|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Tekstil Kimyası 1 |
|
Dersin Kodu |
: |
TTS203 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. YUSUF ZİYA HALEFOĞLU |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Doğal ve sentetik lifleri sınıflandırabilme Liflerin genel özelliklerini kavrayabilme Liflerinin üretim yöntemlerini açıklayabilme Liflerin özellikleri ile kullanım alanlarını ilişkilendirebilme Söz konusu lifler hakkında son gelişmeleri takip edebilme
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Selüloz lifleri, selüloz makro moleküllerinin kimyasal yapısı, selüloz liflerinin moleküler yapısı, kimyasal özellikleri ve modifikasyonları, protein liflerin kimyasal özellikleri, tam yapay (sentetik) lifler ve moleküller apıları, poliester, poliamid ve poliakrilnitril liflerin kimyasal yapısı ve kimyasal özellikleri. |
|
Dersin İçeriği |
: |
1-Liflerin sınıflandırılması, Selüloz liflerinin kimyasal ve moleküler yapısı
2-Selüloz liflerinin kimyasal özellikleri, Suyun, bazların, asitlerin, tuzların, yükseltgen maddelerin, liflerine etkisi, Selülozun yüksek sıcaklıklara karşı tutumu
3-Selüloz türevleri, selüloz eterler, Lif yapısının bozulması sonucu oluşan selüloz eterleri, Lif yapısının bozulmadığı selüloz eterleri, Selüloz esterleri, Lif yapısının bozulduğu reaksiyonlar, Lif yapısının bozulmadığı reaksiyonlar, Selüloz asetaller
4-Protein liflerinin kimyasal yapısı ve kimyasal özellikleri, Peptid makromoleküllerinin yapısı, Yün keratininin kimyasal yapısı, Keratin makromolekülleri arasındaki bağlar, (Kovalent bağlar, Tuz bağları, Hidrojen köprüleri, Apolar bağlar).
5-Yün liflerinin kimyasal özellikleri, suyun, asitlerin, bazların, tuzların yün liflerine etkisi
6-İndirgen, yükseltgen maddelerin, ışığın, sıcaklığın yün liflerine etkisi
7-Tam yapay (Sentetik) lifler, Tam yapay liflerin molekülerüstü yapısı, Makromoleküllerarası çekim kuvvetleri, Sıcaklığın molekülerüstü yapıya etkisi, Camlaşma noktası, Yumuşak Elastiki durum, Akıcılık bölgesi (Erime Noktası)
8-Poliester liflerinin kimyasal özellikleri, Suyun, asitlerin, bazik maddelerin poliester liflerine etkisi
9-Yükseltgen ve indirgen maddelerin, organik çözgenlerin, ışık, atmosfer koşulları ve yüksek sıcaklığın poliester liflerine etkisi
10-Poliamid liflerinin kimyasal özellikleri, Suyun, asitlerin bazların, yükseltgen ve indirgen maddelerin, tuzların poliamid liflerine etkisi
11-Organik bileşiklerin sıcaklık ve ışığın poliamid liflerine etkisi
12-Poliakrilnitril liflerinin kimyasal özellikleri,
13-Suyun, kimyasal maddelerin, yüksek sıcaklık, ışık, ve açık hava koşullarının poliakrilonitril liflerine etkisi |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Liflerin sınıflandırılması, Selüloz liflerinin kimyasal ve molekülerüstü yapısı |
Ders notlarını kontrol |
Teorik |
|
2 |
Selüloz liflerinin kimyasal özellikleri, Suyun, bazların, asitlerin, tuzların, yükseltgen maddelerin, liflerine etkisi, Selülozun yüksek sıcaklıklara karşı tutumu |
Ders notlarını kontrol |
Teorik |
|
3 |
Selüloz türevleri, selüloz eterler, Lif yapısının bozulması sonucu oluşan selüloz eterleri, Lif yapısının bozulmadığı selüloz eterleri, Selüloz esterleri, Lif yapısının bozulduğu reaksiyonlar, Lif yapısının bozulmadığı reaksiyonlar, Selüloz asetaller |
Ders notlarını kontrol |
Teorik |
|
4 |
Protein liflerinin kimyasal yapısı ve kimyasal özellikleri, Peptid makromoleküllerinin yapısı, Yün keratininin kimyasal yapısı, Keratin makromolekülleri arasındaki bağlar, (Kovalent bağlar, Tuz bağları, Hidrojen köprüleri, Apolar bağlar). |
Ders notlarını kontrol |
Teorik |
|
5 |
Yün liflerinin kimyasal özellikleri, suyun, asitlerin, bazların, tuzların yün liflerine etkisi |
Ders notlarını kontrol |
Teorik |
|
6 |
İndirgen, yükseltgen maddelerin, ışığın, sıcaklığın yün liflerine etkisi |
Ders notlarını kontrol |
Teorik |
|
7 |
Vise |
Ders notlarına çalışarak gelir. |
Teorik |
|
8 |
Poliester liflerinin kimyasal özellikleri, Suyun, asitlerin, bazik maddelerin poliester liflerine etkisi |
Ders notlarını kontrol |
Teorik |
|
9 |
Yükseltgen ve indirgen maddelerin, organik çözgenlerin, ışık, atmosfer koşulları ve yüksek sıcaklığın poliester liflerine etkisi |
Ders notlarını kontrol |
Teorik |
|
10 |
Poliamid liflerinin kimyasal özellikleri, Suyun, asitlerin bazların, yükseltgen ve indirgen maddelerin, tuzların poliamid liflerine etkisi |
Ders notlarını kontrol |
Teorik |
|
11 |
Organik bileşiklerin sıcaklık ve ışığın poliamid liflerine etkisi |
Ders notlarını kontrol |
Teorik |
|
12 |
Poliakrilnitril liflerinin kimyasal özellikleri, |
Ders notlarını kontrol |
Teorik |
|
13 |
Suyun, kimyasal maddelerin, yüksek sıcaklık, ışık, ve açık hava koşullarının poliakrilonitril liflerine etkisi |
Ders notlarını kontrol |
Teorik |
|
14 |
Suyun, kimyasal maddelerin, yüksek sıcaklık, ışık, ve açık hava koşullarının poliakrilonitril liflerine etkisi |
Ders notlarını kontrol |
Teorik |
|
15 |
Tam yapay (Sentetik) lifler, Tam yapay liflerin molekülerüstü yapısı, Makromoleküllerarası çekim kuvvetleri, Sıcaklığın molekülerüstü yapıya etkisi, Camlaşma noktası, Yumuşak Elastiki durum, Akıcılık bölgesi (Erime Noktası) |
Ders notlarını kontrol |
Teorik |
|
16/17 |
Final |
Ders notlarına çalışarak gelir. |
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
1. Yusuf Ziya Halefoğlu Tekstil Kimyası 2. Işık Tarakçıoğlu, Tekstil Terbiyesi ve Makinaları Cilt: I, Tekstil Terbiyesinde Temel İşlemler ve Selüloz Liflerinin Terbiyesi 3. Işık Tarakçıoğlu, Tekstil Terbiyesi ve Makinaları Cilt: II, Protein Liflerinin Terbiyesi 4. Işık Tarakçıoğlu, Tekstil Terbiyesi ve Makinaları Cilt: III, Poliester Liflerinin Üretimi ve Terbiyesi 5. Necdet Seventekin, Tekstil Kimyası 6. Jiri Militky, Jiri Vanivek, Jiri Krystufek, Vaclav Hartych, Modified Polyester Fibres 7. Chemical Fibers dergileri 8. J.E. Mclntyre, Synthetic Fibres: Nylon, polester, acrylic, polyolefin
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
75 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
4 |
25 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Tekstil tasarımında; sosyal, kültürel ve ekonomik kısıtlar altında estetik değerler ve kullanıcı ihtiyaçlarına yönelik çağdaş ve yaratıcı tasarım önerileri ve çözümleri oluşturabilme |
1 |
|
2 |
Soyut ve somut kavramları; yaratıcı düşünceye, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürebilme |
5 |
|
3 |
Araştırma yöntemleri, sanatsal eleştiri ve sanat tarihi konusunda bilgi sahibi olma |
2 |
|
4 |
Temel sanat öğe ve ilkeleri ile yüzey düzenlemeleri oluşturmayı anlama, bilme ve yeni tasarımlar yaratabilme |
1 |
|
5 |
Dokuma, baskı ve giysi tasarım disiplinlerinde belirlenen temaya uygun olarak özgün koleksiyonlar yapma ve yaratıcı sunumlarla anlatabilme |
4 |
|
6 |
Tekstil tasarımında kullanılan güncel malzemeleri araştırma, takip etme, kullanma ve yeni malzemeler geliştirebilme |
5 |
|
7 |
Tasarım yüzeylerini çok boyutlu olarak algılayabilme, düşünebilme ve uygulayabilme |
5 |
|
8 |
Toplumsal, bilimsel, sanatsal ve etik değerler çerçevesinde tekstil tasarımı ve moda konularında bilgi toplama, duyurma, uygulama becerilerine sahip olma. |
1 |
|
9 |
Bilgisayar destekli ortamda tekstil tasarımı yapabilme, yeni programlara adapte olabilme ( öğrenebilme), bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme |
0 |
|
10 |
Tasarımlarında farklı malzeme, yöntem ve teknikleri kullanabilme ve çeşitli renk kombinasyonları gerçekleştirebilme |
5 |
|
11 |
Tekstil tasarımı ve sanatlarının uygulanmasında edindiği bilgileri kullanarak 2 boyutlu yüzeyler ve/veya 3 boyutlu ürünler oluşturabilme |
0 |
|
12 |
Farklı disiplinlerle ekip çalışmasına yatkın, analitik düşünme becerisine ve tasarım sorunlarını çözebilme yeteneğine sahip olma |
5 |
|
13 |
İş hayatında; öğrenmeye açık, kendine güvenen, yaptığı işin arkasında durabilen, hevesli ve enerjik tutum sergileyebilme |
4 |
|
14 |
Yaşamboyu öğrenme çerçevesinde, bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini geliştirme becerisine sahip olma |
3 |
|
15 |
Tekstil tasarım alanında edindiği bilgi ve becerileri yorumlayarak eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme. |
5 |
|
16 |
Tekstil tasarım alanında güncel bilgileri izleyebilecek ve meslekdaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olma |
0 |
|
17 |
Düşüncelerini ve tasarım önerilerini yazılı, sözlü ve görsel verileri kullanarak hedef kitle ile paylaşabilme |
0 |
|
18 |
Sanat ve tasarım konusunda ulusal ve uluslararası değerlerin farkında olma |
0 |
|
19 |
Estetik farkındalık gösterme |
0 |
|
20 |
Oluşturduğu prototip tasarımının endüstriyel olarak üretimini değerlendirebilme |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
5 |
2 |
10 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
4 |
8 |
32 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 74 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.96 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|