Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Modül Teorisi

Dersin Kodu : MT 418

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 4

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 5

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. ZEYNEP YAPTI ÖZKURT

Dersin Öğrenme Kazanımları : Modul tanımı ve özelliklerini bilir.
Alt modüller, bölüm modülleri ve homomorfizmlerin tanım ve özelliklerinibilir.
Sonlu doğurulmuş ve serbest modül yapısını bilir.
Parçalanma teoremlerini kavrar.
Sonlu abelyen gruplara uygulamalar yapabilir.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Modüllerle ilgili temel tanım ve teoremleri kavramak , sonlu doğurulmuş ve serbest modüllerin özelliklerini öğrenmek, sonlu doğuraylı abelyen gruplara uygulamalar yapmak

Dersin İçeriği : Modüller, altmodül ve bölüm modülleri. Homomorfizmalar. Direkt toplamlar, sonlu doğurulmuş modüller, torsiyon alt modülü, serbest modüller. Hilbert Baz Teoremi. Serbest modüllerin altmodülleri. Parçalanma teoremleri. Sonlu doğurulmuş abelyen gruplar.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Fen edebiyat Fakültesi ek bina derslikleri


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Modül tanımı ve temel özellikler Kitapta ilgili bölüm çalışılsın Düz anlatım ve tartışma
2 Alt modüller Kitapta ilgili bölüm çalışılsın Düz anlatım ve tartışma
3 Homomorfizmler ve Bölüm modülleri Kitapta ilgili bölüm çalışılsın Düz anlatım ve tartışma
4 Direkt toplamlar Kitapta ilgili bölüm çalışılsın Düz anlatım ve tartışma
5 Sonlu doğuraylı modüller Kitapta ilgili bölüm çalışılsın Düz anlatım ve tartışma
6 Torsiyon modülleri Kitapta ilgili bölüm çalışılsın Düz anlatım ve tartışma
7 Serbest Modüller Kitapta ilgili bölüm çalışılsın Düz anlatım ve tartışma
8 Ara sınav Tekrar ve problem çözümü yazılı Sınav
9 Serbest Modüller Kitapta ilgili bölüm çalışılsın Düz anlatım ve tartışma
10 Bölüm halkaları ve maksimal idealler Kitapta ilgili bölüm çalışılsın Düz anlatım ve tartışma
11 Hilbert baz teoremi Kitapta ilgili bölüm çalışılsın Düz anlatım ve tartışma
12 Serbest modüllerin alt modülleri Kitapta ilgili bölüm çalışılsın Düz anlatım ve tartışma
13 Parçalanma teoremleri Kitapta ilgili bölüm çalışılsın Düz anlatım ve tartışma
14 Sonlu doğurulmuş abelyen gruplar Kitapta ilgili bölüm çalışılsın Düz anlatım ve tartışma
15 Alıştırmalar Kitapta ilgili bölüm çalışılsın Düz anlatım ve tartışma
16/17 FİNAL SINAVI Tekrar ve problem çözümü Yazılı Sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Rings, Modules and Linear algebra, B. Hartley and T.O. Hawkes
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 100
    Ödev/Proje/Diğer 0 0
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Orta Öğretimde kazandırılan matematik bilgilerini teorik temellere dayandırarak ispat eder. 4
2 Cebir, Analiz ve Topolojinin temel kavramlarının önemini farkeder. 5
3 Matematiksel akıl yürütme olgunluğu kazanarak matematiksel ispatlar geliştirir ve yazar 5
4 Matematiğin temel teorilerini düzgün ve doğru olarak hem yazılı hem de sözlü olarak ifade eder 2
5 Matematiğin farklı alanları arasındaki ilişkinin ve diğer disiplinlerle olan bağlantısının farkına varır. 2
6 Herhangi bir problem için model oluştururken nesneler arasındaki ilişkileri en anlaşılır bir şekilde ifade eder. 3
7 Formül, grafik, tablo ve şema gibi matematiksel modelleri çizer ve açıklar 5
8 Karşılaştığı problemleri matematiksel olarak yeniden düzenleme, analiz etme ve modelleme yeteneğine sahip olur. 5
9 Bilgisayar programlama dillerinden en az birini bilir. 4
10 Problem çözmede bilimsel yöntemleri ve uygun teknolojileri etkin olarak kullanma becerisine sahip olur. 0
11 Programlama tekniklerini bilir ve proğram yapabilme yetenegine sahip olur 0
12 Gerek bağımsız gerekse grup olarak matematik çalışma yeteneğine sahip olur. 0
13 Matematiksel kavramları anlayabilecek, meslektaşları ile iletişim kurabilecek yabancı dil bilgisine sahip olur. 0
14 Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 20 20
Toplam İş Yükü: 119
Toplam İş Yükü / 25 (s): 4.76
Dersin AKTS Kredisi: 5