Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Dokuma Tasarım 1

Dersin Kodu : TT 201

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 2

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Doç. HAVVA HALAÇELİ METLİOĞLU

Dersin Öğrenme Kazanımları : Temel dokuma örgülerinin kavranması ve el dokuma yöntemleri ile uygulayabilmesi
Belirli bir temaya bağlı olarak tek katlı dokumaya uygun tasarımlar yapabilme
Eskiz aşamasından renk, iplik, malzeme, doku araştırmaları ve teknik bilgilerle örtüştürerek dokuma kumaş uygulaması yapabilme
Ekose kumaşlar hakkında temel bilgilere sahip olup, bilgisayar destekli tasarım programında eskiz hazırlayabilme

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : TT 121 Kumaş Yapı Bilgisi 1

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Dokumanın temeli olan örgü, tahar ve armür planlarının hazırlanması anlaşılır. Temel dokuma kumaş yapılarının renkli eskizlerle gösterimi ve tasarımı sağlanır. Öğrencilerin temel tasarım öğeleri ile basit kumaşlar oluşturması amaçlanır. Çizgili, ekose tasarımları yanında, kağıt üzerinde kumaş doku, renk ve efektlerin gösterimi sağlanır.

Dersin İçeriği : Dikey çerçeve üzerinde temel örgüler dimi, bezayağı ve saten ve türevlerinden geliştirilmiştir iki renkli uygulamalar yapılır. Trilin ve çeşitli renklendirme yöntemleri ile kumaş dokusu gösterimi ve ekose kumaş eskizleri yapılır. Seçilen eskizin teknik çözümlemesi ile birlikte tasarımlar dokuma tezgahında uygulanır.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Dokuma Atölyesi


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Trilin ile çizgi çalışmaları Beyaz pürüzsüz kağıt, trilin, ve guaj boya gösterim
2 renk kombinasyonu oluşturma, bu renk kombinasyonlarını trilin ile yüzeye aktarma iplik örnekleri ile renk kombinasyonu araştırmaları anlatım gösterim
3 kumaş doku örneklerini illüstre etme farklı dokuya sahip kumaş örnekleri araştırılması tartışma
4 kumaş doku örnekleri ile etüt farklı kumaş dokuları araştırılması araştırma-inceleme
5 farklı malzemelerle doku araştırmaları dokuma çerçevesi hazırlanması, iplik araştırmaları gösterim- deneme yanılma
6 temel ögülerle dokuma yapma dokuma denemeleri gösterim
7 dokuma uygulamaları dokuma denemeleri gösterim
8 vize sunum hazırlama değerlendirme
9 ekose çalışmalarına giriş ekose kumaş örnekleri araştırılması anlatım
10 trilin ve farklı renklendirme teknikleri ile ekose çalışmaları ekose tasarımı için farklı boyama yöntemlerini deneme anlatım, gösterim
11 tema seçimi ile renk skalası belirleme kumaş eskizleri hazırlama bir görselden esinlenerek renk skalası oluşturma anlatım, gösterim
12 belirlenen renk skalasına bağlı olarak ekose tasarımı ekose eskizleri anlatım, gösterim
13 kumaş eskizleri hazırlama ekose eskizleri anlatım, gösterim
14 ekose tasarımının uygulanması malzeme araştırması anlatım, gösterim
15 bilgisayar destekli ekose tasarımı teknik çözümleme bilgisayar destekli tasarım programında anlatma
16/17 tasarımların sunumu, eleştiri sunum paftası hazırlama değerlendirme


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Dokuma Tekniği, Zahide İmer, Cem Ofset, ankara, 1997
 Kumaş Yapı Bilgisi 1-2, Bahattin Şeber, İstanbul, 1989
 Tasarımda Konstrüksiyon Esasları, Altuğ Acuner, Türk Tekstil Vakfı Yayınları, İstanbul, 2001
 Weaving A Handbook of the Fiber Art , Shirley E. HELD,, Lehigh Press Lithographers , New Jersey, 1978
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 50
    Ödev/Proje/Diğer 6 50
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Tekstil tasarımında; sosyal, kültürel ve ekonomik kısıtlar altında estetik değerler ve kullanıcı ihtiyaçlarına yönelik çağdaş ve yaratıcı tasarım önerileri ve çözümleri oluşturabilme 4
2 Soyut ve somut kavramları; yaratıcı düşünceye, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürebilme 2
3 Araştırma yöntemleri, sanatsal eleştiri ve sanat tarihi konusunda bilgi sahibi olma 1
4 Temel sanat öğe ve ilkeleri ile yüzey düzenlemeleri oluşturmayı anlama, bilme ve yeni tasarımlar yaratabilme 2
5 Dokuma, baskı ve giysi tasarım disiplinlerinde belirlenen temaya uygun olarak özgün koleksiyonlar yapma ve yaratıcı sunumlarla anlatabilme 2
6 Tekstil tasarımında kullanılan güncel malzemeleri araştırma, takip etme, kullanma ve yeni malzemeler geliştirebilme 2
7 Tasarım yüzeylerini çok boyutlu olarak algılayabilme, düşünebilme ve uygulayabilme 3
8 Toplumsal, bilimsel, sanatsal ve etik değerler çerçevesinde tekstil tasarımı ve moda konularında bilgi toplama, duyurma, uygulama becerilerine sahip olma. 1
9 Bilgisayar destekli ortamda tekstil tasarımı yapabilme, yeni programlara adapte olabilme ( öğrenebilme), bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme 4
10 Tasarımlarında farklı malzeme, yöntem ve teknikleri kullanabilme ve çeşitli renk kombinasyonları gerçekleştirebilme 4
11 Tekstil tasarımı ve sanatlarının uygulanmasında edindiği bilgileri kullanarak 2 boyutlu yüzeyler ve/veya 3 boyutlu ürünler oluşturabilme 2
12 Farklı disiplinlerle ekip çalışmasına yatkın, analitik düşünme becerisine ve tasarım sorunlarını çözebilme yeteneğine sahip olma 3
13 İş hayatında; öğrenmeye açık, kendine güvenen, yaptığı işin arkasında durabilen, hevesli ve enerjik tutum sergileyebilme 3
14 Yaşamboyu öğrenme çerçevesinde, bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini geliştirme becerisine sahip olma 3
15 Tekstil tasarım alanında edindiği bilgi ve becerileri yorumlayarak eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme. 3
16 Tekstil tasarım alanında güncel bilgileri izleyebilecek ve meslekdaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olma 0
17 Düşüncelerini ve tasarım önerilerini yazılı, sözlü ve görsel verileri kullanarak hedef kitle ile paylaşabilme 3
18 Sanat ve tasarım konusunda ulusal ve uluslararası değerlerin farkında olma 2
19 Estetik farkındalık gösterme 4
20 Oluşturduğu prototip tasarımının endüstriyel olarak üretimini değerlendirebilme 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 6 84
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 6 2 12
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 6 4 24
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü: 138
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.52
Dersin AKTS Kredisi: 6