|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Dokuma Tasarım 1 |
|
Dersin Kodu |
: |
TT 201 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç. HAVVA HALAÇELİ METLİOĞLU |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Temel dokuma örgülerinin kavranması ve el dokuma yöntemleri ile uygulayabilmesi Belirli bir temaya bağlı olarak tek katlı dokumaya uygun tasarımlar yapabilme Eskiz aşamasından renk, iplik, malzeme, doku araştırmaları ve teknik bilgilerle örtüştürerek dokuma kumaş uygulaması yapabilme Ekose kumaşlar hakkında temel bilgilere sahip olup, bilgisayar destekli tasarım programında eskiz hazırlayabilme
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
TT 121 Kumaş Yapı Bilgisi 1
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Dokumanın temeli olan örgü, tahar ve armür planlarının hazırlanması anlaşılır. Temel dokuma kumaş yapılarının renkli eskizlerle gösterimi ve tasarımı sağlanır. Öğrencilerin temel tasarım öğeleri ile basit kumaşlar oluşturması amaçlanır. Çizgili, ekose tasarımları yanında, kağıt üzerinde kumaş doku, renk ve efektlerin gösterimi sağlanır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Dikey çerçeve üzerinde temel örgüler dimi, bezayağı ve saten ve türevlerinden geliştirilmiştir iki renkli uygulamalar yapılır. Trilin ve çeşitli renklendirme yöntemleri ile kumaş dokusu gösterimi ve ekose kumaş eskizleri yapılır. Seçilen eskizin teknik çözümlemesi ile birlikte tasarımlar dokuma tezgahında uygulanır. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Dokuma Atölyesi |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Trilin ile çizgi çalışmaları |
Beyaz pürüzsüz kağıt, trilin, ve guaj boya |
gösterim |
|
2 |
renk kombinasyonu oluşturma, bu renk kombinasyonlarını trilin ile yüzeye aktarma |
iplik örnekleri ile renk kombinasyonu araştırmaları |
anlatım gösterim |
|
3 |
kumaş doku örneklerini illüstre etme |
farklı dokuya sahip kumaş örnekleri araştırılması |
tartışma |
|
4 |
kumaş doku örnekleri ile etüt |
farklı kumaş dokuları araştırılması |
araştırma-inceleme |
|
5 |
farklı malzemelerle doku araştırmaları |
dokuma çerçevesi hazırlanması, iplik araştırmaları |
gösterim- deneme yanılma |
|
6 |
temel ögülerle dokuma yapma |
dokuma denemeleri |
gösterim |
|
7 |
dokuma uygulamaları |
dokuma denemeleri |
gösterim |
|
8 |
vize |
sunum hazırlama |
değerlendirme |
|
9 |
ekose çalışmalarına giriş |
ekose kumaş örnekleri araştırılması |
anlatım |
|
10 |
trilin ve farklı renklendirme teknikleri ile ekose çalışmaları |
ekose tasarımı için farklı boyama yöntemlerini deneme |
anlatım, gösterim |
|
11 |
tema seçimi ile renk skalası belirleme kumaş eskizleri hazırlama |
bir görselden esinlenerek renk skalası oluşturma |
anlatım, gösterim |
|
12 |
belirlenen renk skalasına bağlı olarak ekose tasarımı |
ekose eskizleri |
anlatım, gösterim |
|
13 |
kumaş eskizleri hazırlama |
ekose eskizleri |
anlatım, gösterim |
|
14 |
ekose tasarımının uygulanması |
malzeme araştırması |
anlatım, gösterim |
|
15 |
bilgisayar destekli ekose tasarımı |
teknik çözümleme |
bilgisayar destekli tasarım programında anlatma |
|
16/17 |
tasarımların sunumu, eleştiri |
sunum paftası hazırlama |
değerlendirme |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Dokuma Tekniği, Zahide İmer, Cem Ofset, ankara, 1997
Kumaş Yapı Bilgisi 1-2, Bahattin Şeber, İstanbul, 1989
Tasarımda Konstrüksiyon Esasları, Altuğ Acuner, Türk Tekstil Vakfı Yayınları, İstanbul, 2001
Weaving A Handbook of the Fiber Art , Shirley E. HELD,, Lehigh Press Lithographers , New Jersey, 1978
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
6 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Tekstil tasarımında; sosyal, kültürel ve ekonomik kısıtlar altında estetik değerler ve kullanıcı ihtiyaçlarına yönelik çağdaş ve yaratıcı tasarım önerileri ve çözümleri oluşturabilme |
4 |
|
2 |
Soyut ve somut kavramları; yaratıcı düşünceye, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürebilme |
2 |
|
3 |
Araştırma yöntemleri, sanatsal eleştiri ve sanat tarihi konusunda bilgi sahibi olma |
1 |
|
4 |
Temel sanat öğe ve ilkeleri ile yüzey düzenlemeleri oluşturmayı anlama, bilme ve yeni tasarımlar yaratabilme |
2 |
|
5 |
Dokuma, baskı ve giysi tasarım disiplinlerinde belirlenen temaya uygun olarak özgün koleksiyonlar yapma ve yaratıcı sunumlarla anlatabilme |
2 |
|
6 |
Tekstil tasarımında kullanılan güncel malzemeleri araştırma, takip etme, kullanma ve yeni malzemeler geliştirebilme |
2 |
|
7 |
Tasarım yüzeylerini çok boyutlu olarak algılayabilme, düşünebilme ve uygulayabilme |
3 |
|
8 |
Toplumsal, bilimsel, sanatsal ve etik değerler çerçevesinde tekstil tasarımı ve moda konularında bilgi toplama, duyurma, uygulama becerilerine sahip olma. |
1 |
|
9 |
Bilgisayar destekli ortamda tekstil tasarımı yapabilme, yeni programlara adapte olabilme ( öğrenebilme), bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme |
4 |
|
10 |
Tasarımlarında farklı malzeme, yöntem ve teknikleri kullanabilme ve çeşitli renk kombinasyonları gerçekleştirebilme |
4 |
|
11 |
Tekstil tasarımı ve sanatlarının uygulanmasında edindiği bilgileri kullanarak 2 boyutlu yüzeyler ve/veya 3 boyutlu ürünler oluşturabilme |
2 |
|
12 |
Farklı disiplinlerle ekip çalışmasına yatkın, analitik düşünme becerisine ve tasarım sorunlarını çözebilme yeteneğine sahip olma |
3 |
|
13 |
İş hayatında; öğrenmeye açık, kendine güvenen, yaptığı işin arkasında durabilen, hevesli ve enerjik tutum sergileyebilme |
3 |
|
14 |
Yaşamboyu öğrenme çerçevesinde, bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini geliştirme becerisine sahip olma |
3 |
|
15 |
Tekstil tasarım alanında edindiği bilgi ve becerileri yorumlayarak eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme. |
3 |
|
16 |
Tekstil tasarım alanında güncel bilgileri izleyebilecek ve meslekdaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olma |
0 |
|
17 |
Düşüncelerini ve tasarım önerilerini yazılı, sözlü ve görsel verileri kullanarak hedef kitle ile paylaşabilme |
3 |
|
18 |
Sanat ve tasarım konusunda ulusal ve uluslararası değerlerin farkında olma |
2 |
|
19 |
Estetik farkındalık gösterme |
4 |
|
20 |
Oluşturduğu prototip tasarımının endüstriyel olarak üretimini değerlendirebilme |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
6 |
84 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
6 |
2 |
12 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
6 |
4 |
24 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
8 |
8 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 138 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.52 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|