|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Uygarlık Tarihi |
|
Dersin Kodu |
: |
TT 127 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
2 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Öğr.Gör. NERMİN TANBUROĞLU |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
İnsanın uygarlık öncesi kültürlerinin uygar yaşam biçiminden farklı olan özelliklerini öğrenir.
İnsanın uygarlık öncesi kültürünün kimi özelliklerinin günümüz insan davranışlarına olan etkilerinin farkına varır.
İlkel yaşam biçiminin uzun sürmesine karşın uygar yaşam biçiminin insanlığın sadece son beş bin yıllık zamanını oluşturduğunu öğrenir.
İnsanın ilkel yaşam döneminde farklılaşmamış yapıların, ekonomik, düşünsel, toplumsal yapıların farklılaşması sonucu uygar yaşam biçimine geçtiğini öğrenir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
İnsanın insanlaşma sürecinde geçirdiği kültürel evreler ve insanın uygar yaşam biçimini oluşturma koşullarının kavratılması amaçlanmıştır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
İnsanın Uygar yaşama biçimini oluşturmasını tarihsel süreç içerisinde belirlemek. Uygarlığın oluşumunu sağlayan ekonomik, toplumsal, düşünsel yapıların İlkel yaşamdan farklılaşma sürecini ortaya koymak. Bu doğrultuda bireye insanlık toplumunu tarihsel bütünlüğü içinde kavratmak ve belirli bir kültürel anlayış kazandırmak.
|
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Ders İçeriği, Kaynakların Tanıtımı ve Temel Kavramlar (Uygar, Uygarlık, İlkel, Barbar, Kültür). |
Kaynak Okuma |
Teorik Anlatım, Tartışma |
|
2 |
Uygarlığın Oluşum Koşullarını İnceleyen Bilim Dalları (Antropoloji, Etnoloji, Arkeoloji, Mitoloji vs.). |
Kaynak Okuma |
Teorik Anlatım, Tartışma |
|
3 |
Uygarlığı Oluşturan Kurumlar ve Farklılaşma Süreçleri (Ekonomik, Siyasal, Toplumsal, Düşünsel). |
Kaynak Okuma |
Teorik Anlatım, Tartışma |
|
4 |
Uygarlık Öncesi (İlkel Topluluklar) Dönemlerde Ekonomik, Toplumsal ve Düşünsel Yapıların Gelişmesi. |
Kaynak Okuma |
Teorik Anlatım, Tartışma |
|
5 |
Toplayıcı,Avcı-Toplayıcı ve Uzman Avcı Dönemlerinin Ekonomik,Toplumsal,Düşünsel Yapıların Etkileşimi |
Kaynak Okuma |
Teorik Anlatım, Tartışma |
|
6 |
İlkel Topluluktan Uygar Topluma Geçiş Aşaması: Mezolitik Topluluklar. |
Kaynak Okuma |
Teorik Anlatım, Tartışma |
|
7 |
İlkel Topluluktan Uygar Topluma Geçiş Aşaması: Neolitik Dönem Kültürleri |
Kaynak Okuma |
Teorik Anlatım, Tartışma |
|
8 |
Vize Sınavı |
Soru Hazırlama |
Yazılı Sınav |
|
9 |
Neolitik Dönemde Çiftçi, Geçim, Yaşam ve Düşün Biçimi. |
Kaynak Okuma |
Teorik Anlatım, Tartışma |
|
10 |
Neolitik Dönemde Çoban, Geçim, Yaşam ve Düşün Biçimi. |
Kaynak Okuma |
Teorik Anlatım, Tartışma |
|
11 |
Mezopotamya Bölgesinde Uygar Kent Devletlerinin Kurulması ve Tarım Kültürü |
Kaynak Okuma |
Teorik Anlatım, Tartışma |
|
12 |
Uygarlığın Yayılması (Ticaret, Düşünsel Etkileme ve Üretim ve Savaş Teknolojisi ile Yayılması). |
Kaynak Okuma |
Teorik Anlatım, Tartışma |
|
13 |
Tarım Kültüründen Sanayi Kültürüne Geçiş;Ekonomik,Toplumsal, Düşünsel Yapılarda Farklılaşma Süreci. |
Kaynak Okuma |
Teorik Anlatım, Tartışma |
|
14 |
Uygarlığın Temel Taşları (İlk Araçlar, Ateş, Yazı, Tekerlek, Barut, İnternet vs.). |
Kaynak Okuma |
Teorik Anlatım, Tartışma |
|
15 |
Genel Tekrar ve Değerlendirme |
Kaynak Okuma |
Teorik Anlatım, Tartışma |
|
16/17 |
Final |
Soru Hazırlama |
Yazılı Sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Server TANİLLİ, Yüzyılların Gerçeği ve Mirası, İnsanlık Tarihine Giriş, 4 Cilt, İstanbul, 1990.
Taciser SİVAS (Editör), Uygarlık Tarihi, Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir, 2008.
Alaeddin ŞENEL,İlkel Topluluktan Uygar Topluma, Bilim ve Sanat Yayınevi, Ankara,1995.
M.İlin, E. Segal, İnsan Nasıl İnsan Oldu, Say Yayınları, İstanbul, 2001.
Sever TANİLLİ, Uygarlık Tarihi, Say Yayınları, İstanbul, 1982.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Tekstil tasarımında; sosyal, kültürel ve ekonomik kısıtlar altında estetik değerler ve kullanıcı ihtiyaçlarına yönelik çağdaş ve yaratıcı tasarım önerileri ve çözümleri oluşturabilme |
0 |
|
2 |
Soyut ve somut kavramları; yaratıcı düşünceye, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürebilme |
0 |
|
3 |
Araştırma yöntemleri, sanatsal eleştiri ve sanat tarihi konusunda bilgi sahibi olma |
3 |
|
4 |
Temel sanat öğe ve ilkeleri ile yüzey düzenlemeleri oluşturmayı anlama, bilme ve yeni tasarımlar yaratabilme |
0 |
|
5 |
Dokuma, baskı ve giysi tasarım disiplinlerinde belirlenen temaya uygun olarak özgün koleksiyonlar yapma ve yaratıcı sunumlarla anlatabilme |
0 |
|
6 |
Tekstil tasarımında kullanılan güncel malzemeleri araştırma, takip etme, kullanma ve yeni malzemeler geliştirebilme |
0 |
|
7 |
Tasarım yüzeylerini çok boyutlu olarak algılayabilme, düşünebilme ve uygulayabilme |
0 |
|
8 |
Toplumsal, bilimsel, sanatsal ve etik değerler çerçevesinde tekstil tasarımı ve moda konularında bilgi toplama, duyurma, uygulama becerilerine sahip olma. |
3 |
|
9 |
Bilgisayar destekli ortamda tekstil tasarımı yapabilme, yeni programlara adapte olabilme ( öğrenebilme), bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme |
0 |
|
10 |
Tasarımlarında farklı malzeme, yöntem ve teknikleri kullanabilme ve çeşitli renk kombinasyonları gerçekleştirebilme |
0 |
|
11 |
Tekstil tasarımı ve sanatlarının uygulanmasında edindiği bilgileri kullanarak 2 boyutlu yüzeyler ve/veya 3 boyutlu ürünler oluşturabilme |
0 |
|
12 |
Farklı disiplinlerle ekip çalışmasına yatkın, analitik düşünme becerisine ve tasarım sorunlarını çözebilme yeteneğine sahip olma |
0 |
|
13 |
İş hayatında; öğrenmeye açık, kendine güvenen, yaptığı işin arkasında durabilen, hevesli ve enerjik tutum sergileyebilme |
0 |
|
14 |
Yaşamboyu öğrenme çerçevesinde, bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini geliştirme becerisine sahip olma |
3 |
|
15 |
Tekstil tasarım alanında edindiği bilgi ve becerileri yorumlayarak eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme. |
0 |
|
16 |
Tekstil tasarım alanında güncel bilgileri izleyebilecek ve meslekdaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olma |
0 |
|
17 |
Düşüncelerini ve tasarım önerilerini yazılı, sözlü ve görsel verileri kullanarak hedef kitle ile paylaşabilme |
3 |
|
18 |
Sanat ve tasarım konusunda ulusal ve uluslararası değerlerin farkında olma |
2 |
|
19 |
Estetik farkındalık gösterme |
2 |
|
20 |
Oluşturduğu prototip tasarımının endüstriyel olarak üretimini değerlendirebilme |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
1 |
4 |
4 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
5 |
5 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
1 |
1 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
|
Toplam İş Yükü: | 39 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 1.56 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 2 |
|
|
|