|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Tekstilde Maliyet Hesapları |
|
Dersin Kodu |
: |
TEM461 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. PINAR DURU BAYKAL |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
1-Bir işletmede üretim maliyetlerinin türlerini ve bunların ürün maliyetini etkileyiş şeklini analiz edebilme becerisi kazanılır 2-Ürün birim maliyetini hesaplama becerisi kazanılır 3)Finansal tabloları okuma ve değerlendirme becerisi kazanılır
4-Üretimin karlılığını analiz etme becerisi kazanılır
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Maliyet kavramı ve maliyet sistemleri hakkında temel bilgileri kazandırmak, birim maliyet hesaplama ilke ve yöntemlerini öğretmek |
|
Dersin İçeriği |
: |
Maliyet hesapları ilke ve kavramları. Maliyet Muhasebesinin Amaçları, Maliyet-Gider-Harcama Kavramları, Üretim Maliyetleri, Maliyetlerin Sınıflandırılması Finansal tablolar. Malzeme, işçilik, genel imalat maliyetleri. Maliyetlerin dağıtılması. Safha ve sipariş maliyet sistemleri. Karar, kontrol ve başarı değerlendirme aracı olan bazı önemli yönetim muhasebesi metotları.
|
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Bölüm derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Maliyet kavramı, tanımlar, maliyet muhasebesinin amaçları,
Tekstilde maliyetlere toplu bakış
|
Ders Notları ve Referans Kitapların Okunması |
Düz anlatım, tartışma
|
|
2 |
Finansal tablolar; bilanço, gelir tablosu, satılan malların maliyeti tablosu,
tabloların oluşturulması, okunması, yorumlanması
|
Ders Notları ve Referans Kitapların Okunması |
Düz anlatım, tartışma
|
|
3 |
Maliyet türleri
|
Ders Notları ve Referans Kitapların Okunması |
Düz anlatım, tartışma
|
|
4 |
Malzeme maliyetleri-malzeme türleri; dolaysız (direkt) malzeme, dolaylı (indirekt) malzeme, malzeme miktarı; optimum sipariş miktarı ve asgari stok |
Ders Notları ve Referans Kitapların Okunması |
Düz anlatım, tartışma
|
|
5 |
Malzeme maliyetleri-stok kontrolü, malzeme değerleme yöntemleri; maliyet temeline göre (ortalama yöntem, FIFO, LIFO), pazar fiyatına göre, sabit fiyat |
Ders Notları ve Referans Kitapların Okunması |
Düz anlatım, tartışma
|
|
6 |
Malzeme maliyetlerinin saptanması ve kaydı, örnekler
|
Ders Notları ve Referans Kitapların Okunması |
Düz anlatım, tartışma
|
|
7 |
Malzeme maliyetleri problem çözümü |
Ders Notları ve Referans Kitapların Okunması |
Düz anlatım, tartışma
|
|
8 |
Arasınav
|
Ders Notları ve Referans Kitapların Okunması |
Yazılı Sınav |
|
9 |
İşçilik maliyetlerinin saptanması ve kaydı, örnekler |
Ders Notları ve Referans Kitapların Okunması |
Düz anlatım, tartışma
|
|
10 |
Genel imalat maliyetleri, türleri,amortisman maliyetleri hesabı
|
Ders Notları ve Referans Kitapların Okunması |
Düz anlatım, tartışma
|
|
11 |
Genel imalat maliyetlerinin bütçelenmesi, örnekler
|
Ders Notları ve Referans Kitapların Okunması |
Düz anlatım, tartışma
|
|
12 |
Maliyet yerleri; esas, tali,yardımcı maliyet yerleri,maliyet dağıtım tablosu oluşturulması
|
Ders Notları ve Referans Kitapların Okunması |
Düz anlatım, tartışma
|
|
13 |
1., 2. ve 3. dağıtım, hesaplamalar, örnek uygulamalar
|
Ders Notları ve Referans Kitapların Okunması |
Düz anlatım, tartışma
|
|
14 |
Sipariş ve safha maliyet sistemleri, birim maliyet hesabı, örnek problemler
|
Ders Notları ve Referans Kitapların Okunması |
Düz anlatım, tartışma
|
|
15 |
İşlenen konuların genel olarak tekrar edilmesi |
Ders Notları ve Referans Kitapların Okunması |
Düz anlatım, tartışma
|
|
16/17 |
Yarıyıl sonu sınavı
|
Ders Notları ve Referans Kitapların Okunması |
Yazılı Sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
1-DURU BAYKAL, P., Tekstilde Maliyet Hesapları Ders Notları, Ç.Ü. Tekstil Müh. Böl., 2009, Adana.
2-BURSAL, N., ERCAN, Y., Maliyet Muhasebesi-İlkeler ve Uygulama, Der yayınları, yayın no : 103, 1992, İstanbul.
3-ÇALDAĞ, Y., Yönetim ve Maliyet Muhasebesi Uygulamaları, Gazi Kitabevi, 2004, Ankara.
4-KÜÇÜKSAVAŞ, N., Yönetim Açısından Maliyet Muhasebesi, Kare yayınları, 2006, İstanbul.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme becerisine sahip olabilme |
0 |
|
2 |
Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olabilme |
0 |
|
3 |
Temel bilimler ve mühendislik konularında edinilen bilgileri Tekstil mühendisliği alanında kullanabilme |
2 |
|
4 |
Tekstil Mühendisliği alanında süreç analizi yapabilme, sorunları tanımlayabilme, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme |
3 |
|
5 |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçebilme ve kullanabilme |
4 |
|
6 |
Deney tasarlama, veri toplama, sonuçların bilişsel analizi ve yorumlanma becerisine sahip olabilme |
0 |
|
7 |
Bireysel ve ekip üyesi olarak etkin çalışabilme ve sorumluluk alabilme |
0 |
|
8 |
Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme |
4 |
|
9 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme |
4 |
|
10 |
Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahip olabilme |
0 |
|
11 |
Bir yabancı dili kullanarak alanındaki gelişmeleri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme becerisine sahip olabilme |
0 |
|
12 |
İş sağlığı ve güvenliği, mühendislik uygulamalarının hukuksal boyutu ve çevre sağlığı konularında gerekli bilince sahip olabilme |
2 |
|
13 |
Proje yönetimi, girişimcilik, yenilikçilik konularında gerekli yetkinliğe sahip olabilme |
0 |
|
14 |
Matematik, Fen bilimleri ve Tekstil mühendisliği konularında yeterli altyapıya sahip olma |
1 |
|
15 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
5 |
5 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
5 |
5 |
|
Toplam İş Yükü: | 66 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.64 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|