|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Tekstilde Kalite Kontrol 1 |
|
Dersin Kodu |
: |
TEM403 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. BELKIS ZERVENT ÜNAL |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
1. Kalite kontrol hakkında genel bilgi ve görüş kazanılır 2. Standart ve standardizasyon kavramlarını öğrenir 3. İstatistiksel kalite kontrol konusunda genel bilgi kazanır 4. Elyaf ve iplik kalite kontrol testleri hakkında bilgi sahibi olunur
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Tekstilde kalite kontrol ile ilgili temel bilgi ve kavramları kazandırmak, standart ve standardizasyon, kalite kontrol teknikleri, istatistiksel kalite kontrol, elyaf ve iplik kalite kontrol cihazlarının çalışma prensipleri ve ilgili standartlar hakkında bilgi vermek. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Kalite Kontrol Kavramı ve Tekstilde Kalite Kontrolün Önemi. Temel İstatistik Kavramları. Tekstilde Test ve Atmosfer Koşulları. Test İçin Numune Alma Yöntemleri. Elyaf Uzunluğunun ve Elyaf İnceliğinin Ölçülmesi. Pamuk Elyafında Derecelendirme.Tekstil Materyallerinin Mukavemetinin Ölçümünde Temel Prensipler ve Kullanılan Yöntemleri. Elyaf ve İplik Mukavemetinin Tespiti. İplik Numarası, Büküm, Düzgünsüzlük ve Tüylülüğün Ölçümü |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Tekstil Mühendisliği Bölümü Derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Tekstilde Kalite Kontrolun Önemi ve Temel Kavramlar
|
Ders Notları ve Referans Kitapların Okunması |
Düz anlatım, tartışma
|
|
2 |
Temel İstatistik Kavramları
|
Ders Notları ve Referans Kitapların Okunması |
Düz anlatım, tartışma
|
|
3 |
Ulusal ve Uluslararası Standartlar ve Standardizasyon
|
Ders Notları ve Referans Kitapların Okunması |
Düz anlatım, tartışma
|
|
4 |
İstatistiksel Proses Kontrolü, Proses Kontrolünde Kullanılan Bazı İstatistiksel Yöntemler (Sebep-sonuç diyagramı, Pareto analizi gibi) |
Ders Notları ve Referans Kitapların Okunması |
Düz anlatım, tartışma, gösterim
|
|
5 |
İstatistiksel Proses Kontrol Uygulamaları
|
Ders Notları ve Referans Kitapların Okunması |
Düz anlatım, tartışma
|
|
6 |
Test ve Atmosfer Koşulları, Test için Numune Alma Yöntemleri
|
Ders Notları ve Referans Kitapların Okunması |
Düz anlatım, tartışma
|
|
7 |
Elyaf Uzunluğu ve Elyaf İnceliği, Pamuk Elyafında Derecelendirme
|
Ders Notları ve Referans Kitapların Okunması |
Düz anlatım, tartışma
|
|
8 |
Arasınav |
Ders Notları ve Referans Kitapların Okunması |
Yazılı sınav |
|
9 |
Elyaf kalite kontrolü laboratuvar uygulaması
|
Ders Notları ve Referans Kitapların Okunması |
Laboratuvar
|
|
10 |
Elyaf Mukavemeti |
Ders Notları ve Referans Kitapların Okunması |
Düz anlatım, tartışma |
|
11 |
İplik Numarası, İplik Bükümü ve Mukavemeti
|
Ders Notları ve Referans Kitapların Okunması |
Düz anlatım, tartışma
|
|
12 |
İplik Düzgünsüzlüğü ve Tüylülüğü
|
Ders Notları ve Referans Kitapların Okunması |
Düz anlatım, tartışma
|
|
13 |
İplik Kalite Kontrolü Laboratuvar Uygulaması
|
Ders Notları ve Referans Kitapların Okunması |
Laboratuvar
|
|
14 |
Toplam Kalite Yönetimi ve Felsefesi
|
Ders Notları ve Referans Kitapların Okunması |
Düz anlatım, tartışma |
|
15 |
Genel Konu Tekrarı |
Ders Notları ve Referans Kitapların Okunması |
Düz anlatım, tartışma |
|
16/17 |
Yarıyıl sonu sınavı
|
Ders Notları ve Referans Kitapların Okunması |
Yazılı sınav
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
1.BANKS, J., 1989. Principles of Quality Control, John Wiley&Sons, 634 s
2.SAVILLE , B.P., 2003. Physical Testing and Textiles, The Textile Institute, Woodhead Publishing, England, 310 p.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme becerisine sahip olabilme |
4 |
|
2 |
Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olabilme |
4 |
|
3 |
Temel bilimler ve mühendislik konularında edinilen bilgileri Tekstil mühendisliği alanında kullanabilme |
4 |
|
4 |
Tekstil Mühendisliği alanında süreç analizi yapabilme, sorunları tanımlayabilme, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme |
5 |
|
5 |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçebilme ve kullanabilme |
2 |
|
6 |
Deney tasarlama, veri toplama, sonuçların bilişsel analizi ve yorumlanma becerisine sahip olabilme |
5 |
|
7 |
Bireysel ve ekip üyesi olarak etkin çalışabilme ve sorumluluk alabilme |
4 |
|
8 |
Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme |
3 |
|
9 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme |
4 |
|
10 |
Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahip olabilme |
2 |
|
11 |
Bir yabancı dili kullanarak alanındaki gelişmeleri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme becerisine sahip olabilme |
2 |
|
12 |
İş sağlığı ve güvenliği, mühendislik uygulamalarının hukuksal boyutu ve çevre sağlığı konularında gerekli bilince sahip olabilme |
2 |
|
13 |
Proje yönetimi, girişimcilik, yenilikçilik konularında gerekli yetkinliğe sahip olabilme |
3 |
|
14 |
Matematik, Fen bilimleri ve Tekstil mühendisliği konularında yeterli altyapıya sahip olma |
4 |
|
15 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
6 |
6 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
6 |
6 |
|
Toplam İş Yükü: | 82 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.28 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|