Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Sayılar Kuramı

Dersin Kodu : MT 411

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 4

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 5

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. ELA AYDIN

Dersin Öğrenme Kazanımları : Tamsayılarda bölünebilirlik ve özelliklerini bilir.
Bölme Algoritması kullanarak en büyük ortak bölen hesaplayabilir.
Euclid Algoritması ile problemleri çözebilir.
Çarpanlara ayırma ve problemleri çözer.
Kongruans denklemleri ve sistemlerini çözer.
Çin-Kalan teoremi kullanarak sistemleri çözebilir.
Fermat Teoremi ve Lagrange Teoremini problem çözümünde kullanabilir.
Euler fonsiyonu, Möbius fonsiyonu, aritmetik fonksiyonları tanır ve bunları hesaplarda kullanabilir.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Tamsayıların temel özellikleri ile asal sayılar hakkında bilgi sahibi olur. Kongruans denklemlerini ve bunları içeren sistemleri çözebilmek. Euler Fonksiyonu ve Möbius fonksiyonlarını tanır ve bunların kullanımını yapabilir.

Dersin İçeriği : Bölme Algoritması, En büyük ortak bölen, Öklid Algoritması, Asal Çarpanlara Ayrılış, Kongrüanslar, Lineer Kongrüanslar, Çin Kalan Teoremi, Yüksek Dereceden Kongrüanslar, Euler f-Fonksiyonu, Aritmetik Fonksiyonlar

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Matematik Bölümü derslikleri


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Tamsayılarda Bölünebilirlik ve Özellikleri Yok Düz anlatım ve tartışma
2 Bölme Algoritması Yok Düz anlatım ve tartışma
3 En Büyük Ortak Bölen Yok Düz anlatım ve tartışma
4 Euclid Algoritması Yok Düz anlatım ve tartışma
5 Asal sayılar ve Çarpanlara Ayırma Yok Düz anlatım ve tartışma
6 Linner Diophantine Denklemleri ve sistemleri Yok Düz anlatım ve tartışma
7 Kongruanslar Yok Düz anlatım ve tartışma
8 Arasınav Yok Yazılı sınav
9 Lineer Kongruanslar ve kongruans Sistemleri Yok Düz anlatım ve tartışma
10 Çin Kalan Teoremi ve uygulamaları Yok Düz anlatım ve tartışma
11 Fermat ve Lagrange Teoremleri Yok Düz anlatım ve tartışma
12 Euler ve Möbius Fonksiyonu ile özellikleri Yok Düz anlatım ve tartışma
13 Aritmetik Fonksiyonlar ve özellikleri Yok Düz anlatım ve tartışma
14 Konvolusyon Çarpım ve Çarpım Fonksiyonları Yok Düz anlatım ve tartışma
15 Problem çözümü Yok Düz anlatım ve tartışma
16/17 Final sınavı Yok Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Prof. Dr. Hüseyin ALTINDİŞ " Sayılar Teorisi ve Uygulamaları",Lazer ofset Ankara, 2005.
 İsmail Naci CANGÜL, Basri ÇELİK, " Sayılar Teorisi Problemleri", Paradigma Akademi ,Bursa 2002.
  Prof.Dr.Halil.İ. KARAKAŞ, Doç Dr. İlham ALİYEV," Sayılar Teorisinde Olimpiyat Problemleri ve Çözümleri", Tübitak, 1996.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 100
    Ödev/Proje/Diğer 0 0
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Orta Öğretimde kazandırılan matematik bilgilerini teorik temellere dayandırarak ispat eder. 5
2 Cebir, Analiz ve Topolojinin temel kavramlarının önemini farkeder. 5
3 Matematiksel akıl yürütme olgunluğu kazanarak matematiksel ispatlar geliştirir ve yazar 2
4 Matematiğin temel teorilerini düzgün ve doğru olarak hem yazılı hem de sözlü olarak ifade eder 1
5 Matematiğin farklı alanları arasındaki ilişkinin ve diğer disiplinlerle olan bağlantısının farkına varır. 1
6 Herhangi bir problem için model oluştururken nesneler arasındaki ilişkileri en anlaşılır bir şekilde ifade eder. 3
7 Formül, grafik, tablo ve şema gibi matematiksel modelleri çizer ve açıklar 5
8 Karşılaştığı problemleri matematiksel olarak yeniden düzenleme, analiz etme ve modelleme yeteneğine sahip olur. 4
9 Bilgisayar programlama dillerinden en az birini bilir. 4
10 Problem çözmede bilimsel yöntemleri ve uygun teknolojileri etkin olarak kullanma becerisine sahip olur. 0
11 Programlama tekniklerini bilir ve proğram yapabilme yetenegine sahip olur 0
12 Gerek bağımsız gerekse grup olarak matematik çalışma yeteneğine sahip olur. 0
13 Matematiksel kavramları anlayabilecek, meslektaşları ile iletişim kurabilecek yabancı dil bilgisine sahip olur. 0
14 Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 20 20
Toplam İş Yükü: 119
Toplam İş Yükü / 25 (s): 4.76
Dersin AKTS Kredisi: 5