|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Sayılar Kuramı |
|
Dersin Kodu |
: |
MT 411 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
5 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. ELA AYDIN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Tamsayılarda bölünebilirlik ve özelliklerini bilir. Bölme Algoritması kullanarak en büyük ortak bölen hesaplayabilir. Euclid Algoritması ile problemleri çözebilir. Çarpanlara ayırma ve problemleri çözer. Kongruans denklemleri ve sistemlerini çözer. Çin-Kalan teoremi kullanarak sistemleri çözebilir. Fermat Teoremi ve Lagrange Teoremini problem çözümünde kullanabilir. Euler fonsiyonu, Möbius fonsiyonu, aritmetik fonksiyonları tanır ve bunları hesaplarda kullanabilir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Tamsayıların temel özellikleri ile asal sayılar hakkında bilgi sahibi olur. Kongruans denklemlerini ve bunları içeren sistemleri çözebilmek. Euler Fonksiyonu ve Möbius fonksiyonlarını tanır ve bunların kullanımını yapabilir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Bölme Algoritması, En büyük ortak bölen, Öklid Algoritması, Asal Çarpanlara Ayrılış, Kongrüanslar, Lineer Kongrüanslar, Çin Kalan Teoremi, Yüksek Dereceden Kongrüanslar, Euler f-Fonksiyonu, Aritmetik Fonksiyonlar |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Matematik Bölümü derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Tamsayılarda Bölünebilirlik ve Özellikleri |
Yok |
Düz anlatım ve tartışma |
|
2 |
Bölme Algoritması |
Yok |
Düz anlatım ve tartışma |
|
3 |
En Büyük Ortak Bölen |
Yok |
Düz anlatım ve tartışma |
|
4 |
Euclid Algoritması |
Yok |
Düz anlatım ve tartışma |
|
5 |
Asal sayılar ve Çarpanlara Ayırma |
Yok |
Düz anlatım ve tartışma |
|
6 |
Linner Diophantine Denklemleri ve sistemleri |
Yok |
Düz anlatım ve tartışma |
|
7 |
Kongruanslar |
Yok |
Düz anlatım ve tartışma |
|
8 |
Arasınav |
Yok |
Yazılı sınav |
|
9 |
Lineer Kongruanslar ve kongruans Sistemleri |
Yok |
Düz anlatım ve tartışma |
|
10 |
Çin Kalan Teoremi ve uygulamaları |
Yok |
Düz anlatım ve tartışma |
|
11 |
Fermat ve Lagrange Teoremleri |
Yok |
Düz anlatım ve tartışma |
|
12 |
Euler ve Möbius Fonksiyonu ile özellikleri |
Yok |
Düz anlatım ve tartışma |
|
13 |
Aritmetik Fonksiyonlar ve özellikleri |
Yok |
Düz anlatım ve tartışma |
|
14 |
Konvolusyon Çarpım ve Çarpım Fonksiyonları |
Yok |
Düz anlatım ve tartışma |
|
15 |
Problem çözümü |
Yok |
Düz anlatım ve tartışma |
|
16/17 |
Final sınavı |
Yok |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Prof. Dr. Hüseyin ALTINDİŞ " Sayılar Teorisi ve Uygulamaları",Lazer ofset Ankara, 2005.
İsmail Naci CANGÜL, Basri ÇELİK, " Sayılar Teorisi Problemleri", Paradigma Akademi ,Bursa 2002.
Prof.Dr.Halil.İ. KARAKAŞ, Doç Dr. İlham ALİYEV," Sayılar Teorisinde Olimpiyat Problemleri ve Çözümleri", Tübitak, 1996.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Orta Öğretimde kazandırılan matematik bilgilerini teorik temellere dayandırarak ispat eder. |
5 |
|
2 |
Cebir, Analiz ve Topolojinin temel kavramlarının önemini farkeder. |
5 |
|
3 |
Matematiksel akıl yürütme olgunluğu kazanarak matematiksel ispatlar geliştirir ve yazar |
2 |
|
4 |
Matematiğin temel teorilerini düzgün ve doğru olarak hem yazılı hem de sözlü olarak ifade eder |
1 |
|
5 |
Matematiğin farklı alanları arasındaki ilişkinin ve diğer disiplinlerle olan bağlantısının farkına varır. |
1 |
|
6 |
Herhangi bir problem için model oluştururken nesneler arasındaki ilişkileri en anlaşılır bir şekilde ifade eder. |
3 |
|
7 |
Formül, grafik, tablo ve şema gibi matematiksel modelleri çizer ve açıklar |
5 |
|
8 |
Karşılaştığı problemleri matematiksel olarak yeniden düzenleme, analiz etme ve modelleme yeteneğine sahip olur. |
4 |
|
9 |
Bilgisayar programlama dillerinden en az birini bilir. |
4 |
|
10 |
Problem çözmede bilimsel yöntemleri ve uygun teknolojileri etkin olarak kullanma becerisine sahip olur. |
0 |
|
11 |
Programlama tekniklerini bilir ve proğram yapabilme yetenegine sahip olur |
0 |
|
12 |
Gerek bağımsız gerekse grup olarak matematik çalışma yeteneğine sahip olur. |
0 |
|
13 |
Matematiksel kavramları anlayabilecek, meslektaşları ile iletişim kurabilecek yabancı dil bilgisine sahip olur. |
0 |
|
14 |
Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
15 |
15 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
20 |
20 |
|
Toplam İş Yükü: | 119 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.76 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
|
|
|