|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Tekstilde Boyama I |
|
Dersin Kodu |
: |
TEM311 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Öğr.Gör. MEHMET BEBEKLİ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
1. Doğal liflerin yapılarının hatırlatılarak boyama mekanizmaları hakkında bilgi kazandırmak. 2. Doğal liflerden elde edilmiş kumaşların boyanmaları hakkında bilgi kazanmak. 3. Boyama işlemleri sonrasında haslıklar hakkında temel bilgileri öğrenmek. 4. Hatalı yapılan boyamaların düzeltilmesi hakkında bilgi kazanımı. Boyama hataları ve çözüm önerilerinin öğrenmek.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Doğal liflerin boyanma mekanizmalarının incelenmesi . Uygulamada kullanılan makina ve aparatların tanıtılması ve boyama işlemleri sonrasında haslıklar hakkında temel bilgilerin verilmesi |
|
Dersin İçeriği |
: |
Renk, Boya, Boyarmadde ve Boyama Kavramları Hakkında Genel Bilgiler. Doğal Lifler ile Boyarmadde Arasındaki Boyama Mekanizmaları. Doğal Lif Boyamacılığında Kullanılan Makina ve Aparatlar. Boyama Haslıkları. Selüloz Lifinin (Pamuk, Keten, Rejenere Selüloz) ; Küp, Küp-Leukoester, Direkt Kükürt, Reaktif ve Pigment Boyarmaddeleriyle Boyanması. Protein Lifinin (Yün-İpek) ; Asit, Krom ve Metal Kompleks Boyarmaddeleriyle Boyanması. Değişik Boyarmadde Gruplarıyla Renk Tutturma ve Boyalı Materyalden Color Index Numarasının Tespiti. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Tekstil Mühendisliği Bölüm Derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Renk. Boya boyarmadde hakkında genel bilgiler,
|
Ders Notları ve Referans Kitaplar |
Düz anlatım, tartışma
|
|
2 |
Doğal lifler ile boyarmaddeler arasındaki boyama mekanizmaları
|
Ders Notları ve Referans Kitaplar |
Düz anlatım, tartışma
|
|
3 |
Doğal lif boyamacılığında kullanılan Makine ve Aparatlar
|
Ders Notları ve Referans Kitaplar |
Düz anlatım, tartışma
|
|
4 |
Selüloz liflerinin Boyanması hakkında genel bilgiler
|
Ders Notları ve Referans Kitaplar |
Düz anlatım, tartışma
|
|
5 |
Pamuğun boyanması hakkında genel bilgiler
|
Ders Notları ve Referans Kitaplar |
Düz anlatım, tartışma
|
|
6 |
Pamuğun Direkt boyarmaddelerle boyanması
|
Ders Notları ve Referans Kitaplar |
Düz anlatım, tartışma
|
|
7 |
Pamuğun Reaktif boyarmaddelerle boyanması
Arasınav |
Ders Notları ve Referans Kitaplar |
Düz anlatım, tartışma |
|
8 |
Arasınav |
Ders Notları ve Referans Kitaplar |
Yazılı Sınav |
|
9 |
Pamuğun Kükürt ve Pigment boyarmaddelerle boyanması
|
Ders Notları ve Referans Kitaplar |
Düz anlatım, tartışma
|
|
10 |
Ketenin ve Rejenere selüloz liflerinin boyanması
|
Ders Notları ve Referans Kitaplar |
Düz anlatım, tartışma
|
|
11 |
Protein liflerinin boyanması hakkında genel bilgiler
|
Ders Notları ve Referans Kitaplar |
Düz anlatım, tartışma
|
|
12 |
Yünün Boyanması
|
Ders Notları ve Referans Kitaplar |
Düz anlatım, tartışma
|
|
13 |
İpeğin boyanması
|
Ders Notları ve Referans Kitaplar |
Düz anlatım, tartışma
|
|
14 |
Boyama uygulamalarında renk tutturma
|
Ders Notları ve Referans Kitaplar |
Düz anlatım, tartışma
|
|
15 |
Konu tekrarı |
Ders Notları ve Referans Kitaplar |
Düz anlatım, tartışma
|
|
16/17 |
Yarıyıl sonu sınavı
|
Ders Notları ve Referans Kitaplar |
Yazılı Sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
2. MANGUT, M., KARAHAN, N., 2008. Tekstil Lifleri. Ekin Basım Yayın Dağıtım, Bursa, 309 s.
1. BAŞER, İ., 1992. Elyaf Bilgisi. Marmara Üniversitesi Yayınları, Yayın No: 524, İstanbul, 179 s.
3.TARAKÇIOĞLU.I..1979. Tekstil Terbiyesi ve Makinaları Cilt-I. Ege üniversitesi yayınları.. İzmir
4.TARAKÇIOĞLU.I..1983 Tekstil Terbiyesi ve Makinaları Cilt-II . Uludağ üniversitesi yayınları.. İzmir
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme becerisine sahip olabilme |
2 |
|
2 |
Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olabilme |
0 |
|
3 |
Temel bilimler ve mühendislik konularında edinilen bilgileri Tekstil mühendisliği alanında kullanabilme |
3 |
|
4 |
Tekstil Mühendisliği alanında süreç analizi yapabilme, sorunları tanımlayabilme, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme |
2 |
|
5 |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçebilme ve kullanabilme |
2 |
|
6 |
Deney tasarlama, veri toplama, sonuçların bilişsel analizi ve yorumlanma becerisine sahip olabilme |
0 |
|
7 |
Bireysel ve ekip üyesi olarak etkin çalışabilme ve sorumluluk alabilme |
0 |
|
8 |
Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme |
4 |
|
9 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme |
4 |
|
10 |
Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahip olabilme |
0 |
|
11 |
Bir yabancı dili kullanarak alanındaki gelişmeleri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme becerisine sahip olabilme |
0 |
|
12 |
İş sağlığı ve güvenliği, mühendislik uygulamalarının hukuksal boyutu ve çevre sağlığı konularında gerekli bilince sahip olabilme |
2 |
|
13 |
Proje yönetimi, girişimcilik, yenilikçilik konularında gerekli yetkinliğe sahip olabilme |
0 |
|
14 |
Matematik, Fen bilimleri ve Tekstil mühendisliği konularında yeterli altyapıya sahip olma |
0 |
|
15 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
15 |
15 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
15 |
15 |
|
Toplam İş Yükü: | 86 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.44 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|