Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Dokuma Konstrüksiyon

Dersin Kodu : TEM305

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 3

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 4

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. NİHAT ÇELİK

Dersin Öğrenme Kazanımları : Kumaş yapıları hakkında bilgi kazanılır
Dokuma üretim teknikleri ve ürün özellikleri öğrenilir
Temel ve türev dokuların teknik tasarımları yapılabilir

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Kumaş yüzeyi genel kavram, yapısı ve üretim prensiplerin tanıtılması, Dokuma tasarım tekniği ve teknik gösterimlerin anlaşılması, Karmaşık dokuma yöntemlerinin ve üretim tekniklerin öğrenilmesi, Basit yapılı dokuma kumaşlarda temel ve türev doku tasarım yöntemlerinin öğrenilmesi, Renkli doku tasarım yöntemlerinin öğrenilmesi

Dersin İçeriği : Dokuma yapıların tanımı, terminolojisi ve genel kavramları. Temel dokuma yapıları, özellikleri ve tasarımı (bezayağı, dimi ve saten dokumalar). Bezayağı, dimi ve saten yapıların türevleri. Diğer dokular; yapı, özellik ve tasarımı. Örnek çalışmalar; konstrüksiyonel ve yapısal analizler.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Genel Giriş, Kumaş Yüzeyleri ilgili Genel Bilgiler ve Sınıflandırma. Ders öncesi ve/veya sonrasında çeşitli kaynaklardan ders konusu üzerinde araştırma ve çalışma yapmakta fayda görülmektedir. Düz anlatım, tartışma, gösterim
2 Dokuma Konstrüksiyonu ile ilgili Genel Kavramlar ve Tanımlar. Ders öncesi ve/veya sonrasında çeşitli kaynaklardan ders konusu üzerinde araştırma ve çalışma yapmakta fayda görülmektedir. Düz anlatım, tartışma, gösterim
3 Bezayağı Dokusu, Yapısı, Özellikleri ve Teknik Tasarımı Ders öncesi ve/veya sonrasında çeşitli kaynaklardan ders konusu üzerinde araştırma ve çalışma yapmakta fayda görülmektedir. Düz anlatım, tartışma, gösterim
4 Dimi Dokusu, Yapısı, Özellikleri ve Teknik Tasarımı Ders öncesi ve/veya sonrasında çeşitli kaynaklardan ders konusu üzerinde araştırma ve çalışma yapmakta fayda görülmektedir. Düz anlatım, tartışma, gösterim
5 Saten Dokusu, Yapısı, Özellikleri ve Teknik Tasarımı Ders öncesi ve/veya sonrasında çeşitli kaynaklardan ders konusu üzerinde araştırma ve çalışma yapmakta fayda görülmektedir. Düz anlatım, tartışma, gösterim
6 Bezayağı ve Türevleri: Çözgü Rips Dokusu, Yapısı, Özellikleri ve Teknik Tasarımı Ders öncesi ve/veya sonrasında çeşitli kaynaklardan ders konusu üzerinde araştırma ve çalışma yapmakta fayda görülmektedir. Düz anlatım, tartışma, gösterim
7 Bezayağı ve Türevleri: Panama Dokusu, Yapısı, Özellikleri ve Teknik Tasarımı Ders öncesi ve/veya sonrasında çeşitli kaynaklardan ders konusu üzerinde araştırma ve çalışma yapmakta fayda görülmektedir. Düz anlatım, tartışma, gösterim
8 Arasınav
9 Dimi ve Türevleri: Dokusu, Yapısı, Özellikleri ve Teknik Tasarımı Ders öncesi ve/veya sonrasında çeşitli kaynaklardan ders konusu üzerinde araştırma ve çalışma yapmakta fayda görülmektedir. Düz anlatım, tartışma, gösterim
10 Dimi ve Türevleri: Dokusu, Yapısı, Özellikleri ve Teknik Tasarımı Ders öncesi ve/veya sonrasında çeşitli kaynaklardan ders konusu üzerinde araştırma ve çalışma yapmakta fayda görülmektedir. Düz anlatım, tartışma, gösterim
11 Dimi ve Türevleri: Dokusu, Yapısı, Özellikleri ve Teknik Tasarımı Ders öncesi ve/veya sonrasında çeşitli kaynaklardan ders konusu üzerinde araştırma ve çalışma yapmakta fayda görülmektedir. Düz anlatım, tartışma, gösterim
12 Saten ve Türevleri: Dokusu, Yapısı, Özellikleri ve Teknik Tasarımı Ders öncesi ve/veya sonrasında çeşitli kaynaklardan ders konusu üzerinde araştırma ve çalışma yapmakta fayda görülmektedir. Düz anlatım, tartışma, gösterim
13 Diğer Dokular, Dokusu, Yapısı, Özellikleri ve Teknik Tasarımları Ders öncesi ve/veya sonrasında çeşitli kaynaklardan ders konusu üzerinde araştırma ve çalışma yapmakta fayda görülmektedir. Düz anlatım, tartışma, gösterim
14 Basit Doku Analizi ve Teknik Tasarım Unsurlarının Oluşturulması için Örnek Çalışma Ders öncesi ve/veya sonrasında çeşitli kaynaklardan ders konusu üzerinde araştırma ve çalışma yapmakta fayda görülmektedir. Düz anlatım, tartışma, gösterim
15 Genel konu tekrarı Ders öncesi ve/veya sonrasında çeşitli kaynaklardan ders konusu üzerinde araştırma ve çalışma yapmakta fayda görülmektedir. Düz anlatım, tartışma, gösterim
16/17 Yarıyıl sonu sınavı


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  ACUNER A., 2001, Tasarımda Konstrüksiyon Esasları, Mart Matbaacılık Sanatları, İstanbul.
 TAYLOR M.A. (ÇEVİREN ALİ DEMİR VE MELİH GÜNAY), 1999, Tekstil Teknolojisi, Forbes Publications, London (UK).
  GÜRCÜM H.B., 2010, Tekstil Malzeme Bilgisi, Güncel Yayıncılık, İstanbul.
 GOERNER D., 1986, Woven Structure and Design - Part 1: Single Cloth Construction, Wira Technology Group, Leeds (UK).
 GOERNER D., 1989, Woven Structure and Design - Part 2: Compound Structures, British Textile Technology Group, Leeds (UK).
 ROBINSON A.T.C. and MARKS R., 1973, Woven Cloth Construction, The Textile Institute, Manchester (UK).
 MARKS R. and ROBINSON A.T.C., 1976, Principles of Weaving, The Textile Institute, Manchester (UK).
 ÇELİK N., 2012. Dokuma Konstrüksiyonu Ders Notları, Çukurova Üniversitesi, Mühendislik Mimarlık Fakültesi, Tekstil Mühendisliği Bölümü, Adana.
 BAŞER G., 2004. Dokuma Tekniği ve Sanatı - Cilt 1: Temel Dokuma Tekniği ve Kumaş Yapıları - 2.Baskı. Punto Yayıncılık, Çankaya / İzmir.
 EBERLE, H., HERMELING, H., HORNBERGER, M., MENZER, D., RING, W., 1996. Clothing Technology from fiber to fashion. Verlag Europa-Lehrmittel.
 .EREN R., 2009, Dokuma Hazırlık Teknolojisi, MKM Yayıncılık, Bursa.
 LORD P.R. and MOHAMED M.H., 1973, Weaving Conversion of Yarn to Fabric, Merrow Publishing, Watford (UK).
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 100
    Ödev/Proje/Diğer 0 0
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme becerisine sahip olabilme 0
2 Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olabilme 0
3 Temel bilimler ve mühendislik konularında edinilen bilgileri Tekstil mühendisliği alanında kullanabilme 4
4 Tekstil Mühendisliği alanında süreç analizi yapabilme, sorunları tanımlayabilme, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme 2
5 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçebilme ve kullanabilme 3
6 Deney tasarlama, veri toplama, sonuçların bilişsel analizi ve yorumlanma becerisine sahip olabilme 0
7 Bireysel ve ekip üyesi olarak etkin çalışabilme ve sorumluluk alabilme 3
8 Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme 4
9 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme 4
10 Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahip olabilme 0
11 Bir yabancı dili kullanarak alanındaki gelişmeleri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme becerisine sahip olabilme 1
12 İş sağlığı ve güvenliği, mühendislik uygulamalarının hukuksal boyutu ve çevre sağlığı konularında gerekli bilince sahip olabilme 0
13 Proje yönetimi, girişimcilik, yenilikçilik konularında gerekli yetkinliğe sahip olabilme 0
14 Matematik, Fen bilimleri ve Tekstil mühendisliği konularında yeterli altyapıya sahip olma 3
15 Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 14 14
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 14 14
Toplam İş Yükü: 98
Toplam İş Yükü / 25 (s): 3.92
Dersin AKTS Kredisi: 4