|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Katıhal Fiziğine Giriş |
|
Dersin Kodu |
: |
FZ 329 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
5 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. CEBRAİL GÜMÜŞ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
1. Genel kristallografi tanımlarını yapar. 2. Ters Örgü kavramını açıklar. 3. Kristallografinin temel kavramlarını uygular. 4. Fonon kavramını açıklar. 5. Katıları bir arada tutan kuvvetleri sınıflandırır ve açıklar. 6. Katılardaki titreşimleri sınıflandırır.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Katıhal fiziğinin temel konularını iyi anlayabilmek için gerekli altyapıyı oluşturmak |
|
Dersin İçeriği |
: |
Atomların periyodik dizilimleri, Kristal öteleme vektörleri ve örgüler, simetri işlemleri.
Kristal yapı ve baz, ilkel örgü hücresi, Temel örgü tipleri (2 ve 3 boyutta).
Kristallerde düzlemlerin yönelimleri ve konumları, birim hücrede konumlar, Basit kristal yapılar.
Kristal kırınımı ve ters örgü, deneysel kırınım metodları, Saçılan dalganın genliği ve Laue denklemleri.
Ters örgü örnekler, Ewald inşası,
Kristal Bağlanma, Asal gaz kristalleri, İyonik kristaller
Kovalent kristaller, Metal kristalleri, Hidrojen Bağlı kristaller, Atomik yarıçap.
Fononlar ve örgü titreşimleri, Örgü titreşimlerinin kuantizasyonu, fonon momentumu, Uzun dalga boylu fononlarla fotonların elastik olmayan saçılmaları
Fononlardan X-ışınlarının ve nötronların elastik olmayan saçılması
Tek atomlu örgülerin titreşimleri, Birim hücrede iki atom içeren örgülerin titreşimi,
optik özellikler (kızıl ötesinde) Yerel fonon modları.
Örgü ısı kapasitesi
Bose-Einstein dağılımı, Einstein modeli
Debye modeli Termal iletkenlik. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Fen Edebiyat Fakültesi Derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Atomların periyodik dizilimleri, Kristal öteleme vektörleri ve örgüler, simetri işlemleri. |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın, internet araştırması yapılsın |
Tartışmalı Ders
|
|
2 |
Kristal yapı ve baz, ilkel örgü hücresi, Temel örgü tipleri (2 ve 3 boyutta). |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın, internet araştırması yapılsın |
Tartışmalı Ders
|
|
3 |
Kristallerde düzlemlerin yönelimleri ve konumları, birim hücrede konumlar, Basit kristal yapılar. |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın, internet araştırması yapılsın |
Tartışmalı Ders
|
|
4 |
Kristal kırınımı ve ters örgü, deneysel kırınım metodları, Saçılan dalganın genliği ve Laue denklemleri. |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın, internet araştırması yapılsın |
Tartışmalı Ders
|
|
5 |
Ters örgü örnekler, Ewald inşası, |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın, internet araştırması yapılsın |
Tartışmalı Ders
|
|
6 |
Kristal Bağlanma, Asal gaz kristalleri, İyonik kristaller |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın, internet araştırması yapılsın |
Tartışmalı Ders
|
|
7 |
Kovalent kristaller, Metal kristalleri, Hidrojen Bağlı kristaller, Atomik yarıçap. |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın, internet araştırması yapılsın |
Tartışmalı Ders
|
|
8 |
Ara Sınavı |
Sınav |
Sınav |
|
9 |
Fononlar ve örgü titreşimleri, Örgü titreşimlerinin kuantizasyonu, fonon momentumu, Uzun dalga boylu fononlarla fotonların elastik olmayan saçılmaları |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın, internet araştırması yapılsın |
Tartışmalı Ders
|
|
10 |
Fononlardan X-ışınlarının ve nötronların elastik olmayan saçılması |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın, internet araştırması yapılsın |
Tartışmalı Ders
|
|
11 |
Tek atomlu örgülerin titreşimleri, Birim hücrede iki atom içeren örgülerin titreşimi, |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın, internet araştırması yapılsın |
Tartışmalı Ders
|
|
12 |
optik özellikler (kızıl ötesinde) Yerel fonon modları. |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın, internet araştırması yapılsın |
Tartışmalı Ders
|
|
13 |
Örgü ısı kapasitesi |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın, internet araştırması yapılsın |
Tartışmalı Ders
|
|
14 |
Bose-Einstein dağılımı, Einstein modeli |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın, internet araştırması yapılsın |
Tartışmalı Ders
|
|
15 |
Debye modeli Termal iletkenlik. |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın, internet araştırması yapılsın |
Tartışmalı Ders
|
|
16/17 |
Final Sınavı |
Sınav |
Sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
1. Introduction to Solid State Physics, Charles Kittel, John Willey and Sons Inc.
2. Katıhal fiziğine giriş, Tahsin Nuri Durlu, Bilim yayınları
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
80 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
14 |
20 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Fizik Alanında gelişmeleri izleyecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olur. |
0 |
|
2 |
Bireysel gelişimin önemini bilir ve gereğini uygular. |
3 |
|
3 |
Fizik alanındaki gelişmeleri izler, öğrenir ve toplumsal etik açısından değerlendirir. |
3 |
|
4 |
Fizik Alanında deneyleri tasarlar. |
2 |
|
5 |
Fizik Alanındaki temel kavram ve ilkeleri açıklar. |
5 |
|
6 |
Fizik Alanı ile ilgili gelişmeleri bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak çok yönlü değerlendirir. |
2 |
|
7 |
Fizik Alanında edindiği bilgileri diğer bilim alanlarındaki bilgilerle birleştirir. |
5 |
|
8 |
Fizik alanındaki problemleri tanımlar, çözümlerine yönelik analitik ve modellemeli yöntemleri uygular. |
4 |
|
9 |
Fizik alanında bilimsel bilgi üretmenin yöntemini açıklar. |
3 |
|
10 |
Fizik Alanında bilgilere ulaşır, tasnif eder ve amacına yönelik olarak kullanır. |
4 |
|
11 |
Fizik Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. |
3 |
|
12 |
Uzman ya da uzman olmayan grupları, fizik ile ilgili konularda yazılı veya sözlü olarak bilgilendirir. |
4 |
|
13 |
Bilgi teknolojilerini Fizik Alanında amacı doğrultusunda kullanır. |
3 |
|
14 |
Fizik Alanında karşılaşılan problemleri aşmak için takım halinde veya tek başına sorumluluk alır. |
2 |
|
15 |
Fizik ile ilgili sektörlerde sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetir. |
1 |
|
16 |
Fizik Alanında bilgileri kendi çabasıyla öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, tasnif eder ve kullanır. |
3 |
|
17 |
Öğrenme sürecinin yaşam boyu olduğunu biilr ve ona göre davranır. |
2 |
|
18 |
Hem meslektaşları ile, hem de alan dışı kişilerle etik ilişkiler kurar, bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir |
2 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
14 |
4 |
56 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 130 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.2 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
|
|
|