|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Mimarlıkta Engelsiz Tas. |
|
Dersin Kodu |
: |
MIM309 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
2 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. ONUR KARAGENÇ ERMAN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Engelsiz tasarım bilincine sahip olur. Engellilik konusunda farkındalık edinir. Engelli bireyler için tasarım yapar. Mekanı engelli bireylerin kullanımı için düzenler.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Engellilik olgusuna yönelik tasarım bilinci oluşturmak. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Engellilik kavramı, engellilere yönelik tasarımlar, engelsiz tasarım, evrensel tasarım, standartlar, yönetmelikler, farklı tasarım alanlarınde ve mekan düzeylerinde engelsiz tasarım örnekleri |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Dersin İçeriğinin ve İşleyiş Programının Verilmesi |
|
Düz anlatım, sunum, |
|
2 |
Engelli Odaklı Tasarımın Tarihçesi ve Çıkış Noktası |
Engelli Odaklı Tasarımın Tarihçesi hakkında genel araştırma |
Düz anlatım, sunum, tartışma |
|
3 |
Engellilik Kavramı, Engellilik Düzeyleri, Engellilerin Kent Yaşamında Karşılaştığı Sorunlar |
Engellilik Kavramı, Engellilik Düzeyleri, Engellilerin Kent Yaşamında Karşılaştığı Sorunlar hakkında araştırma |
Düz anlatım, sunum, tartışma |
|
4 |
Engellilik ve Erişilebilirlik: Standartlar, Yönetmelikler ve İlkeler |
Engellilik ve Erişilebilirlik hakkında araştırma |
Düz anlatım, sunum, tartışma |
|
5 |
Engellilik ve Erişilebilirliğe İlişkin Tasarım Yaklaşımları: Engelsiz Tasarım, Engelli Dostu Tasarım, Evrensel Tasarım |
Engellilik ve Erişilebilirliğe İlişkin Tasarım Yaklaşımları hakkında araştırma |
Düz anlatım, sunum, tartışma |
|
6 |
Ara Sınav |
Konuların tekrarı |
Yazılı Sınav |
|
7 |
Engellilik Düzeylerine Göre Bireyin Boyutsal ve Mekansal Gereksinimleri |
Bireyin Boyutsal ve Mekansal Gereksinimler hakkında araştırma |
Düz anlatım, sunum, tartışma |
|
8 |
Dolaşım Alanlarında Engelsiz Tasarım |
Dolaşım Alanlarında Engelsiz Tasarım hakkında araştırma |
Düz anlatım, sunum, tartışma |
|
9 |
Özel Mekanlarda Engelsiz Tasarım |
Özel Mekanlarda Engelsiz Tasarım hakkında araştırma |
Düz anlatım, sunum, tartışma |
|
10 |
Kamusal Mekanlarda Engelsiz Tasarım |
Kamusal Mekanlarda Engelsiz Tasarım hakkında araştırma |
Düz anlatım, sunum, tartışma |
|
11 |
Ara Sınav |
Konuların tekrarı |
Yazılı Sınav |
|
12 |
Engelsiz Tasarım Uygulamalarına İlişkin Örnekler |
Engelsiz Tasarım Uygulamalarına İlişkin Örnekler hakkında araştırma |
Düz anlatım, sunum, tartışma |
|
13 |
Ülkemizde Engelsiz Tasarım Uygulamalarına İlişkin Örnekler |
Ülkemizde Engelsiz Tasarım Uygulamalarına İlişkin Örnekler hakkında araştırma |
Düz anlatım, sunum, tartışma |
|
14 |
Dünyada Engelsiz Tasarım Uygulamalarına İlişkin Örnekler |
Dünyada Engelsiz Tasarım Uygulamalarına İlişkin Örnekler hakkında araştırma |
Düz anlatım, sunum, tartışma |
|
15 |
Dersin Genel Değerlendirmesi |
|
Düz anlatım, sunum, tartışma |
|
16/17 |
Final Sınavı |
Konuların tekrarı |
Yazılı Sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
ANDAÇ, G. (1997); Ulaşılabilirlikte Boyutsal Kriterler, Yapı Dünyası, Ankara.
HAYASHI, R.; OKUHIRA, M. (2001); The Disability Rights Movement in Japan: past, present and future, Disability & Society, Vol. 16, No. 6, sf: 855–869
IMRIE, R., HALL, P. (2001); Inclusive Design: Designing and Developing Accessible Environment, Spon Ltd., London
Taşkın L. (20011)Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği. Sistem Ofset Matbaacılık, Ankara.
MARCUS , C.C.; FRANCIS, C. (1990); People Places Design Guidelines For Open Space, Van Nostrand Reinhold, NY.
OĞUZ, D., (2001); Yaşlılık ve Kentsel Yeşil Alan Tasarımı, 1. Ulusal Yaşlılık Kongresi, Ankara.
SÜRMEN, Ş. (1995); Özürlü ve Yaşlılarla İlgili Mimari Ölçüler, Standartlar ve Uygulamalar. İTÜ Çevre ve Şehircilik Uygulama Araştırma Merkezi, İstanbul.
UBAK 10. Ulaştırma Şurası Erişilebilirlik Alt Komisyon Raporu (2010)
BINS ELY, V.H.M. (2000); Towards Universal Design of Public Areas in Developing Countries, Designing for the 21st Century: An International Conference on Universal Design, AEC.
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
URL: Desıgn Manual - Barrier Free Access 2008, http://www.bd.gov.hk/english/documents/code/e_bfa2008.htm
URL: Herkes İçin Ulaşılabilirliğin İyileştirilmesi, Örnek uygulama rehberi, TC Başbakanlık Özürlüler İdaresi Başkanlığı, http://browse.oecdbookshop.org/oecd/pdfs/browseit/750610VE.PDF
URL: Yerel Yönetimler İçin Özürlülere Yönelik Fiziki Ve Mimari Düzenleme Klavuzu, http://www.ozida.gov.tr/guncel/yerelrehber.htm
İlgili Standart ve Yönetmelikler
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
2 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Bireysel olarak ve/veya bir ekip içinde, sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin bir biçimde çalışır |
1 |
|
2 |
B1 düzeyinde mesleğinin gerektirdiği yabancı dil bilgisine sahip olur. |
0 |
|
3 |
Mimarlık alanıyla ilgili öğrenme gereksinimlerini belirler, kaynak araştırması yapar, bilgiye ulaşır ve veri tabanlarını kullanır. |
3 |
|
4 |
Mimarlık alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak tasarım yapar, olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler ve yorumlar. |
2 |
|
5 |
Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
0 |
|
6 |
Yaşam boyu öğrenme tutumu geliştirir ve elde edilen bilgileri toplum yararına kullanır. |
3 |
|
7 |
Sürdürülebilirliğin mimari ve kentsel tasarım kararlarında doğal ve kültürel açıdan önemli bina ve alanları da kapsayan yapay kaynakların korunması ve sağlıklı bina ve yerleşimlerin oluşturulmasını sağlar. |
0 |
|
8 |
Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi eskiz aşamasından uygulama projesi aşamasına kadar (strüktürel ve çevresel sistemler, güvenlik, bölücü sistemler vb.) geliştirir, değerlendirir ve uygular. |
0 |
|
9 |
Mimarlık ile ilgili toplumsal bilinç oluşturur ve tasarım verilerinin sürdürülebilir kullanımını sağlayacak becerilere sahip olur. |
3 |
|
10 |
Düşey ve yanal kuvvetlerle ayakta duran strüktürlerin davranış ilkeleri ile çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimlerini ve uygulamalarını anlar ve yorumlar. |
0 |
|
11 |
Mesleki gelişimde stajın rolünü ve işveren ve stajyerin hak ve sorumluluklarını anlar. |
0 |
|
12 |
Mimarlık alanıyla ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurar, mimarlık ile ilgili seminer ve toplantıları izler, düzenler, proje hazırlar ve yabancı dil bilgilerine dayanarak yurtdışı kaynaklı yayınları takip eder. |
1 |
|
13 |
Mimarlık alanında yeterli bilgiye sahip olur; bu alanda edindiği teorik ve uygulamalı bilgileri mimarlık uygulamalarında bir arada kullanır. |
5 |
|
14 |
Mimarlık alanında veri toplar, tasarım çalışmaları yapar, sonuçları değerlendirir, sorunları tanımlar ve çözüm önerileri geliştirir. |
3 |
|
15 |
Mimarlık alanı ile ilgili herhangi bir çalışmayı bireysel olarak planlar, projelendirir ve bağımsız olarak yürütür, danışmanlık ve bilirkişilik yapar. |
0 |
|
16 |
Karşılaştığı problemleri çözmede bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alabilir, sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir. |
0 |
|
17 |
Mimarlık alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımları ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
0 |
|
18 |
Temel mimari ilkeleri bina, iç mekan ve yerleşim tasarımı düzeyinde uygular. |
2 |
|
19 |
Tarihi çevreyi tanıma ve koruma bilinci kazanır; tarihi anıtları ve yapıları belgeler ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri bilir ve uygular. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
1 |
14 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
2 |
4 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
2 |
2 |
4 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
4 |
4 |
|
Toplam İş Yükü: | 54 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.16 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 2 |
|
|
|