Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Mimarlıkta Engelsiz Tas.

Dersin Kodu : MIM309

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 3

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 2

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. ONUR KARAGENÇ ERMAN

Dersin Öğrenme Kazanımları : Engelsiz tasarım bilincine sahip olur.
Engellilik konusunda farkındalık edinir.
Engelli bireyler için tasarım yapar.
Mekanı engelli bireylerin kullanımı için düzenler.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Engellilik olgusuna yönelik tasarım bilinci oluşturmak.

Dersin İçeriği : Engellilik kavramı, engellilere yönelik tasarımlar, engelsiz tasarım, evrensel tasarım, standartlar, yönetmelikler, farklı tasarım alanlarınde ve mekan düzeylerinde engelsiz tasarım örnekleri

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Dersin İçeriğinin ve İşleyiş Programının Verilmesi Düz anlatım, sunum,
2 Engelli Odaklı Tasarımın Tarihçesi ve Çıkış Noktası Engelli Odaklı Tasarımın Tarihçesi hakkında genel araştırma Düz anlatım, sunum, tartışma
3 Engellilik Kavramı, Engellilik Düzeyleri, Engellilerin Kent Yaşamında Karşılaştığı Sorunlar Engellilik Kavramı, Engellilik Düzeyleri, Engellilerin Kent Yaşamında Karşılaştığı Sorunlar hakkında araştırma Düz anlatım, sunum, tartışma
4 Engellilik ve Erişilebilirlik: Standartlar, Yönetmelikler ve İlkeler Engellilik ve Erişilebilirlik hakkında araştırma Düz anlatım, sunum, tartışma
5 Engellilik ve Erişilebilirliğe İlişkin Tasarım Yaklaşımları: Engelsiz Tasarım, Engelli Dostu Tasarım, Evrensel Tasarım Engellilik ve Erişilebilirliğe İlişkin Tasarım Yaklaşımları hakkında araştırma Düz anlatım, sunum, tartışma
6 Ara Sınav Konuların tekrarı Yazılı Sınav
7 Engellilik Düzeylerine Göre Bireyin Boyutsal ve Mekansal Gereksinimleri Bireyin Boyutsal ve Mekansal Gereksinimler hakkında araştırma Düz anlatım, sunum, tartışma
8 Dolaşım Alanlarında Engelsiz Tasarım Dolaşım Alanlarında Engelsiz Tasarım hakkında araştırma Düz anlatım, sunum, tartışma
9 Özel Mekanlarda Engelsiz Tasarım Özel Mekanlarda Engelsiz Tasarım hakkında araştırma Düz anlatım, sunum, tartışma
10 Kamusal Mekanlarda Engelsiz Tasarım Kamusal Mekanlarda Engelsiz Tasarım hakkında araştırma Düz anlatım, sunum, tartışma
11 Ara Sınav Konuların tekrarı Yazılı Sınav
12 Engelsiz Tasarım Uygulamalarına İlişkin Örnekler Engelsiz Tasarım Uygulamalarına İlişkin Örnekler hakkında araştırma Düz anlatım, sunum, tartışma
13 Ülkemizde Engelsiz Tasarım Uygulamalarına İlişkin Örnekler Ülkemizde Engelsiz Tasarım Uygulamalarına İlişkin Örnekler hakkında araştırma Düz anlatım, sunum, tartışma
14 Dünyada Engelsiz Tasarım Uygulamalarına İlişkin Örnekler Dünyada Engelsiz Tasarım Uygulamalarına İlişkin Örnekler hakkında araştırma Düz anlatım, sunum, tartışma
15 Dersin Genel Değerlendirmesi Düz anlatım, sunum, tartışma
16/17 Final Sınavı Konuların tekrarı Yazılı Sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  ANDAÇ, G. (1997); Ulaşılabilirlikte Boyutsal Kriterler, Yapı Dünyası, Ankara.
 HAYASHI, R.; OKUHIRA, M. (2001); The Disability Rights Movement in Japan: past, present and future, Disability & Society, Vol. 16, No. 6, sf: 855–869
 IMRIE, R., HALL, P. (2001); Inclusive Design: Designing and Developing Accessible Environment, Spon Ltd., London
 Taşkın L. (20011)Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği. Sistem Ofset Matbaacılık, Ankara.
 MARCUS , C.C.; FRANCIS, C. (1990); People Places Design Guidelines For Open Space, Van Nostrand Reinhold, NY.
 OĞUZ, D., (2001); Yaşlılık ve Kentsel Yeşil Alan Tasarımı, 1. Ulusal Yaşlılık Kongresi, Ankara.
 SÜRMEN, Ş. (1995); Özürlü ve Yaşlılarla İlgili Mimari Ölçüler, Standartlar ve Uygulamalar. İTÜ Çevre ve Şehircilik Uygulama Araştırma Merkezi, İstanbul. UBAK 10. Ulaştırma Şurası Erişilebilirlik Alt Komisyon Raporu (2010)
 BINS ELY, V.H.M. (2000); Towards Universal Design of Public Areas in Developing Countries, Designing for the 21st Century: An International Conference on Universal Design, AEC.
Diğer Kaynaklar  URL: Desıgn Manual - Barrier Free Access 2008, http://www.bd.gov.hk/english/documents/code/e_bfa2008.htm
 URL: Herkes İçin Ulaşılabilirliğin İyileştirilmesi, Örnek uygulama rehberi, TC Başbakanlık Özürlüler İdaresi Başkanlığı, http://browse.oecdbookshop.org/oecd/pdfs/browseit/750610VE.PDF
 URL: Yerel Yönetimler İçin Özürlülere Yönelik Fiziki Ve Mimari Düzenleme Klavuzu, http://www.ozida.gov.tr/guncel/yerelrehber.htm İlgili Standart ve Yönetmelikler


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 2 60
    Ödev/Proje/Diğer 2 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Bireysel olarak ve/veya bir ekip içinde, sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin bir biçimde çalışır 1
2 B1 düzeyinde mesleğinin gerektirdiği yabancı dil bilgisine sahip olur. 0
3 Mimarlık alanıyla ilgili öğrenme gereksinimlerini belirler, kaynak araştırması yapar, bilgiye ulaşır ve veri tabanlarını kullanır. 3
4 Mimarlık alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak tasarım yapar, olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler ve yorumlar. 2
5 Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 0
6 Yaşam boyu öğrenme tutumu geliştirir ve elde edilen bilgileri toplum yararına kullanır. 3
7 Sürdürülebilirliğin mimari ve kentsel tasarım kararlarında doğal ve kültürel açıdan önemli bina ve alanları da kapsayan yapay kaynakların korunması ve sağlıklı bina ve yerleşimlerin oluşturulmasını sağlar. 0
8 Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi eskiz aşamasından uygulama projesi aşamasına kadar (strüktürel ve çevresel sistemler, güvenlik, bölücü sistemler vb.) geliştirir, değerlendirir ve uygular. 0
9 Mimarlık ile ilgili toplumsal bilinç oluşturur ve tasarım verilerinin sürdürülebilir kullanımını sağlayacak becerilere sahip olur. 3
10 Düşey ve yanal kuvvetlerle ayakta duran strüktürlerin davranış ilkeleri ile çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimlerini ve uygulamalarını anlar ve yorumlar. 0
11 Mesleki gelişimde stajın rolünü ve işveren ve stajyerin hak ve sorumluluklarını anlar. 0
12 Mimarlık alanıyla ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurar, mimarlık ile ilgili seminer ve toplantıları izler, düzenler, proje hazırlar ve yabancı dil bilgilerine dayanarak yurtdışı kaynaklı yayınları takip eder. 1
13 Mimarlık alanında yeterli bilgiye sahip olur; bu alanda edindiği teorik ve uygulamalı bilgileri mimarlık uygulamalarında bir arada kullanır. 5
14 Mimarlık alanında veri toplar, tasarım çalışmaları yapar, sonuçları değerlendirir, sorunları tanımlar ve çözüm önerileri geliştirir. 3
15 Mimarlık alanı ile ilgili herhangi bir çalışmayı bireysel olarak planlar, projelendirir ve bağımsız olarak yürütür, danışmanlık ve bilirkişilik yapar. 0
16 Karşılaştığı problemleri çözmede bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alabilir, sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir. 0
17 Mimarlık alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımları ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. 0
18 Temel mimari ilkeleri bina, iç mekan ve yerleşim tasarımı düzeyinde uygular. 2
19 Tarihi çevreyi tanıma ve koruma bilinci kazanır; tarihi anıtları ve yapıları belgeler ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri bilir ve uygular. 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 2 2 4
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 2 2 4
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 4 4
Toplam İş Yükü: 54
Toplam İş Yükü / 25 (s): 2.16
Dersin AKTS Kredisi: 2