Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Cebir 4

Dersin Kodu : MT 312

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 3

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 5

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. AHMET TEMİZYÜREK

Dersin Öğrenme Kazanımları : İç çarpım uzayı kavramını tanımlar ve örnekler verebilir.
Sonlu boyutlu bir vektör uzayının bir otogonal bazını bulur.
Bir alt uzayın dik tümleyenini tanımlar ve örnekler çözer.
Bir vektör uzayının lineer dönüşümlerinin bir cebir meydana getirdiğini gösterir.
Bir lineer dönüşümün Özdeğer ve özvektör kavramlarını tanımlar ve öz vektörlerin kümesinin lineer bağımsız olduğunu gösterir.
Bir lineer dönüşümün minimal polinomunu tanımlar ve her bir özdeğerin minimal polinomun bir kökü olduğunu gösterir.
Bir lineer dönüşümün köşegenleştirilebilir olup olmadığını gösterir.
Modül cebirsel yapısını tanımlar ve basitçe özelliklerini ifade eder.
Cisim genişlemesini tanımlar ve basit cebirsel genişlemeleri inşa eder.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Desin amacı, Lineer cebirin İç çarpım uzayları ve lineer dönüşümlerin cebir olarak bazı temel özelliklerini kavratmak, Modül ve cisim genişlemeleri kavramlarını tanıtmaktır.

Dersin İçeriği : Gerçel iç çarpım uzayları, Kompleks iç çarpım uzayları, Lineer dönüşümlerin cebiri, Cisim genişlemeleri, modül teorisi

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Fen Edebiyat Fakültesi Ek Bina Derslikleri


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 İç çarpım uzayları tanım ve özellikleri Kaynaklardaki ilgili sayfaların gözden geçirilmesi Düz Anlatım ve tartışma
2 Gram Schmitdh ortogonalleştirme metodu Kaynaklardaki ilgili sayfaların gözden geçirilmesi Düz Anlatım ve tartışma
3 Kompleks iç çarpım uzayları Kaynaklardaki ilgili sayfaların gözden geçirilmesi Düz Anlatım ve tartışma
4 Lineer dönüşümlerin cebiri Kaynaklardaki ilgili sayfaların gözden geçirilmesi Düz Anlatım ve tartışma
5 Tersinir ve tersinir olmayan dönüşümler Kaynaklardaki ilgili sayfaların gözden geçirilmesi Düz Anlatım ve tartışma
6 Lineer dönüşümlerin ve matrisler Kaynaklardaki ilgili sayfaların gözden geçirilmesi Düz Anlatım ve tartışma
7 Özdeğer ve öz vektörler Kaynaklardaki ilgili sayfaların gözden geçirilmesi Düz Anlatım ve tartışma
8 Arasınav Anlatılan konuların ders notu ve kaynaklardan tekrar edilmesi Yazılı sınav
9 Köşegenleştirilebilir köşegenleştirilemez lineer dönüşümler Kaynaklardaki ilgili sayfaların gözden geçirilmesi Düz Anlatım ve tartışma
10 Modül tanımı ve temel özellikleri Kaynaklardaki ilgili sayfaların gözden geçirilmesi Düz Anlatım ve tartışma
11 Alt modüller ve modüllerin direk toplamı Kaynaklardaki ilgili sayfaların gözden geçirilmesi Düz Anlatım ve tartışma
12 modül homomorfizmleri Kaynaklardaki ilgili sayfaların gözden geçirilmesi Düz Anlatım ve tartışma
13 Cisim genişlemeleri Kaynaklardaki ilgili sayfaların gözden geçirilmesi Düz Anlatım ve tartışma
14 Basit genişlemeler Kaynaklardaki ilgili sayfaların gözden geçirilmesi Düz Anlatım ve tartışma
15 Bir genişlemenin derecesi Kaynaklardaki ilgili sayfaların gözden geçirilmesi Düz Anlatım ve tartışma
16/17 Final sınavı Anlatılan konuların ders notu ve kaynaklardan tekrar edilmesi Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  F. Başar, Lineer Cebir, ugurel matbası, 2002 ,Malatya
 R. Kaya, Lieer Cebir, Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir.
Diğer Kaynaklar  P.B.Bhattachary, basic abstract algebra,Cambridge university press.
  R. Kunze, Linear algebra, Prentice-Hall Inc. New Jersey.


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 100
    Ödev/Proje/Diğer 0 0
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Orta Öğretimde kazandırılan matematik bilgilerini teorik temellere dayandırarak ispat eder. 1
2 Cebir, Analiz ve Topolojinin temel kavramlarının önemini farkeder. 4
3 Matematiksel akıl yürütme olgunluğu kazanarak matematiksel ispatlar geliştirir ve yazar 4
4 Matematiğin temel teorilerini düzgün ve doğru olarak hem yazılı hem de sözlü olarak ifade eder 5
5 Matematiğin farklı alanları arasındaki ilişkinin ve diğer disiplinlerle olan bağlantısının farkına varır. 0
6 Herhangi bir problem için model oluştururken nesneler arasındaki ilişkileri en anlaşılır bir şekilde ifade eder. 2
7 Formül, grafik, tablo ve şema gibi matematiksel modelleri çizer ve açıklar 4
8 Karşılaştığı problemleri matematiksel olarak yeniden düzenleme, analiz etme ve modelleme yeteneğine sahip olur. 2
9 Bilgisayar programlama dillerinden en az birini bilir. 0
10 Problem çözmede bilimsel yöntemleri ve uygun teknolojileri etkin olarak kullanma becerisine sahip olur. 0
11 Programlama tekniklerini bilir ve proğram yapabilme yetenegine sahip olur 0
12 Gerek bağımsız gerekse grup olarak matematik çalışma yeteneğine sahip olur. 0
13 Matematiksel kavramları anlayabilecek, meslektaşları ile iletişim kurabilecek yabancı dil bilgisine sahip olur. 0
14 Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 20 20
Toplam İş Yükü: 128
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.12
Dersin AKTS Kredisi: 5