Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : İstatistik

Dersin Kodu : MT 262

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 2

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 5

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. SADULLAH SAKALLIOĞLU

Dersin Öğrenme Kazanımları : Bazı sürekli dağılımları öğrenmeli.
Örneklem ve örneklem seçimi yöntemlerini öğrenmeli.
Verilerin düzenlenmesi ve analizini yapabilmeli.
Merkezi eğilim ölçüleri ve dağılım ölçülerini kavramalı
Örnekleme dağılımlarını ve özelliklerini kavramalı.
Tahmin yöntemlerini ve kullanımlarını öğrenmeli.
Hipotez testlerini uygulayabilmeli.
Ki-kareye dayanan uyum ve bağımsızlık testlerini yapabilmeli

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Bazı sürekli dağılımları kavratmak, Örneklem ve örneklem seçimi yöntemlerini öğretmek, Verilerin düzenlenmesi ve analizini yapmak, Merkezi eğilim ölçüleri ve dağılım ölçülerini kavratmak, Örnekleme dağılımları ve tahmin yöntemlerini öğretmek, Hipotez testlerini kavratmak, Ki-kareye dayanan testleri uygulayabilmek. İstatistiğin temel kavramlarını öğrenir, karşılaşılan istatistiksel problemlerde analiz yapar ve yorumlar.

Dersin İçeriği : Normal dağılım,Temel örnekleme teorisi, İstatistik Tahmin Teorisi, Güven aralığı, İstatistiksel hipotez testi, Ki kare testi

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Fen Edebiyat fakültesi Ek bina derslikleri


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Normal Dağılım ,Standart Normal Dağılım, Binom Dağılımına Normal Yaklaşım Kaynak okuma Düz anlatım, Problem Çözme ve Tartışma
2 Önemli Sürekli Rastgele Değişkenler ve Dağılımları, Problem Çözümü Kaynak okuma Düz anlatım, Problem Çözme ve Tartışma
3 Basit Rastgele Örneklemler, Sistematik, Tabakalı Örneklemler, Rastgele Küme Örneklemesi Kaynak okuma Düz anlatım, Problem Çözme ve Tartışma
4 Verilerin Düzenlenmesi, Frekans Dağılımı, Grafiksel Gösterimler Kaynak okuma Düz anlatım, Problem Çözme ve Tartışma
5 Merkezi Eğilim Ölçüleri, Merkezsel Eğilim Ölçülerinin Karşılaştırılması Kaynak okuma Düz anlatım, Problem Çözme ve Tartışma
6 Dağılım Ölçüleri, Değişim Katsayısı, Problem Çözme Kaynak okuma Düz anlatım, Problem Çözme ve Tartışma
7 Örneklem Ortalaması ve Varyansının Bazı Özellikleri, Nokta Tahmini, Güven Aralığı Kaynak okuma Düz anlatım, Problem Çözme ve Tartışma
8 Ara Sınav Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi Yazılı Sınav
9 Örneklem Büyüklüğünün Bulunması,Varyansı ve İki Kitlenin Varyanslarının Oranı İçin Güven Aralığı, Kaynak okuma Düz anlatım, Problem Çözme ve Tartışma
10 İki Kitlenin Ortalamaları Farkı, Oran ve Oranlar Farkı İçin Güven Aralığı Kaynak okuma Düz anlatım, Problem Çözme ve Tartışma
11 Kitle Ortalaması , Kitle Varyansı , İki Kitlenin Varyanslarının Eşitliği için hipotezler Kaynak okuma Düz anlatım, Problem Çözme ve Tartışma
12 İki Kitlenin Ortalamaları Farkı ,Oran ve Oranlar Farkı İçin Hipotez Testleri Kaynak okuma Düz anlatım, Problem Çözme ve Tartışma
13 Uyum testleri Kaynak okuma Düz anlatım, Problem Çözme ve Tartışma
14 Bağımsızlık Testleri Kaynak okuma Düz anlatım, Problem Çözme ve Tartışma
15 Bağımsızlık Testleri Kaynak okuma Düz anlatım, Problem Çözme ve Tartışma
16/17 Final sınavı Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi Yazılı sınav ve problem çözümü


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Akdeniz,F. (2010). Olasılık ve İstatistik , Nobel Kitabevi, Adana.
 Gürsakal, N. (1997). Bilgisayar Uygulamalı İstatistik I,II, Marmara Kitabevi,Bursa.
 McClave,J.T., Dietrich,F.H. And Sincich,T. (1997). Statistics,Prentice-Hall,Inc.
 Spiegel, M.R.(1975). Theory and Problems of Probability and Statistics, Schaum´s Outline Series, McGraw-Hill.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 100
    Ödev/Proje/Diğer 0 0
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Orta Öğretimde kazandırılan matematik bilgilerini teorik temellere dayandırarak ispat eder. 3
2 Cebir, Analiz ve Topolojinin temel kavramlarının önemini farkeder. 2
3 Matematiksel akıl yürütme olgunluğu kazanarak matematiksel ispatlar geliştirir ve yazar 5
4 Matematiğin temel teorilerini düzgün ve doğru olarak hem yazılı hem de sözlü olarak ifade eder 3
5 Matematiğin farklı alanları arasındaki ilişkinin ve diğer disiplinlerle olan bağlantısının farkına varır. 5
6 Herhangi bir problem için model oluştururken nesneler arasındaki ilişkileri en anlaşılır bir şekilde ifade eder. 3
7 Formül, grafik, tablo ve şema gibi matematiksel modelleri çizer ve açıklar 3
8 Karşılaştığı problemleri matematiksel olarak yeniden düzenleme, analiz etme ve modelleme yeteneğine sahip olur. 4
9 Bilgisayar programlama dillerinden en az birini bilir. 4
10 Problem çözmede bilimsel yöntemleri ve uygun teknolojileri etkin olarak kullanma becerisine sahip olur. 1
11 Programlama tekniklerini bilir ve proğram yapabilme yetenegine sahip olur 0
12 Gerek bağımsız gerekse grup olarak matematik çalışma yeteneğine sahip olur. 0
13 Matematiksel kavramları anlayabilecek, meslektaşları ile iletişim kurabilecek yabancı dil bilgisine sahip olur. 0
14 Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 15 15
Toplam İş Yükü: 137
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.48
Dersin AKTS Kredisi: 5