|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Diferansiyel Denklemler |
|
Dersin Kodu |
: |
MT 235 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. HAYRULLAH AYIK |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Diferansiyel denklemleri ve sınıflandırılmasını tanıma Birinci Mertebeden Diferansiyel denklemleri tanıyabilir.
Tam diferansiyel deklemleri tanıyabilir. Lineer Diferansiyel Denklemleri tanır ve çözer.
Cauchy – Euler denklemini tanır ve çözer. Lineer diferansiyel denklem sistemlerini tanır ve çözer. Laplace dönüşümlerini tanır.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Diferansiyel denklemleri ve sınıflandırılmasını tanıma, Birinci Mertebeden Diferansiyel denklemleri tanıyabilir,Tam diferansiyel deklemleri tanıyabilir, Lineer Diferansiyel Denklemleri tanır ve çözer, Bernoulli diferansiyel denklemini tanır ve çözer, Cauchy – Euler denklemini tanır ve çözer, Lineer diferansiyel denklem sistemlerini tanır ve çözer, Laplace dönüşümlerini tanır.
|
|
Dersin İçeriği |
: |
Diferansiyel Denklemler ve çözümleri, Diferansiyel denklemlerin sınıflanması, Başlangıç ve sınır değer problemleri ve çözümlerin varlığı,Tam Diferansiyel denklemler ve İntegral çarpanı, Ayrılabilir denklemler ve bu forma indirgenebilir denklemeler, Lineer denklemler ve Bernoulli denklemler,Yüksek mertebeden lineer diferansiyel denklemlerin çözümünün açık metodu, Sabit katsayılı Homogen Diferansiyel denklemler, Belirsiz katsayılar yöntemi, Parametrelerin Değişimi, Yöntemi Cauchy – Euler denklemi Lineer Diferansiyel Denklem Sistemleri Laplace Dönüşümü Laplace dönüşümlerinin temel özellikleri |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Fen Edebiyat Fakültesi Ek bina derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Diferansiyel Denklemler ve çözümleri |
Kaynaklardaki ilgili sayfaların gözden geçirilmesi |
Düz anlatım ve tartışma |
|
2 |
Diferansiyel denklemlerin sınıflanması |
Kaynaklardaki ilgili sayfaların gözden geçirilmesi |
Düz anlatım ve tartışma |
|
3 |
Başlangıç ve sınır değer problemleri ve çözümlerin varlığı |
Kaynaklardaki ilgili sayfaların gözden geçirilmesi |
Düz anlatım ve tartışma |
|
4 |
Tam Diferansiyel denklemler ve İntegral çarpanı |
Kaynaklardaki ilgili sayfaların gözden geçirilmesi |
Düz anlatım ve tartışma |
|
5 |
Ayrılabilir denklemler ve bu forma indirgenebilir denklemeler |
Kaynaklardaki ilgili sayfaların gözden geçirilmesi |
Düz anlatım ve tartışma |
|
6 |
Lineer denklemler ve Bernoulli denklemler |
Kaynaklardaki ilgili sayfaların gözden geçirilmesi |
Düz anlatım ve tartışma |
|
7 |
Yüksek mertebeden lineer diferansiyel denklemlerin çözümünün açık metodu |
Kaynaklardaki ilgili sayfaların gözden geçirilmesi |
Düz anlatım ve tartışma |
|
8 |
Ara Sınavı ve problem çözümü |
Tekrar ve Problem Çözümü |
Yazılı Sınav |
|
9 |
Sabit katsayılı Homogen Diferansiyel denklemler |
Kaynaklardaki ilgili sayfaların gözden geçirilmesi |
Düz anlatım ve tartışma |
|
10 |
Belirsiz katsayılar yöntemi |
Kaynaklardaki ilgili sayfaların gözden geçirilmesi |
Düz anlatım ve tartışma |
|
11 |
Parametrelerin Değişimi Yöntemi |
Kaynaklardaki ilgili sayfaların gözden geçirilmesi |
Düz anlatım ve tartışma |
|
12 |
Cauchy – Euler denklemi |
Kaynaklardaki ilgili sayfaların gözden geçirilmesi |
Düz anlatım ve tartışma |
|
13 |
Lineer Diferansiyel Denklem Sistemleri |
Kaynaklardaki ilgili sayfaların gözden geçirilmesi |
Düz anlatım ve tartışma |
|
14 |
Laplace Dönüşümü |
Kaynaklardaki ilgili sayfaların gözden geçirilmesi |
Düz anlatım ve tartışma |
|
15 |
Laplace dönüşümlerinin temel özellikleri |
Kaynaklardaki ilgili sayfaların gözden geçirilmesi |
Düz anlatım ve tartışma |
|
16/17 |
Yarıyıl sonu sınavı |
Tekrar |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
2. Differentiel Equuations, Yazar: L.Shipley Ross
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
1. Diferansiyel Denklemler ve Uygulamaları, Yazar :mehmet Aydın, Gönül Gündüz,Beno Kuryel
3. Differentiel Equuations, Yazar:Frank Ayres
4. Differential Equations, Yazar: Lester R. Ford
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Orta Öğretimde kazandırılan matematik bilgilerini teorik temellere dayandırarak ispat eder. |
2 |
|
2 |
Cebir, Analiz ve Topolojinin temel kavramlarının önemini farkeder. |
4 |
|
3 |
Matematiksel akıl yürütme olgunluğu kazanarak matematiksel ispatlar geliştirir ve yazar |
5 |
|
4 |
Matematiğin temel teorilerini düzgün ve doğru olarak hem yazılı hem de sözlü olarak ifade eder |
2 |
|
5 |
Matematiğin farklı alanları arasındaki ilişkinin ve diğer disiplinlerle olan bağlantısının farkına varır. |
3 |
|
6 |
Herhangi bir problem için model oluştururken nesneler arasındaki ilişkileri en anlaşılır bir şekilde ifade eder. |
0 |
|
7 |
Formül, grafik, tablo ve şema gibi matematiksel modelleri çizer ve açıklar |
4 |
|
8 |
Karşılaştığı problemleri matematiksel olarak yeniden düzenleme, analiz etme ve modelleme yeteneğine sahip olur. |
5 |
|
9 |
Bilgisayar programlama dillerinden en az birini bilir. |
5 |
|
10 |
Problem çözmede bilimsel yöntemleri ve uygun teknolojileri etkin olarak kullanma becerisine sahip olur. |
4 |
|
11 |
Programlama tekniklerini bilir ve proğram yapabilme yetenegine sahip olur |
0 |
|
12 |
Gerek bağımsız gerekse grup olarak matematik çalışma yeteneğine sahip olur. |
0 |
|
13 |
Matematiksel kavramları anlayabilecek, meslektaşları ile iletişim kurabilecek yabancı dil bilgisine sahip olur. |
0 |
|
14 |
Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
4 |
56 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
15 |
15 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
20 |
20 |
|
Toplam İş Yükü: | 147 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.88 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|