Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Cebir 2

Dersin Kodu : MT 212

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 2

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 7

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. NAİME EKİCİ

Dersin Öğrenme Kazanımları : Gruplar ile ilgili temel kavramları kullanarak bunlarla ilgili özellikleri ispat eder.
Farklı grup yapılarını tanıyabilir ve devirli grupların elemanlarının derecelerini hesaplar.
Verilen bir alt kümenin bir alt grup olup olmadığını ispat eder.
Problemlerin çözümünde Lagrange Teoreminin uygulamalarını yapar.
Grup homomorfizmleri ile ilgili temel özellikleri ispat eder.
İki grubun izomorf olup olmadığını belirler.
Gruplarla geometrik yapılar arasında ilişki kurar.
Sonlu abelyen grupların izomorfizm sınıflarını belirler.
Gruplar için İzomorfizm teoremlerini kullanarak çeşitli problemleri çözer.
Gruplarla ilgili soyut ve somut bilgileri karşılaştığı problemlerin çözümünde kullanır.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Grupların temel yapıları ile ilgili bilgileri kazandırmak , devirli gruplar, abelyen gruplar , normal alt gruplar ve grup homomorfizmleri gibi soyut matematiksel kavramları anlamayı ve soyut düşünceyi öğretmek.

Dersin İçeriği : İkili işlemler, gruplar, sonlu gruplar ve grup tabloları, alt gruplar, devirli gruplar, permütasyon grupları, alterne grup, izomorfizm ve Cayley´in teoremi, direkt çarpım, sonlu üretilmiş abelyen gruplar, normal alt gruplar ve bölüm grupları, izomorfizm teoremleri

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Fen Edebiyat Fakültesi Derslikleri


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Gruplar Kaynaklardaki ilgili sayfaların gözden geçirilmesi Düz anlatım ve tartışma
2 Sonlu gruplar ve grup tabloları, Alt gruplar Kaynaklardaki ilgili sayfaların gözden geçirilmesi Düz anlatım ve tartışma
3 Grup örnekleri (Zn grupları, Dihedral grup) Kaynaklardaki ilgili sayfaların gözden geçirilmesi Düz anlatım ve tartışma
4 Permütasyon grupları Kaynaklardaki ilgili sayfaların gözden geçirilmesi Düz anlatım ve tartışma
5 Devirli gruplar Kaynaklardaki ilgili sayfaların gözden geçirilmesi Düz anlatım ve tartışma
6 Devirli gruplar (devam), eşkümeler Kaynaklardaki ilgili sayfaların gözden geçirilmesi Düz anlatım ve tartışma
7 Lagrange teoremi Kaynaklardaki ilgili sayfaların gözden geçirilmesi Düz anlatım ve tartışma
8 Ara Sınavı Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi Yaılı sınav
9 Normal alt gruplar ve bölüm grupları Kaynaklardaki ilgili sayfaların gözden geçirilmesi Düz anlatım ve tartışma
10 İzomorfizmler ve otomorfizmler Kaynaklardaki ilgili sayfaların gözden geçirilmesi Düz anlatım ve tartışma
11 Direkt çarpımlar Kaynaklardaki ilgili sayfaların gözden geçirilmesi Düz anlatım ve tartışma
12 Sonlu Abel gruplarının temel teoremi Kaynaklardaki ilgili sayfaların gözden geçirilmesi Düz anlatım ve tartışma
13 Grup homomorfizmleri Kaynaklardaki ilgili sayfaların gözden geçirilmesi Düz anlatım ve tartışma
14 İzomorfizm teoremleri Kaynaklardaki ilgili sayfaların gözden geçirilmesi Düz anlatım ve tartışma
15 Problem çözümü Kaynaklardaki ilgili sayfaların gözden geçirilmesi Düz anlatım ve tartışma
16/17 Final Sınavı Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Cebir Dersleri , Yazar: Halil İbrahim Karakaş
Diğer Kaynaklar   Soyut Cebir, Yazar:H.Hilmi Hacısalihoğlu
 A first Course in Group Theory , Yazar :J.B. Fraleigh,


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 90
    Ödev/Proje/Diğer 5 10
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Orta Öğretimde kazandırılan matematik bilgilerini teorik temellere dayandırarak ispat eder. 5
2 Cebir, Analiz ve Topolojinin temel kavramlarının önemini farkeder. 5
3 Matematiksel akıl yürütme olgunluğu kazanarak matematiksel ispatlar geliştirir ve yazar 3
4 Matematiğin temel teorilerini düzgün ve doğru olarak hem yazılı hem de sözlü olarak ifade eder 1
5 Matematiğin farklı alanları arasındaki ilişkinin ve diğer disiplinlerle olan bağlantısının farkına varır. 1
6 Herhangi bir problem için model oluştururken nesneler arasındaki ilişkileri en anlaşılır bir şekilde ifade eder. 4
7 Formül, grafik, tablo ve şema gibi matematiksel modelleri çizer ve açıklar 5
8 Karşılaştığı problemleri matematiksel olarak yeniden düzenleme, analiz etme ve modelleme yeteneğine sahip olur. 4
9 Bilgisayar programlama dillerinden en az birini bilir. 4
10 Problem çözmede bilimsel yöntemleri ve uygun teknolojileri etkin olarak kullanma becerisine sahip olur. 0
11 Programlama tekniklerini bilir ve proğram yapabilme yetenegine sahip olur 1
12 Gerek bağımsız gerekse grup olarak matematik çalışma yeteneğine sahip olur. 0
13 Matematiksel kavramları anlayabilecek, meslektaşları ile iletişim kurabilecek yabancı dil bilgisine sahip olur. 0
14 Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 5 5 25
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 20 20
Toplam İş Yükü: 167
Toplam İş Yükü / 25 (s): 6.68
Dersin AKTS Kredisi: 7