|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Soyut Matematik 2 |
|
Dersin Kodu |
: |
MT 156 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. AHMET TEMİZYÜREK |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Doğal sayılar kümesini Peano aksiyomları ile inşa eder Birinci ve ikinci tümevarım prensiplerinin denk olduğunu bilir ve bu prensipleri önermelerin ispatlarında kullanır. Tam sayılar kümesini doğal sayılar kümesinden inşa eder. Tam sayıların özelliklerini kavrar ve aritmetiğin temel teoremini ifade eder. Rasyonel sayılar kümesini Tamsayılar kümesinden inşa eder ve özelliklerini açıklar. Temel dizi kavramını açıklar ve Rasyönel sayılar üzerindeki temel diziler yardımıyla gerçel sayılar kümesini inşa eder. Sayılabilir ve sayılamaz kümeleri tanımlar ve örneklendir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Sayı kümelerinin inşasını yapabilmek, cebirin temel konularını tanıtmak, sonlu ve sonsuz kümelerin özelliklerini kavratmak ve temel ispat yapma yeteneğini geliştirmektir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Denk kümeler, doğal sayılar kümesinin inşası, tamsayılar kümesinin inşası ve özellikleri, rasyonel sayılar kümesinin inşası ve özellikleri, gerçel sayılar kümesinin inşası ve özellikleri, sonlu ve sonsuz kümeler. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Fen Edebiyat Fakültesi Ek Bina Derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Denk kümeler ve doğal sayılar kümesinin inşası |
Kaynaklardaki ilgili sayfaların gözden geçirilmesi |
Düz Anlatım ve Tartışma |
|
2 |
Tümevarım prensibi ve problem çözümleri |
Kaynaklardaki ilgili sayfaların gözden geçirilmesi |
Düz Anlatım ve Tartışma |
|
3 |
Tamsayılar kümesinin inşası |
Kaynaklardaki ilgili sayfaların gözden geçirilmesi |
Düz Anlatım ve Tartışma |
|
4 |
Tamsayıların özellikleri |
Kaynaklardaki ilgili sayfaların gözden geçirilmesi |
Düz Anlatım ve Tartışma |
|
5 |
Tamsayılar kümesinde aritmetik |
Kaynaklardaki ilgili sayfaların gözden geçirilmesi |
Düz Anlatım ve Tartışma |
|
6 |
Aritmetiğin temel teoremi ve problem çözümleri |
Kaynaklardaki ilgili sayfaların gözden geçirilmesi |
Düz Anlatım ve Tartışma |
|
7 |
Euler Fonksiyonu |
Kaynaklardaki ilgili sayfaların gözden geçirilmesi |
Düz Anlatım ve Tartışma |
|
8 |
Ara sınavı |
Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi |
Yazılı sınav |
|
9 |
Rasyonel sayılar kümesinin inşası |
Kaynaklardaki ilgili sayfaların gözden geçirilmesi |
Düz Anlatım ve Tartışma |
|
10 |
Rasyonel sayıların cisim yapısı |
Kaynaklardaki ilgili sayfaların gözden geçirilmesi |
Düz Anlatım ve Tartışma |
|
11 |
Rasyonel sayıların özellikleri |
Kaynaklardaki ilgili sayfaların gözden geçirilmesi |
Düz Anlatım ve Tartışma |
|
12 |
Temel diziler ve gerçel sayılar kümesinin inşası |
Kaynaklardaki ilgili sayfaların gözden geçirilmesi |
Düz Anlatım ve Tartışma |
|
13 |
Gerçel sayılar kümesinin özellikleri |
Kaynaklardaki ilgili sayfaların gözden geçirilmesi |
Düz Anlatım ve Tartışma |
|
14 |
Sayılabilme ve kümelerin kardinaliteleri |
Kaynaklardaki ilgili sayfaların gözden geçirilmesi |
Düz Anlatım ve Tartışma |
|
15 |
Kümelerin kardinalitesi |
Kaynaklardaki ilgili sayfaların gözden geçirilmesi |
Düz Anlatım ve Tartışma |
|
16/17 |
Final sınavı |
Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
F. Çallıalp., Soyut Matematik,İstanbul teknik Üniv. İstanbul, 1995.
A. Dönmez, Kümeler Kuramı ve Soyut Matematik. Atatürk Üniversitesi yayınları No. 638, Erzrum, 1987.
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
S. Akkaş,H.H. Hacısalihoğlu., Soyut Matematik, Gazi Üniversitesi yayın No:43, Ankara, 1984.
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Orta Öğretimde kazandırılan matematik bilgilerini teorik temellere dayandırarak ispat eder. |
5 |
|
2 |
Cebir, Analiz ve Topolojinin temel kavramlarının önemini farkeder. |
5 |
|
3 |
Matematiksel akıl yürütme olgunluğu kazanarak matematiksel ispatlar geliştirir ve yazar |
2 |
|
4 |
Matematiğin temel teorilerini düzgün ve doğru olarak hem yazılı hem de sözlü olarak ifade eder |
2 |
|
5 |
Matematiğin farklı alanları arasındaki ilişkinin ve diğer disiplinlerle olan bağlantısının farkına varır. |
1 |
|
6 |
Herhangi bir problem için model oluştururken nesneler arasındaki ilişkileri en anlaşılır bir şekilde ifade eder. |
2 |
|
7 |
Formül, grafik, tablo ve şema gibi matematiksel modelleri çizer ve açıklar |
4 |
|
8 |
Karşılaştığı problemleri matematiksel olarak yeniden düzenleme, analiz etme ve modelleme yeteneğine sahip olur. |
0 |
|
9 |
Bilgisayar programlama dillerinden en az birini bilir. |
0 |
|
10 |
Problem çözmede bilimsel yöntemleri ve uygun teknolojileri etkin olarak kullanma becerisine sahip olur. |
0 |
|
11 |
Programlama tekniklerini bilir ve proğram yapabilme yetenegine sahip olur |
0 |
|
12 |
Gerek bağımsız gerekse grup olarak matematik çalışma yeteneğine sahip olur. |
0 |
|
13 |
Matematiksel kavramları anlayabilecek, meslektaşları ile iletişim kurabilecek yabancı dil bilgisine sahip olur. |
0 |
|
14 |
Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
20 |
20 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
30 |
30 |
|
Toplam İş Yükü: | 148 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.92 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|