|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Soyut Matematik 1 |
|
Dersin Kodu |
: |
MT 153 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. AHMET TEMİZYÜREK |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Önerme kavramını ifade eder. Teoremlerin ispat tekniklerinden tümden gelim kavramını açıklar. Küme kavramını tanımlar ve kümelerle ilgili teoremleri ispat eder. Bağıntı kavramını tanımlar ve denklik bağıntısının özelliklerini bilir. Sıralama bağıntısını tanımlar, tam sıralama ve iyi sıralama kavramlarını açıklar. Fonksiyonun özel bir bağıntı olduğunu bilir. Özel tipteki fonksiyonları tanımlar. İşlem kavramını tanımlar. Birli, İkili işlemleri tanımlar ve özelliklerini açıklar. Grup, halka, cisim vektör uzayı ve modül cebirsel yapılarını tanımlar.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
MT 153 Soyut Matematik 1
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Dersin amacı, soyut düşünme becerisi kazandırmak, ispat yapma yetenegini kazandırmak ve analiz ve cebir alanlarının temel kavramlarını tanıtmaktır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Sembolik mantık, ispat teknikleri, Kümeler teorisi, Bağıntı, fonksiyon ve ikili işlemler, cebirsel yapılar |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Fen Edebiyat Fakültesi Ek Bina Derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Önermeler |
Kaynaklardaki ilgili sayfaların gözden geçirilmesi |
Düz Anlatım ve tartışma |
|
2 |
Temel ispat teknikleri |
Kaynaklardaki ilgili sayfaların gözden geçirilmesi |
Düz Anlatım ve tartışma |
|
3 |
Kümeler Kuramı |
Kaynaklardaki ilgili sayfaların gözden geçirilmesi |
Düz Anlatım ve tartışma |
|
4 |
Küme işlemleri |
Kaynaklardaki ilgili sayfaların gözden geçirilmesi |
Düz Anlatım ve tartışma |
|
5 |
Bağıntı ve özellikleri |
Kaynaklardaki ilgili sayfaların gözden geçirilmesi |
Düz Anlatım ve tartışma |
|
6 |
Denklik bağıntısı ve parçalanışlar. |
Kaynaklardaki ilgili sayfaların gözden geçirilmesi |
Düz Anlatım ve tartışma |
|
7 |
Sıralama bağıntısı ve özellikleri |
Kaynaklardaki ilgili sayfaların gözden geçirilmesi |
Düz Anlatım ve tartışma |
|
8 |
Ara sınav |
Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi |
Yazılı sınav |
|
9 |
Fonksiyonlar |
Kaynaklardaki ilgili sayfaların gözden geçirilmesi |
Düz Anlatım ve tartışma |
|
10 |
İşlem, birli, ikili ve n-li işlemler |
Kaynaklardaki ilgili sayfaların gözden geçirilmesi |
Düz Anlatım ve tartışma |
|
11 |
İç ve dış işlemler |
Kaynaklardaki ilgili sayfaların gözden geçirilmesi |
Düz Anlatım ve tartışma |
|
12 |
Cebirsal yapılar,Grup ve temel özellikleri |
Kaynaklardaki ilgili sayfaların gözden geçirilmesi |
Düz Anlatım ve tartışma |
|
13 |
Halka ve Cisim yapısı |
Kaynaklardaki ilgili sayfaların gözden geçirilmesi |
Düz Anlatım ve tartışma |
|
14 |
Modül yapısı |
Kaynaklardaki ilgili sayfaların gözden geçirilmesi |
Düz Anlatım ve tartışma |
|
15 |
Vektör uzayları |
Kaynaklardaki ilgili sayfaların gözden geçirilmesi |
Düz Anlatım ve tartışma |
|
16/17 |
Yarıyıl sonu sınavı |
Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
F. Çallıalp, Soyut Matematik, İstanbul Teknik Üniv. İstanbul, 1995.
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
S. Akkaş, H.H. Hacısalihoğlu, Soyut Matematik, Gazi Üniversitesi yayın No:43, Ankara, 1984.
A. Dönmez., Kümeler Kuramı ve Soyut Matematik, Atatürk Üniversitesi yayınları No. 638, Erzruum, 1987.
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Orta Öğretimde kazandırılan matematik bilgilerini teorik temellere dayandırarak ispat eder. |
5 |
|
2 |
Cebir, Analiz ve Topolojinin temel kavramlarının önemini farkeder. |
4 |
|
3 |
Matematiksel akıl yürütme olgunluğu kazanarak matematiksel ispatlar geliştirir ve yazar |
3 |
|
4 |
Matematiğin temel teorilerini düzgün ve doğru olarak hem yazılı hem de sözlü olarak ifade eder |
2 |
|
5 |
Matematiğin farklı alanları arasındaki ilişkinin ve diğer disiplinlerle olan bağlantısının farkına varır. |
1 |
|
6 |
Herhangi bir problem için model oluştururken nesneler arasındaki ilişkileri en anlaşılır bir şekilde ifade eder. |
2 |
|
7 |
Formül, grafik, tablo ve şema gibi matematiksel modelleri çizer ve açıklar |
3 |
|
8 |
Karşılaştığı problemleri matematiksel olarak yeniden düzenleme, analiz etme ve modelleme yeteneğine sahip olur. |
0 |
|
9 |
Bilgisayar programlama dillerinden en az birini bilir. |
0 |
|
10 |
Problem çözmede bilimsel yöntemleri ve uygun teknolojileri etkin olarak kullanma becerisine sahip olur. |
1 |
|
11 |
Programlama tekniklerini bilir ve proğram yapabilme yetenegine sahip olur |
0 |
|
12 |
Gerek bağımsız gerekse grup olarak matematik çalışma yeteneğine sahip olur. |
0 |
|
13 |
Matematiksel kavramları anlayabilecek, meslektaşları ile iletişim kurabilecek yabancı dil bilgisine sahip olur. |
0 |
|
14 |
Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
15 |
15 |
|
Toplam İş Yükü: | 109 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.36 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|