Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Soyut Matematik 1

Dersin Kodu : MT 153

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 4

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. AHMET TEMİZYÜREK

Dersin Öğrenme Kazanımları : Önerme kavramını ifade eder. Teoremlerin ispat tekniklerinden tümden gelim kavramını açıklar.
Küme kavramını tanımlar ve kümelerle ilgili teoremleri ispat eder.
Bağıntı kavramını tanımlar ve denklik bağıntısının özelliklerini bilir.
Sıralama bağıntısını tanımlar, tam sıralama ve iyi sıralama kavramlarını açıklar.
Fonksiyonun özel bir bağıntı olduğunu bilir. Özel tipteki fonksiyonları tanımlar.
İşlem kavramını tanımlar. Birli, İkili işlemleri tanımlar ve özelliklerini açıklar.
Grup, halka, cisim vektör uzayı ve modül cebirsel yapılarını tanımlar.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : MT 153 Soyut Matematik 1

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Dersin amacı, soyut düşünme becerisi kazandırmak, ispat yapma yetenegini kazandırmak ve analiz ve cebir alanlarının temel kavramlarını tanıtmaktır.

Dersin İçeriği : Sembolik mantık, ispat teknikleri, Kümeler teorisi, Bağıntı, fonksiyon ve ikili işlemler, cebirsel yapılar

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Fen Edebiyat Fakültesi Ek Bina Derslikleri


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Önermeler Kaynaklardaki ilgili sayfaların gözden geçirilmesi Düz Anlatım ve tartışma
2 Temel ispat teknikleri Kaynaklardaki ilgili sayfaların gözden geçirilmesi Düz Anlatım ve tartışma
3 Kümeler Kuramı Kaynaklardaki ilgili sayfaların gözden geçirilmesi Düz Anlatım ve tartışma
4 Küme işlemleri Kaynaklardaki ilgili sayfaların gözden geçirilmesi Düz Anlatım ve tartışma
5 Bağıntı ve özellikleri Kaynaklardaki ilgili sayfaların gözden geçirilmesi Düz Anlatım ve tartışma
6 Denklik bağıntısı ve parçalanışlar. Kaynaklardaki ilgili sayfaların gözden geçirilmesi Düz Anlatım ve tartışma
7 Sıralama bağıntısı ve özellikleri Kaynaklardaki ilgili sayfaların gözden geçirilmesi Düz Anlatım ve tartışma
8 Ara sınav Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi Yazılı sınav
9 Fonksiyonlar Kaynaklardaki ilgili sayfaların gözden geçirilmesi Düz Anlatım ve tartışma
10 İşlem, birli, ikili ve n-li işlemler Kaynaklardaki ilgili sayfaların gözden geçirilmesi Düz Anlatım ve tartışma
11 İç ve dış işlemler Kaynaklardaki ilgili sayfaların gözden geçirilmesi Düz Anlatım ve tartışma
12 Cebirsal yapılar,Grup ve temel özellikleri Kaynaklardaki ilgili sayfaların gözden geçirilmesi Düz Anlatım ve tartışma
13 Halka ve Cisim yapısı Kaynaklardaki ilgili sayfaların gözden geçirilmesi Düz Anlatım ve tartışma
14 Modül yapısı Kaynaklardaki ilgili sayfaların gözden geçirilmesi Düz Anlatım ve tartışma
15 Vektör uzayları Kaynaklardaki ilgili sayfaların gözden geçirilmesi Düz Anlatım ve tartışma
16/17 Yarıyıl sonu sınavı Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  F. Çallıalp, Soyut Matematik, İstanbul Teknik Üniv. İstanbul, 1995.
Diğer Kaynaklar  S. Akkaş, H.H. Hacısalihoğlu, Soyut Matematik, Gazi Üniversitesi yayın No:43, Ankara, 1984.
 A. Dönmez., Kümeler Kuramı ve Soyut Matematik, Atatürk Üniversitesi yayınları No. 638, Erzruum, 1987.


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 100
    Ödev/Proje/Diğer 0 0
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Orta Öğretimde kazandırılan matematik bilgilerini teorik temellere dayandırarak ispat eder. 5
2 Cebir, Analiz ve Topolojinin temel kavramlarının önemini farkeder. 4
3 Matematiksel akıl yürütme olgunluğu kazanarak matematiksel ispatlar geliştirir ve yazar 3
4 Matematiğin temel teorilerini düzgün ve doğru olarak hem yazılı hem de sözlü olarak ifade eder 2
5 Matematiğin farklı alanları arasındaki ilişkinin ve diğer disiplinlerle olan bağlantısının farkına varır. 1
6 Herhangi bir problem için model oluştururken nesneler arasındaki ilişkileri en anlaşılır bir şekilde ifade eder. 2
7 Formül, grafik, tablo ve şema gibi matematiksel modelleri çizer ve açıklar 3
8 Karşılaştığı problemleri matematiksel olarak yeniden düzenleme, analiz etme ve modelleme yeteneğine sahip olur. 0
9 Bilgisayar programlama dillerinden en az birini bilir. 0
10 Problem çözmede bilimsel yöntemleri ve uygun teknolojileri etkin olarak kullanma becerisine sahip olur. 1
11 Programlama tekniklerini bilir ve proğram yapabilme yetenegine sahip olur 0
12 Gerek bağımsız gerekse grup olarak matematik çalışma yeteneğine sahip olur. 0
13 Matematiksel kavramları anlayabilecek, meslektaşları ile iletişim kurabilecek yabancı dil bilgisine sahip olur. 0
14 Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 15 15
Toplam İş Yükü: 109
Toplam İş Yükü / 25 (s): 4.36
Dersin AKTS Kredisi: 4