|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Dezenfeksiyon Prosesleri |
|
Dersin Kodu |
: |
CEV338 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Öğr.Gör.Dr. BÜLENT SARI |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Dezenfeksiyon işleminde elde edilen deneysel verilerin değerlendirilmesini ve modellenmesini açıklar Dezenfeksiyon işleminde kullanılan dezenfektanların kimyasal reaksiyonlarını açıklar Dezenfeksiyon yöntemlerini açıklar Dezenfeksiyon havuzu tasarım kriterlerinin belirlenmesini ve tasarımını açıklar Yüzme havuzu dezenfeksiyonu açıklar
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Dezenfeksiyon teorisi, klor, klordioksit, ozon ve UV ile dezenfeksiyon, dezenfeksiyon tesislerinin tasarımı hakkında temel bilgileri kazanmaktır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Bu derste, ideal bir dezenfektanın özellikleri, dezenfeksiyon metotları, dezenfektanların mekanizmları, klor, klordioksit, ozon ve UV ile dezenfeksiyon, klor giderimi, ve dezenfeksiyon tesislerinin tasarımı teorik ders, uygulamalar ve örnekler yardımıyla öğretilmektedir. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Dezenfeksiyonun tanımı, önemi ve tarihsel gelişimi, su arıtımında yaygın olarak kullanılan dezenfeksiyon yöntemleri. |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması |
Sunulu anlatım |
|
2 |
Klasik ve geliştirilmiş dezenfeksiyon kinetik modelleri ve bunların karşılaştırılması. Modellerin uygulanması. |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması |
Uygulamalı anlatım |
|
3 |
Klasik ve geliştirilmiş dezenfeksiyon kinetik modelleri ve bunların karşılaştırılması. Modellerin uygulanması. |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması |
Uygulamalı anlatım |
|
4 |
Dezenfeksiyonda Ct yaklaşımının gözden geçirilmesi. Kimyasal dezenfektanın konsantrasyonundaki azalmalar ve sıcaklığın etkisi. |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması |
Sunulu anlatım |
|
5 |
İdeal olmayan reaktörlerde dezenfeksiyon kinetikleri; dağılımın etkisi, SFM modeli uygulaması, temas tanklarının dizaynı |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması |
Uygulamalı anlatım |
|
6 |
Serbest ve birleşik klor kimyası |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması |
Sunulu anlatım |
|
7 |
Klor formları (sıvı, gaz, hipoklorit vs.) |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması |
Sunulu anlatım |
|
8 |
Sıvı klor, gaz klor ile dezenfeksiyonun kontrolü, sodyum hipoklorit ve amonyak. |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması |
Sunulu anlatım |
|
9 |
ARA SINAV |
Arasınava hazırlık |
Yazılı sınav |
|
10 |
Klordioksit ile dezenfeksiyon, klordioksit üretimi ve sodyum klorit |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması |
Sunulu anlatım |
|
11 |
Ozon ile dezenfeksiyon, ozon kimyası, ozon talebi ve ozonun azalması |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması |
Sunulu anlatım |
|
12 |
Ozonlama ünitelerinin dizaynı, ozon üretimi, oksijen kaynağı ve gaz arıtımı |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması |
Sunulu ve Uygulamalı anlatım |
|
13 |
Ultraviyole ışığın tanımı ve kaynakları, inaktivasyon ve reaktivasyon mekanizmaları |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması |
Sunulu anlatım |
|
14 |
Su kalitesi ve dispersiyonun UV dezenfeksiyonundaki rolü, Dalga boyu seçimi ve biyolojik dozlama, ekipmanların konfügürasyonu |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması |
Sunulu anlatım |
|
15 |
FİNAL |
Final sınavına hazırlık |
Yazılı sınav |
|
16/17 |
FİNAL |
Final sınavına hazırlık |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Şengül F. ve Küçükgül E.Y., 1995. Çevre Mühendisliğinde Fiziksel Kimyasal Temel İşlemler ve Süreçler. DEÜ Müh Fak. Basım Ünitesi, İZMİR
Tchobanoglous G., Burton F.L., Stensel D.H., Wastewater Engineering Treatment and Reuse, Metcalf & Eddy Inc. four edition, 2003.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Matematik, fen, çevre ve mühendislik bilimlerinde yeterli altyapıya sahip olma |
4 |
|
2 |
Matematik, fen, çevre ve mühendislik bilimlerinde sahip olduğu kuramsal bilgileri uygulayabilme |
4 |
|
3 |
Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi |
5 |
|
4 |
Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi |
4 |
|
5 |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları, uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve kullanma, modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi |
4 |
|
6 |
Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi |
4 |
|
7 |
Bireysel ve disiplinler arası takımlarda etkin çalışabilme |
1 |
|
8 |
Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme |
1 |
|
9 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme |
1 |
|
10 |
Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, en az bir yabancı dili alanındaki gelişmeleri izleyebilecek düzeyde kullanma |
1 |
|
11 |
Bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme |
3 |
|
12 |
Mesleki ve etik sorumluluk bilinci |
1 |
|
13 |
Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalık |
1 |
|
14 |
Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olmak; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olmak ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olmak |
1 |
|
15 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
13 |
3 |
39 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
13 |
3 |
39 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 82 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.28 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|