|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Biyoremediasyon |
|
Dersin Kodu |
: |
ÇM-538 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
İlk 1 Yıl |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
5 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Öğr.Gör.Dr. A.AZRABİLGİN PEHLİVANOĞLU |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
1- Kirleticilerin biyolojik parçalanmasına yardımcı olan fiziksel ve kimyasal özelliklerini belirler 2- Kirleticilerin parçalanmasına veya başka bileşiklere dönüşümünü sağlayan mikroorganizmaları tanır ve hangi ortam koşullarında çalışabildiklerini belirler 3- Belli bir alandaki kirliliğin belirlenmesi için ölçüm metodlarındaki son gelişmeler tartışılacak ve biyolojik iyileştirme uygulanan alanlardaki ilerlemeyi takip edecek duruma gelecektir 4- Yerinde biyolojik parçalanmayı arttırıcı metodları tartışacak ve dizaynını belirleyecek bilgiye sahip olacaktır 5- Bazı standartların uygulamadaki zorluklarını tartışmak ve biyoremediasyonun uygun bir teknoloji olmadığı durumları belirlemek
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
1- Kirleticilerin biyolojik parçalanmasına yardımcı olan fiziksel ve kimyasal özelliklerini belirlemek
2- Kirleticilerin parçalanmasına veya başka bileşiklere dönüşümünü sağlayan mikroorganizmaları tanımak ve hangi ortam koşullarında çalışabildiklerini belirlemek
3- Belli bir alandaki kirliliğin belirlenmesi için ölçüm metodlarındaki son gelişmeleri tartışmak ve biyolojik iyileştirme uygulanan alanlardaki ilerlemeyi takip etmek
4- Yerinde biyolojik parçalanmayı arttırıcı metodları tartışmak ve dizaynını belirlemek
5- Bazı standartların uygulamadaki zorluklarını tartışmak ve biyoremediasyonun uygun bir teknoloji olmadığı durumları belirlemek
|
|
Dersin İçeriği |
: |
Bu derste çeşitli kirleticiler tarafından kirlenmiş alanlarda biyoremediasyon prosesi ile yerinde iyileştirme ve arıtma yöntemi incelenecektir. Bu amaçla, kirletici bileşiklerin fiziksel özelliklerinin yanısıra, ortamdaki akibetleri ile bu kirleticileri parçaladıkları veya başka bileşiklere dönüştürebilen bakteriler ile bu bakterilerin yaşaması için gerekli olan çevresel faktörler irdelenecektir. Buna ek olarak, günümüzde kullanılan yerinde biyolojik parçalanmayı hızlandıran ve iyileştirme yöntemlerini izleyen metodlar anlatılacaktır. Dönem sonunda öğrencinin biyoremediasyonun etkili olabildiği kirletici türleri ve kirlenmiş alanlar ile ilgili bilgiye sahip olması hedeflenmektedir. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Su ve toprak ekosisteminde bakteriyel remediasyonun tanımı |
ilgili makalenin okunması |
anlatım, tartışma |
|
2 |
petrol hidrokarbonları kirliliğinin biyolojik iyileştirilmesinde bakteriyel dirençlilik ve degradasyon mekanizması |
ilgili makalenin okunması |
anlatım, tartışma |
|
3 |
ağır metal ve radyoaktif kirliliğinin biyolojik iyileştirilmesinde bakteriyel dirençlilik ve degradasyon mekanizması |
ilgili makalenin okunması |
anlatım, tartışma |
|
4 |
minimum inhibisyon konsantrasyonu testleri |
ilgili makalenin okunması |
anlatım, tartışma |
|
5 |
bakterilerin biyoremediasyon işlemlerinde karışık ve tek kültürlerin karşılaştırılması |
ilgili makalenin okunması |
anlatım, tartışma |
|
6 |
biyoremediasyon için uygun bakteri türlerinin tanımı. ağır metal ve petrol hidrokarbonlarına karşı karışık ve tek kültürlerin minimum inhibitör konsantrasyon testleri |
ilgili makalenin okunması |
anlatım, tartışma |
|
7 |
bakteriyel remediasyonun gerçekleşmesinde çevresel şartların değerlendirilmesi. biyoremediasyonda besin tuzlarının etkisi |
ilgili makalenin okunması |
anlatım, tartışma |
|
8 |
Arasınav |
ders notlarının ve ilgili makalelerin tekrarı |
klasik sınav |
|
9 |
Kirli alanlardan izole edilmiş bakterilerin farklı petrol türevlerini parçalama kapasiteleri. kirli alanlardan izole edilmiş bakterilerin biyoremediasyonda rolleri. |
ilgili makalenin okunması |
anlatım, tartışma |
|
10 |
Hidrokarbon (BTEX) yan ürünlerinin parçalanma yöntemleri ve kinetiği. |
ilgili makalenin okunması |
anlatım, tartışma |
|
11 |
Kometabolizasyon prosesi ile biyoremediasyon |
ilgili makalenin okunması |
anlatım, tartışma |
|
12 |
redüktif dehalojenasyon (hidrojen kaybı) mekanizması ile biyoremediasyon |
ilgili makalenin okunması |
anlatım, tartışma |
|
13 |
kendiliğinden etkilerin azalması (doğal remediasyon) |
ilgili makalenin okunması |
anlatım, tartışma |
|
14 |
dışarıdan eklenen bakteri yardımı ile biyoremediasyon (bioaugmentation) |
ilgili makalenin okunması |
anlatım, tartışma |
|
15 |
Araştırmalarımızdan ve dünyada ki başarılı çalışmalardan örnekler |
ilgili makalenin okunması |
anlatım, tartışma |
|
16/17 |
FİNAL |
ders notlarının ve ilgili makalelerin tekrarı |
klasik sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
güncel makaleler
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
70 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
5 |
30 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Bir yabancı dili, yabancı dilde yazılmış bir makaleyi anlayacak ve çevirebilecek düzeyde bilmek |
5 |
|
2 |
Kendi alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilme.
|
3 |
|
3 |
Öğrencilerin lisans derslerinde aldığı bilgilere ek olarak, ilgili program alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme yani yeterli bilgi birikimini sağlayabilme |
5 |
|
4 |
Kendi alanıyla ilişkili olan disiplinler arası etkileşimleri kavrayabilme.
|
4 |
|
5 |
Kendi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. |
5 |
|
6 |
Kendi alanında edindiği bilgileri farklı bilim dallarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme,uzmanlık gerektiren sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilmek |
5 |
|
7 |
Kendi alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak ortaya koymak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmek |
5 |
|
8 |
Kendi alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve beklenmeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik öneriler geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme. |
3 |
|
9 |
Kendi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla analiz edip öğrenmesine yön verebilme ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilmek |
5 |
|
10 |
Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısı ile inceleyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme. |
2 |
|
11 |
Kendi alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek, alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. |
5 |
|
12 |
Kendi alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme. |
2 |
|
13 |
Kendi alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinler arası çalışmalarda kullanabilme. |
5 |
|
14 |
Kendi alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilmek ve denetleyebilmek |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
13 |
3 |
39 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
13 |
5 |
65 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
5 |
5 |
25 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 133 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.32 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
|
|
|