Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Kirleticilerin Çevredeki Taşınımı ve Akıbeti

Dersin Kodu : ÇM-539

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : İlk 1 Yıl

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 5

Eğitici(ler)nin Adı : Öğr.Gör.Dr. A.AZRABİLGİN PEHLİVANOĞLU

Dersin Öğrenme Kazanımları : 1- Kirleticilerin fiziksel ve kimyasal özelliklerini belirleyerek sınıflandırmasını yapar
2- Kirleticilerin hava,su ve katı ortamlardaki bölünmesini ve dağılımını öğrenir
3- Bu ortamlar arasındaki dönüşüm prosesleri hakkında bilgi sahibi olur ve hangi kirleticinin hangi ortamda ağırlıklı olarak bulunabileceğini belirler
4- Kirleticilerin taşınım mekanizmalarını belirler hesaplar ve modelleme yöntemlerini belirler

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : 1- Kirleticilerin fiziksel ve kimyasal özelliklerini belirleyerek sınıflandırmasını yapabilmek 2- Kirleticilerin hava,su ve katı ortamlardaki bölünmesini ve dağılımı öğrenmek 3- Bu ortamlar arasındaki dönüşüm prosesleri hakkında bilgi sahibi olamk ve hangi kirleticinin hangi ortamda ağırlıklı olarak bulunabileceği ni belirleyebilmek 4- Kirleticilerin taşınım mekanizmalarını belirlemek, hesaplamak ve modelleme yöntemlerini belirlemek

Dersin İçeriği : Bu derste çeşitli kirleticilerin çevreye verildikten sonraki akibetleri incelenecektir. Bu amaçla, kirleticilerin sınıflandırılması, hava, sıvı ve katı ortamlarındaki bölünmeleri: buhar basıncı, sudaki çözünürlük, hava-su bölünmesi, organiklerin sıvı-su bölünmesi, katı-sıvı dağılımı ve canlılar üzerindeki parçalanması dikkate alınarak incelenecektir. Abiyotik ve biyotik dönüşüm prosesleri: hidroliz, redoks ve fotokimyasal reaksiyonlar ve biolojik parçalanma yöntemleri ele alınacaktır. Ayrıca kirletici taşınımları ve modelleme yöntemleri incelenecek, gerçek uygulama örnekleri ile tartışılacaktır.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Yeni ortaya çıkan ve gelişmekte olan kirleticilerin tanımı. Kirletici sınıflandırmaları. Fizikokimyasal özellikleri. ilgili makalenin önceden okunması anlatım, tartışma.
2 Kirleticilerin denge dağılımları ilgili makalenin önceden okunması anlatım, tartışma.
3 Çevre ortamının yapısı ilgili makalenin önceden okunması anlatım, tartışma.
4 Kirleticilerin taşınımı (adveksiyon, dispersiyon ve difüzyon) ilgili makalenin önceden okunması anlatım, tartışma.
5 Kirleticilerin taşınımı (tutulma) ilgili makalenin önceden okunması anlatım, tartışma.
6 Denizlerde petrol yüklü tanker kazalarınında kirleticilerin taşınımı ve akibeti ilgili makalenin önceden okunması anlatım, tartışma.
7 arasınav ders notlarının ve incelenen makalelerin tekrarı klasik sınav
8 Multifazlı taşınım. Kolloid taşınımı ilgili makalenin önceden okunması anlatım, tartışma.
9 Hız kesici reaksiyonlara bağlı kirletici dağılımı ilgili makalenin önceden okunması anlatım, tartışma.
10 Kirleticilerin dönüşümü (transformasyonu) ilgili makalenin önceden okunması anlatım, tartışma.
11 Biyolojik parçalanma ilgili makalenin önceden okunması anlatım, tartışma.
12 Taşınım modellemesi ilgili makalenin önceden okunması anlatım, tartışma.
13 Taşınım modellemesi- kullanılan modeller ilgili makalenin önceden okunması sunum
14 Ülkemizde ve dünyadan uygulama örnekleri ilgili makalenin önceden okunması sunum
15 Ülkemizde ve dünyadan uygulama örnekleri ilgili makalenin önceden okunması sunum
16/17 FİNAL ders notlarının tekrar edilmesi klasik sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar
Diğer Kaynaklar  güncel makaleler


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 70
    Ödev/Proje/Diğer 1 30
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Bir yabancı dili, yabancı dilde yazılmış bir makaleyi anlayacak ve çevirebilecek düzeyde bilmek 4
2 Kendi alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilme. 4
3 Öğrencilerin lisans derslerinde aldığı bilgilere ek olarak, ilgili program alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme yani yeterli bilgi birikimini sağlayabilme 4
4 Kendi alanıyla ilişkili olan disiplinler arası etkileşimleri kavrayabilme. 4
5 Kendi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. 4
6 Kendi alanında edindiği bilgileri farklı bilim dallarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme,uzmanlık gerektiren sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilmek 4
7 Kendi alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak ortaya koymak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmek 4
8 Kendi alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve beklenmeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik öneriler geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme. 2
9 Kendi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla analiz edip öğrenmesine yön verebilme ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilmek 3
10 Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısı ile inceleyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme. 2
11 Kendi alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek, alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. 2
12 Kendi alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme. 2
13 Kendi alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinler arası çalışmalarda kullanabilme. 4
14 Kendi alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilmek ve denetleyebilmek 3
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 13 3 39
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 12 5 60
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 10 10
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 5 5
Toplam İş Yükü: 116
Toplam İş Yükü / 25 (s): 4.64
Dersin AKTS Kredisi: 5