|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Kirleticilerin Çevredeki Taşınımı ve Akıbeti |
|
Dersin Kodu |
: |
ÇM-539 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
İlk 1 Yıl |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
5 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Öğr.Gör.Dr. A.AZRABİLGİN PEHLİVANOĞLU |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
1- Kirleticilerin fiziksel ve kimyasal özelliklerini belirleyerek sınıflandırmasını yapar 2- Kirleticilerin hava,su ve katı ortamlardaki bölünmesini ve dağılımını öğrenir 3- Bu ortamlar arasındaki dönüşüm prosesleri hakkında bilgi sahibi olur ve hangi kirleticinin hangi ortamda ağırlıklı olarak bulunabileceğini belirler 4- Kirleticilerin taşınım mekanizmalarını belirler hesaplar ve modelleme yöntemlerini belirler
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
1- Kirleticilerin fiziksel ve kimyasal özelliklerini belirleyerek sınıflandırmasını yapabilmek
2- Kirleticilerin hava,su ve katı ortamlardaki bölünmesini ve dağılımı öğrenmek
3- Bu ortamlar arasındaki dönüşüm prosesleri hakkında bilgi sahibi olamk ve hangi kirleticinin hangi ortamda ağırlıklı olarak bulunabileceği ni belirleyebilmek
4- Kirleticilerin taşınım mekanizmalarını belirlemek, hesaplamak ve modelleme yöntemlerini belirlemek
|
|
Dersin İçeriği |
: |
Bu derste çeşitli kirleticilerin çevreye verildikten sonraki akibetleri incelenecektir. Bu amaçla, kirleticilerin sınıflandırılması, hava, sıvı ve katı ortamlarındaki bölünmeleri: buhar basıncı, sudaki çözünürlük, hava-su bölünmesi, organiklerin sıvı-su bölünmesi, katı-sıvı dağılımı ve canlılar üzerindeki parçalanması dikkate alınarak incelenecektir. Abiyotik ve biyotik dönüşüm prosesleri: hidroliz, redoks ve fotokimyasal reaksiyonlar ve biolojik parçalanma yöntemleri ele alınacaktır. Ayrıca kirletici taşınımları ve modelleme yöntemleri incelenecek, gerçek uygulama örnekleri ile tartışılacaktır.
|
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Yeni ortaya çıkan ve gelişmekte olan kirleticilerin tanımı. Kirletici sınıflandırmaları. Fizikokimyasal özellikleri. |
ilgili makalenin önceden okunması |
anlatım, tartışma. |
|
2 |
Kirleticilerin denge dağılımları |
ilgili makalenin önceden okunması |
anlatım, tartışma. |
|
3 |
Çevre ortamının yapısı |
ilgili makalenin önceden okunması |
anlatım, tartışma. |
|
4 |
Kirleticilerin taşınımı (adveksiyon, dispersiyon ve difüzyon) |
ilgili makalenin önceden okunması |
anlatım, tartışma. |
|
5 |
Kirleticilerin taşınımı (tutulma) |
ilgili makalenin önceden okunması |
anlatım, tartışma. |
|
6 |
Denizlerde petrol yüklü tanker kazalarınında kirleticilerin taşınımı ve akibeti |
ilgili makalenin önceden okunması |
anlatım, tartışma. |
|
7 |
arasınav |
ders notlarının ve incelenen makalelerin tekrarı |
klasik sınav |
|
8 |
Multifazlı taşınım. Kolloid taşınımı |
ilgili makalenin önceden okunması |
anlatım, tartışma. |
|
9 |
Hız kesici reaksiyonlara bağlı kirletici dağılımı |
ilgili makalenin önceden okunması |
anlatım, tartışma. |
|
10 |
Kirleticilerin dönüşümü (transformasyonu) |
ilgili makalenin önceden okunması |
anlatım, tartışma. |
|
11 |
Biyolojik parçalanma |
ilgili makalenin önceden okunması |
anlatım, tartışma. |
|
12 |
Taşınım modellemesi |
ilgili makalenin önceden okunması |
anlatım, tartışma. |
|
13 |
Taşınım modellemesi- kullanılan modeller |
ilgili makalenin önceden okunması |
sunum |
|
14 |
Ülkemizde ve dünyadan uygulama örnekleri |
ilgili makalenin önceden okunması |
sunum |
|
15 |
Ülkemizde ve dünyadan uygulama örnekleri |
ilgili makalenin önceden okunması |
sunum |
|
16/17 |
FİNAL |
ders notlarının tekrar edilmesi |
klasik sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
güncel makaleler
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
70 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
30 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Bir yabancı dili, yabancı dilde yazılmış bir makaleyi anlayacak ve çevirebilecek düzeyde bilmek |
4 |
|
2 |
Kendi alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilme.
|
4 |
|
3 |
Öğrencilerin lisans derslerinde aldığı bilgilere ek olarak, ilgili program alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme yani yeterli bilgi birikimini sağlayabilme |
4 |
|
4 |
Kendi alanıyla ilişkili olan disiplinler arası etkileşimleri kavrayabilme.
|
4 |
|
5 |
Kendi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. |
4 |
|
6 |
Kendi alanında edindiği bilgileri farklı bilim dallarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme,uzmanlık gerektiren sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilmek |
4 |
|
7 |
Kendi alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak ortaya koymak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmek |
4 |
|
8 |
Kendi alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve beklenmeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik öneriler geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme. |
2 |
|
9 |
Kendi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla analiz edip öğrenmesine yön verebilme ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilmek |
3 |
|
10 |
Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısı ile inceleyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme. |
2 |
|
11 |
Kendi alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek, alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. |
2 |
|
12 |
Kendi alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme. |
2 |
|
13 |
Kendi alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinler arası çalışmalarda kullanabilme. |
4 |
|
14 |
Kendi alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilmek ve denetleyebilmek |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
13 |
3 |
39 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
12 |
5 |
60 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
10 |
10 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
5 |
5 |
|
Toplam İş Yükü: | 116 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.64 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
|
|
|