|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Sebzelerde Hibrit Çeşit Geliştirme |
|
Dersin Kodu |
: |
BB-596 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. NEBAHAT SARI |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Heterozis, heterobeltiosis, genetik ve sitoplazmik erkek kısırlıkları, uyuşmazlık kavramlarını tanımlama. Tekli, ikili ve çoklu hibrit üretimlerinin farklarını anlayabilme. Çeşitli sebze türlerinde hibrit tohum üretme. Hibrit tohum üretimini hızlandıracak kimyasal uygulamaları ve yöntemleri formüle etme.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Hibrit gücü ve bu güçte etkili olan yaklaşımlar, erkek kısırlığın ve kimyasal hibridizasyon ajanlarının hibrit tohum üretiminde kullanımları, önemli sebze türlerinde hibrit çeşit geliştirme yöntemleri ve tohumluk üretimleri bu dersin amaçlarıdır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Sebzecilikte F1 hibrit çeşitler ve önemi, heterozis, heteroziste etkili olan hipotezler, heterozisin genetik temelleri, F1 hibrit çeşit üretiminde genotip etkileri, erkek kısırlığı, uyuzmazlık ve cinsiyet değişiminde etkili olan bazı kimyasal maddelerin F1 hibrit çeşit ıslahında kullanımı, ticari tohum üretimleri ile kavun, karpuz, kabak, hıyar, domates, biber, lahana, soğan gibi önemli sebze türlerinde hibrit tohum üretimleri konuları bu dersin içeriğini oluşturmaktadır. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Çukurova Üniversitesi, Ziraat Fakültesi, Bahçe Bitkileri Bölümü seminer salonu ve uygulama alanı |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Heterozis, heterobeltiozis, genetik ilerleme |
Ders notları, kaynak kitaplar ve güncel literatürler |
Yüz yüze eğitim |
|
2 |
Hibrit gücünün genetik temelleri |
Ders notları, kaynak kitaplar ve güncel literatürler |
Yüz yüze eğitim |
|
3 |
Erkek kısırlığı |
Ders notları, kaynak kitaplar ve güncel literatürler |
Yüz yüze eğitim |
|
4 |
Uyuşmazlıklar |
Ders notları, kaynak kitaplar ve güncel literatürler |
Yüz yüze eğitim |
|
5 |
Kimyasal hibridizasyon ajanları |
Ders notları, kaynak kitaplar ve güncel literatürler |
Yüz yüze eğitim |
|
6 |
Karpuzda hibrit çeşit ıslahı |
Ders notları, kaynak kitaplar ve güncel literatürler |
Yüz yüze eğitim |
|
7 |
Kavunda hibrit çeşit ıslahı |
Ders notları, kaynak kitaplar ve güncel literatürler |
Yüz yüze eğitim |
|
8 |
Ara sınav |
Sınav hazırlığı |
Yazılı sınav |
|
9 |
Hıyarda hibrit çeşit ıslahı |
Ders notları, kaynak kitaplar ve güncel literatürler |
Yüz yüze eğitim |
|
10 |
Kabakta hibrit çeşit ıslahı |
Ders notları, kaynak kitaplar ve güncel literatürler |
Yüz yüze eğitim |
|
11 |
Domateste hibrit çeşit ıslahı |
Ders notları, kaynak kitaplar ve güncel literatürler |
Yüz yüze eğitim |
|
12 |
Biberde hibrit çeşit ıslahı |
Ders notları, kaynak kitaplar ve güncel literatürler |
Yüz yüze eğitim |
|
13 |
Patlıcanda hibrit çeşit ıslahı |
Ders notları, kaynak kitaplar ve güncel literatürler |
Yüz yüze eğitim |
|
14 |
Soğanda hibrit çeşit ıslahı |
Ders notları, kaynak kitaplar ve güncel literatürler |
Yüz yüze eğitim |
|
15 |
Lahanada hibrit çeşit ıslahı |
Ders notları, kaynak kitaplar ve güncel literatürler |
Yüz yüze eğitim |
|
16/17 |
Yarıyıl sonu sınavı |
Sınav hazırlığı |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Değişik kaynaklardan yararlanılarak hazırlanmış ders notu ve fotoğraflarla zenginleştirilmiş elektronik ortama aktarılmış sunu
Banga, S.S., Banga, S.K., 1998. Hybrid Cultivar Development. Narosa Publishing House, 536 p.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
5 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, bahçe bitkileri alanında edinilmiş bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme |
5 |
|
2 |
Bahçe bitkileri alanı ve ilişkili disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme |
2 |
|
3 |
Sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak ve neden sonuç ilişkisi kurarak çözümleme |
2 |
|
4 |
Bahçe bitkileriyle ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık alanında kullanarak ve ilgili güncel gelişmeleri, nicel ve nitel verilerle destekleyerek, farklı disiplinlerde elde edilmiş bilgi, veri ve bulgularla birleştirip yorumlayabilme, sentez yoluyla yeni bilgi ve teoriler oluşturabilme |
5 |
|
5 |
Bahçe bitkileriyle ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme |
4 |
|
6 |
Bahçe bitkileriyle ilgili uygulamalarda karşılaşılan öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için analitik yaklaşım geliştirebilme, araştırma sürecini tasarlayabilme, sorumluluk alarak çözüm üretebilme ve elde edilen sonuçları değerlendirebilme ve savunabilme |
3 |
|
7 |
Bahçe bitkileriyle ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamda önderlik yapma |
1 |
|
8 |
Bahçe bitkileriyle ilgili kaynaklara ulaşma, bu kaynaklardan yararlanma ve kendini sürekli yenileme |
5 |
|
9 |
Bahçe bitkileri alanında edinilmiş uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve kendi öğrenme sürecini yönlendirebilme |
3 |
|
10 |
Çalışmalarını, uzmanlık alanındaki gelişmeleri ve araştırma sonuçlarını sözlü, yazılı ve görsel araçlardan yararlanarak aktarabilme |
5 |
|
11 |
Bahçe bitkileriyle ilgili olarak gerektiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilme |
3 |
|
12 |
Bahçe bitkileriyle ilgili sorunların çözümlenmesi için bilimsel yöntemlerle veri toplayabilme, toplanan verileri toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve yorumlayabilme |
4 |
|
13 |
Bahçe bitkileri alanında özümlenmiş bilgileri disiplinler arası çalışmalarda kullanabilme, açıklayabilme, başkalarına aktarabilme, varılan sonuçları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilme |
2 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
1 |
14 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
5 |
15 |
75 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 151 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 6.04 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|