Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Bahçe Bitkileri Gen Kaynakları ve Muhafazası |
|
Dersin Kodu |
: |
BB-581 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. AYZİN KÜDEN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Dünyada ve Türkiye’deki bahçe bitkileri gen kaynaklarının dağılımı konusunda bilgi edinilir. Gen kaynaklarının karakterizasyonu ve tanımlanmasını öğrenir. Gen kaynaklarının tanımlanmasında kullanılan markırlar, in situ ve ex situ muhafaza, kriyoprezervasyon gibi tekniklerin önemini tartışır. Gen kaynaklarının değerlendirilmesinde ve ıslahta kullanılmasındaki teorik ve pratik yöntemleri bilir. Araştırma bulguları ve teorik bilgilerin uygulamaya nasıl aktarılacağı konusunda uygulama becerisi kazanır.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu dersin amacı öğrencilere bahçe bitkileri gen kaynaklarının önemini ve genetik kaynakların kullanım alanlarını anlatmaktır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Dünyada ve Türkiye’de bahçe bitkileri gen kaynaklarının dağılımı, bu kaynakların karakterizasyonu ve tanımlanması, moleküler tanımlamada kullanılan markırlar, in situ ve ex situ muhafaza, kriyoprezervasyon, gen kaynaklarının değerlendirilmesi ve ıslahta kullanımındaki kurallar, sorunlar ve olasılıklar gibi konular işlenmektedir. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Çukurova üniversitesi ziraat fakültesi derslikleri. |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Dünyada Bahçe Bitkileri Gen Kaynaklarının Dağılımı |
Ders notu ve önerilen kaynaklardan ilgili bölümler |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma. |
|
2 |
Türkiye’de Bahçe Bitkileri Gen Kaynaklarının Dağılımı |
Önerilen kaynaklardan ilgili bölümler |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma. |
|
3 |
Dünyada ve Türkiye’de Gen Bankaları |
Önerilen kaynaklardan ilgili bölümler |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma. |
|
4 |
Dünyada ve Türkiye’de Gen Bankaları |
Önerilen kaynaklardan ilgili bölümler |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma. |
|
5 |
Dünyada ve Türkiye’de Gen Bankaları |
Önerilen kaynaklardan ilgili bölümler |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma. |
|
6 |
Gen Kaynaklarının Tanımlanması
|
Önerilen kaynaklardan ilgili bölümler |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma. |
|
7 |
Gen Kaynaklarının Moleküler Tanımlanmasında Kullanılan Markırlar
|
Ders notu ve önerilen kaynaklardaki ilgili bölümlerin çalışılması |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma. |
|
8 |
ARA SINAV |
Önerilen kaynaklardan ilgili bölümler |
Yazılı sınav. |
|
9 |
In situ Muhafaza |
Önerilen kaynaklardan ilgili bölümler |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma. |
|
10 |
Ex situ Muhafaza |
Önerilen kaynaklardan ilgili bölümler |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma. |
|
11 |
Kriyoprezervasyon |
Önerilen kaynaklardan ilgili bölümler |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma. |
|
12 |
Gen Kaynaklarının Değerlendirilmesi |
Ders notu ve önerilen kaynaklardan ilgili bölümler |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma. |
|
13 |
Gen Kaynaklarından Yararlanma |
Ders notu ve önerilen kaynaklardan ilgili bölümler |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma. |
|
14 |
Gen Kaynaklarının Islahta Kullanımı |
Ders notu ve önerilen kaynaklardan ilgili bölümler |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma. |
|
15 |
Gen Kaynaklarının Kullanımındaki Kurallar, Sorunlar ve Olasılıklar |
Ders notu ve önerilen kaynaklardaki ilgili bölümlerin çalışılması |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma. |
|
16/17 |
YILSONU SINAVI |
Ders notu ve önerilen kaynaklardaki ilgili bölümlerin çalışılması |
Yazılı sınav. |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, bahçe bitkileri alanında edinilmiş bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme |
5 |
|
2 |
Bahçe bitkileri alanı ve ilişkili disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme |
5 |
|
3 |
Sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak ve neden sonuç ilişkisi kurarak çözümleme |
4 |
|
4 |
Bahçe bitkileriyle ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık alanında kullanarak ve ilgili güncel gelişmeleri, nicel ve nitel verilerle destekleyerek, farklı disiplinlerde elde edilmiş bilgi, veri ve bulgularla birleştirip yorumlayabilme, sentez yoluyla yeni bilgi ve teoriler oluşturabilme |
5 |
|
5 |
Bahçe bitkileriyle ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme |
5 |
|
6 |
Bahçe bitkileriyle ilgili uygulamalarda karşılaşılan öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için analitik yaklaşım geliştirebilme, araştırma sürecini tasarlayabilme, sorumluluk alarak çözüm üretebilme ve elde edilen sonuçları değerlendirebilme ve savunabilme |
4 |
|
7 |
Bahçe bitkileriyle ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamda önderlik yapma |
4 |
|
8 |
Bahçe bitkileriyle ilgili kaynaklara ulaşma, bu kaynaklardan yararlanma ve kendini sürekli yenileme |
5 |
|
9 |
Bahçe bitkileri alanında edinilmiş uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve kendi öğrenme sürecini yönlendirebilme |
4 |
|
10 |
Çalışmalarını, uzmanlık alanındaki gelişmeleri ve araştırma sonuçlarını sözlü, yazılı ve görsel araçlardan yararlanarak aktarabilme |
5 |
|
11 |
Bahçe bitkileriyle ilgili olarak gerektiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilme |
5 |
|
12 |
Bahçe bitkileriyle ilgili sorunların çözümlenmesi için bilimsel yöntemlerle veri toplayabilme, toplanan verileri toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve yorumlayabilme |
5 |
|
13 |
Bahçe bitkileri alanında özümlenmiş bilgileri disiplinler arası çalışmalarda kullanabilme, açıklayabilme, başkalarına aktarabilme, varılan sonuçları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilme |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|