Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Topraksız Bitki YetiştirmeTeknikleri

Dersin Kodu : BB-550

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. HAYRİYE YILDIZ DAŞGAN

Dersin Öğrenme Kazanımları : Bitkileri topraksız yetiştirme teknikleri konusunda kavramsal ve kuramsal bilgiler edinilir.
Araştırma veya ticari amaçlı bir topraksız üretimi yönetebilecek bilgi ve donanım kazanır.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Topraksız bitki yetiştirmenin ilkeleri ve bunu oluşturan elemanları öğretmek.

Dersin İçeriği : Topraksız bitki yetiştirme sistemlerinin sınıflandırılması, su kültürü sistemi, açık ve kapalı substrat sistemleri, topraksız yetiştiricilikte kullanılan inert ve organik substratlar, topraksız yetiştiricilikte besin çözeltisi, topraksız yetiştiriciliğin avantajları ve dezavantajları konuları incelenmektedir. Ayrıca farklı bitki gruplarında, farklı topraksız yetiştiricilik sistemleri incelenmektedir.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Bahçe Bitkileri Bölümü derslikleri ve seraları


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Topraksız yetiştiriciliğin tanımı ve sınıflandırılması Ders notu ve kaynaklardaki ilgili bölümlerin çalışılması Teorik bilgiler sınıf ortamında öğrencilerle interaktif şekilde tartışılarak verilir.
2 Topraksız yetiştiriciliğin avantajları ve dezavantajları Ders notu ve kaynaklardaki ilgili bölümlerin çalışılması Teorik bilgiler sınıf ortamında öğrencilerle interaktif şekilde tartışılarak verilir.
3 Açık ve Kapalı topraksız yetiştiricilik sistemleri Ders notu ve kaynaklardaki ilgili bölümlerin çalışılması Teorik bilgiler sınıf ortamında öğrencilerle interaktif şekilde tartışılarak verilir. Uygulamalar serada yapılır.
4 Topraksız yetiştiricilikte kullanılan inert ve organik ortamların tanıtılması-1 Ders notu ve kaynaklardaki ilgili bölümlerin çalışılması Teorik bilgiler sınıf ortamında öğrencilerle interaktif şekilde tartışılarak verilir. Uygulamalar serada yapılır.
5 Topraksız yetiştiricilikte kullanılan inert ve organik ortamların tanıtılması-2 Ders notu ve kaynaklardaki ilgili bölümlerin çalışılması Teorik bilgiler sınıf ortamında öğrencilerle interaktif şekilde tartışılarak verilir. Uygulamalar serada yapılır.
6 Ortam kültürlerinin prensipleri I (torbo kanalet, yastık vb.) Ders notu ve kaynaklardaki ilgili bölümlerin çalışılmas Teorik bilgiler sınıf ortamında öğrencilerle interaktif şekilde tartışılarak verilir. Uygulamalar serada yapılır.
7 Ortam kültürleri prensipleri II (kolon, yatak, tekne vb.) Ders notu ve kaynaklardaki ilgili bölümlerin çalışılması Teorik bilgiler sınıf ortamında öğrencilerle interaktif şekilde tartışılarak verilir. Uygulamalar serada yapılır.
8 ARA SINAV Bu haftaya kadar incelenen konuları içeren tüm ders notları ve önerilen kaynaklardaki ilgili bölümlerin çalışılması Yazılı sınav
9 Su kültürleri prensipleri Ders notu ve kaynaklardaki ilgili bölümlerin çalışılması Teorik bilgiler sınıf ortamında öğrencilerle interaktif şekilde Uygulamalar serada yapılır.tartışılarak verilir.
10 Besin Çözeltisi Hazırlanması ve bitkilere verilmesi -1 Ders notu ve kaynaklardaki ilgili bölümlerin çalışılmas Teorik bilgiler sınıf ortamında öğrencilerle interaktif şekilde Uygulamalar serada yapılır.tartışılarak verilir.
11 Besin Çözeltisi Hazırlanması ve bitkilere verilmesi -2 Ders notu ve kaynaklardaki ilgili bölümlerin çalışılması Teorik bilgiler sınıf ortamında öğrencilerle interaktif şekilde tartışılarak verilir.
12 Örnek bir topraksız yetiştiricilik sisteminin incelenmesi I (Besleyici Film Tekniğinde yetiştiricilik) Ders notu ve kaynaklardaki ilgili bölümlerin çalışılmas Teorik bilgiler sınıf ortamında öğrencilerle interaktif şekilde tartışılarak verilir. Uygulamalar serada yapılır.
13 Örnek bir topraksız yetiştiricilik sisteminin incelenmesi II (Kayayününde yetiştiricilik) Ders notu ve kaynaklardaki ilgili bölümlerin çalışılması Teorik bilgiler sınıf ortamında öğrencilerle interaktif şekilde tartışılarak verilir. Uygulamalar serada yapılır.
14 Örnek bir topraksız yetiştiricilik sisteminin incelenmesi III (Volkanik tüf) Ders notu ve kaynaklardaki ilgili bölümlerin çalışılması Teorik bilgiler sınıf ortamında öğrencilerle interaktif şekilde tartışılarak verilir. Uygulamalar serada yapılır.
15 Örnek bir topraksız yetiştiricilik sisteminin incelenmesi IV (Besin çözeltisi sisinde yetiştiricilik) Ders notu ve kaynaklardaki ilgili bölümlerin çalışılması Teorik bilgiler sınıf ortamında öğrencilerle interaktif şekilde tartışılarak verilir. Uygulamalar serada yapılır.
16/17 YILSONU SINAVI Dönem boyuna incelenen konuları içeren tüm ders notları ve önerilen kaynaklardaki ilgili bölümlerin çalışılması Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Değişik kaynaklardan yararlanılarak hazirlanmis, resimlerle zenginleştirilmiş ve sürekli Olarak güncellenen ders notlarının elektronik ortama aktarılmış power point sunumları
Diğer Kaynaklar  Resh, H.M., 1995. Hydroponic food Production. A Definitive Guidebook for the Advanced Home Gardener and the Commercial Hydroponic Grower. Woodbridge Pres Pblishing Company, Santa Barbara, Californis USA. ISBN: 0-88007-212-1
 Jones, J. Benton, 2005. Hydroponics: A Practical guide fort he Soilless Grower. CRC PRess, USA. ISBN: 0-8493-3167-6
 Douglas, J.S., 1990. Advanced Guise to Hydroponics (Soilless Culture). Pelham Boks/Stephen Grene Pres. ISBN : 0-7207-1571-7
 Savvas, D. And Passam, H., 2002. Hydroponics Production of Vegetables and Ornementals. Embryo Publications, Ethens Greece. ISBN: 960-8002-12-5


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 70
    Ödev/Proje/Diğer 4 30
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, bahçe bitkileri alanında edinilmiş bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme 5
2 Bahçe bitkileri alanı ve ilişkili disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme 4
3 Sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak ve neden sonuç ilişkisi kurarak çözümleme 5
4 Bahçe bitkileriyle ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık alanında kullanarak ve ilgili güncel gelişmeleri, nicel ve nitel verilerle destekleyerek, farklı disiplinlerde elde edilmiş bilgi, veri ve bulgularla birleştirip yorumlayabilme, sentez yoluyla yeni bilgi ve teoriler oluşturabilme 3
5 Bahçe bitkileriyle ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme 5
6 Bahçe bitkileriyle ilgili uygulamalarda karşılaşılan öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için analitik yaklaşım geliştirebilme, araştırma sürecini tasarlayabilme, sorumluluk alarak çözüm üretebilme ve elde edilen sonuçları değerlendirebilme ve savunabilme 5
7 Bahçe bitkileriyle ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamda önderlik yapma 5
8 Bahçe bitkileriyle ilgili kaynaklara ulaşma, bu kaynaklardan yararlanma ve kendini sürekli yenileme 4
9 Bahçe bitkileri alanında edinilmiş uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve kendi öğrenme sürecini yönlendirebilme 4
10 Çalışmalarını, uzmanlık alanındaki gelişmeleri ve araştırma sonuçlarını sözlü, yazılı ve görsel araçlardan yararlanarak aktarabilme 2
11 Bahçe bitkileriyle ilgili olarak gerektiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilme 4
12 Bahçe bitkileriyle ilgili sorunların çözümlenmesi için bilimsel yöntemlerle veri toplayabilme, toplanan verileri toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve yorumlayabilme 5
13 Bahçe bitkileri alanında özümlenmiş bilgileri disiplinler arası çalışmalarda kullanabilme, açıklayabilme, başkalarına aktarabilme, varılan sonuçları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilme 5
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 4 10 40
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü: 144
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.76
Dersin AKTS Kredisi: 6