Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Bahçe Bitkilerinde Döllenme Biyolojisi

Dersin Kodu : BB-534

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. SİNAN ETİ

Dersin Öğrenme Kazanımları : Generatif üremenin temel esaslarını kavrar
Bahçe Bitkilerinin çiçek yapıları ve cinsiyet dağılımı hakkında bilgi sahibi olur.
Tozlanma, döllenme, tohum ve meyve oluşum mekanizmasını açıklayabilir
Meyve tutumunu etkileyen iç ve dış faktörleri açıklayabilir
Bahçe kurarken döllenme biyolojisi açısından dikkat edilecek hususları kavrar

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Bitkilerde generatif üremenin temel esasları, tozlanma, döllenme, tohum ve meyve oluşumu ile bunları etkileyen iç ve dış faktörlerin öğretilmesi

Dersin İçeriği : Generatif Üremenin temel esasları, Bahçe Bitkilerinde çiçek yapıları, çiçek tozu canlılık ve çimlendirme testleri, çiçek tozu çim borusu büyümesi, döllenme olayı, embriyo ve endosperm gelişimi ile tohum ve meyve oluşumu, tüm meyve ve sebzelerin özel döllenme biyolojileri

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Ç.Ü.Bahçe Bitkileri Bölümü laboratuvar ve derslikleri


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Vegetatif ve generatif üreme, çiçeğin morfolojik yapısı Ders notları ve önerilen kaynaklardan ilgili konuya çalışılması Düz anlatım, gösterim ve tartışma
2 Çiçek organlarının anatomik yapısı, çiçeklerde ve bitkilerde cinsiyet dağılımı (erselik çiçekler, eksik organlı çiçekler; monoklin, diklin, monoik, dioik kavramları) Ders notları ve önerilen kaynaklardan ilgili konuya çalışılması Düz anlatım, gösterim ve tartışma
3 Çiçeklerde tozlanma (Kendine tozlanma, yabancı tozlanma, kendileme, melezleme), Tozlanma başarısı ve çim borusu büyümesini etkileyen faktörler. Ders notları ve önerilen kaynaklardan ilgili konuya çalışılması Düz anlatım, gösterim ve tartışma
4 Döllenme, embriyo, endosperm ve tohum oluşumu, tohum ve meyve oluşum mekanizması, gerçek ve yalancı meyve kavramları Ders notları ve önerilen kaynaklardan ilgili konuya çalışılması Düz anlatım, gösterim ve tartışma
5 Çift tohum - ikiz embriyo oluşumları, boş tohum, abortif tohum, çoklu meyve oluşumu Ders notları ve önerilen kaynaklardan ilgili konuya çalışılması Düz anlatım, gösterim ve tartışma
6 Bitkilerde kısırlık ve eşeysel uyuşmazlıklar Ders notları ve önerilen kaynaklardan ilgili konuya çalışılması Düz anlatım, gösterim ve tartışma
7 ARA SINAVI Ders notları ve önerilen kaynaklardan ilgili konuya çalışılması Yazılı sınav
8 Partenokarpi ve stenospermokarpi kavramları, apomiksis, ksenie ve metaksenie kavramları Ders notları ve önerilen kaynaklardan ilgili konuya çalışılması Düz anlatım, gösterim ve tartışma
9 Bitkilerde çiçek ve meyve dökümleri(Döküm tipleri, nedenleri, zamanları) Ders notları ve önerilen kaynaklardan ilgili konuya çalışılması Düz anlatım, gösterim ve tartışma
10 Meyve tutumunu etkileyen faktörler, Bahçe kurarken döllenme biyolojisi açısından dikkat edilmesi gereken noktalar Ders notları ve önerilen kaynaklardan ilgili konuya çalışılması Düz anlatım, gösterim ve tartışma
11 Bahçe bitkileri türlerinde özel döllenme biyolojileri. Öğrencilerin değişik kaynaklardan yararlanarak hazırladıkları sunuşlar Düz anlatım, gösterim ve tartışma
12 Bahçe bitkileri türlerinde özel döllenme biyolojileri. Öğrencilerin değişik kaynaklardan yararlanarak hazırladıkları sunuşlar Düz anlatım, gösterim ve tartışma
13 Bahçe bitkileri türlerinde özel döllenme biyolojileri. Öğrencilerin değişik kaynaklardan yararlanarak hazırladıkları sunuşlar Düz anlatım, gösterim ve tartışma
14 Bahçe bitkileri türlerinde özel döllenme biyolojileri. Öğrencilerin değişik kaynaklardan yararlanarak hazırladıkları sunuşlar Düz anlatım, gösterim ve tartışma
15 Bahçe bitkileri türlerinde özel döllenme biyolojileri. Öğrencilerin değişik kaynaklardan yararlanarak hazırladıkları sunuşlar Düz anlatım, gösterim ve tartışma
16/17 FİNAL SINAVI Ders notları ve önerilen kaynaklardan ilgili konuya çalışılması Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Değişik kaynaklardan yararlanılarak hazırlanmış ders notu ve resimlerle zenginleştirilmiş elektronik ortama aktarılmış sunu
Diğer Kaynaklar  Stanley, R.G., Linskens, H.F., 1985 Pollen. Urs Freund Verlag.344 s. - Akman, Y.,1989. Botanik.Palme Yayınları, Ankara, 413 s. - Bhojwani, S.S., Soh, W.Y., 2001. Current Trends in the Embryology of Angiosperms. Kluwer Academic Publishers.533 s.


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 80
    Ödev/Proje/Diğer 6 20
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, bahçe bitkileri alanında edinilmiş bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme 5
2 Bahçe bitkileri alanı ve ilişkili disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme 4
3 Sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak ve neden sonuç ilişkisi kurarak çözümleme 5
4 Bahçe bitkileriyle ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık alanında kullanarak ve ilgili güncel gelişmeleri, nicel ve nitel verilerle destekleyerek, farklı disiplinlerde elde edilmiş bilgi, veri ve bulgularla birleştirip yorumlayabilme, sentez yoluyla yeni bilgi ve teoriler oluşturabilme 4
5 Bahçe bitkileriyle ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme 5
6 Bahçe bitkileriyle ilgili uygulamalarda karşılaşılan öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için analitik yaklaşım geliştirebilme, araştırma sürecini tasarlayabilme, sorumluluk alarak çözüm üretebilme ve elde edilen sonuçları değerlendirebilme ve savunabilme 4
7 Bahçe bitkileriyle ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamda önderlik yapma 4
8 Bahçe bitkileriyle ilgili kaynaklara ulaşma, bu kaynaklardan yararlanma ve kendini sürekli yenileme 5
9 Bahçe bitkileri alanında edinilmiş uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve kendi öğrenme sürecini yönlendirebilme 5
10 Çalışmalarını, uzmanlık alanındaki gelişmeleri ve araştırma sonuçlarını sözlü, yazılı ve görsel araçlardan yararlanarak aktarabilme 5
11 Bahçe bitkileriyle ilgili olarak gerektiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilme 4
12 Bahçe bitkileriyle ilgili sorunların çözümlenmesi için bilimsel yöntemlerle veri toplayabilme, toplanan verileri toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve yorumlayabilme 4
13 Bahçe bitkileri alanında özümlenmiş bilgileri disiplinler arası çalışmalarda kullanabilme, açıklayabilme, başkalarına aktarabilme, varılan sonuçları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilme 5
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 6 2 12
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 12 12
Toplam İş Yükü: 142
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.68
Dersin AKTS Kredisi: 6