|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Bahçe Bitkilerinde Döllenme Biyolojisi |
|
Dersin Kodu |
: |
BB-534 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. SİNAN ETİ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Generatif üremenin temel esaslarını kavrar Bahçe Bitkilerinin çiçek yapıları ve cinsiyet dağılımı hakkında bilgi sahibi olur. Tozlanma, döllenme, tohum ve meyve oluşum mekanizmasını açıklayabilir Meyve tutumunu etkileyen iç ve dış faktörleri açıklayabilir Bahçe kurarken döllenme biyolojisi açısından dikkat edilecek hususları kavrar
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bitkilerde generatif üremenin temel esasları, tozlanma, döllenme, tohum ve meyve oluşumu ile bunları etkileyen iç ve dış faktörlerin öğretilmesi |
|
Dersin İçeriği |
: |
Generatif Üremenin temel esasları, Bahçe Bitkilerinde çiçek yapıları, çiçek tozu canlılık ve çimlendirme testleri, çiçek tozu çim borusu büyümesi, döllenme olayı, embriyo ve endosperm gelişimi ile tohum ve meyve oluşumu, tüm meyve ve sebzelerin özel döllenme biyolojileri |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Ç.Ü.Bahçe Bitkileri Bölümü laboratuvar ve derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Vegetatif ve generatif üreme, çiçeğin morfolojik yapısı |
Ders notları ve önerilen kaynaklardan ilgili konuya çalışılması |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
2 |
Çiçek organlarının anatomik yapısı, çiçeklerde ve bitkilerde cinsiyet dağılımı (erselik çiçekler, eksik organlı çiçekler; monoklin, diklin, monoik, dioik kavramları) |
Ders notları ve önerilen kaynaklardan ilgili konuya çalışılması |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
3 |
Çiçeklerde tozlanma (Kendine tozlanma, yabancı tozlanma, kendileme, melezleme), Tozlanma başarısı ve çim borusu büyümesini etkileyen faktörler. |
Ders notları ve önerilen kaynaklardan ilgili konuya çalışılması |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
4 |
Döllenme, embriyo, endosperm ve tohum oluşumu, tohum ve meyve oluşum mekanizması, gerçek ve yalancı meyve kavramları |
Ders notları ve önerilen kaynaklardan ilgili konuya çalışılması |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
5 |
Çift tohum - ikiz embriyo oluşumları, boş tohum, abortif tohum, çoklu meyve oluşumu |
Ders notları ve önerilen kaynaklardan ilgili konuya çalışılması |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
6 |
Bitkilerde kısırlık ve eşeysel uyuşmazlıklar |
Ders notları ve önerilen kaynaklardan ilgili konuya çalışılması |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
7 |
ARA SINAVI |
Ders notları ve önerilen kaynaklardan ilgili konuya çalışılması |
Yazılı sınav |
|
8 |
Partenokarpi ve stenospermokarpi kavramları, apomiksis, ksenie ve metaksenie kavramları |
Ders notları ve önerilen kaynaklardan ilgili konuya çalışılması |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
9 |
Bitkilerde çiçek ve meyve dökümleri(Döküm tipleri, nedenleri, zamanları) |
Ders notları ve önerilen kaynaklardan ilgili konuya çalışılması |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
10 |
Meyve tutumunu etkileyen faktörler, Bahçe kurarken döllenme biyolojisi açısından dikkat edilmesi gereken noktalar |
Ders notları ve önerilen kaynaklardan ilgili konuya çalışılması |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
11 |
Bahçe bitkileri türlerinde özel döllenme biyolojileri. |
Öğrencilerin değişik kaynaklardan yararlanarak hazırladıkları sunuşlar |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
12 |
Bahçe bitkileri türlerinde özel döllenme biyolojileri. |
Öğrencilerin değişik kaynaklardan yararlanarak hazırladıkları sunuşlar |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
13 |
Bahçe bitkileri türlerinde özel döllenme biyolojileri. |
Öğrencilerin değişik kaynaklardan yararlanarak hazırladıkları sunuşlar |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
14 |
Bahçe bitkileri türlerinde özel döllenme biyolojileri. |
Öğrencilerin değişik kaynaklardan yararlanarak hazırladıkları sunuşlar |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
15 |
Bahçe bitkileri türlerinde özel döllenme biyolojileri. |
Öğrencilerin değişik kaynaklardan yararlanarak hazırladıkları sunuşlar |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
16/17 |
FİNAL SINAVI |
Ders notları ve önerilen kaynaklardan ilgili konuya çalışılması |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Değişik kaynaklardan yararlanılarak hazırlanmış ders notu ve resimlerle zenginleştirilmiş elektronik ortama aktarılmış sunu
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Stanley, R.G., Linskens, H.F., 1985 Pollen. Urs Freund Verlag.344 s.
- Akman, Y.,1989. Botanik.Palme Yayınları, Ankara, 413 s.
- Bhojwani, S.S., Soh, W.Y., 2001. Current Trends in the Embryology of Angiosperms. Kluwer Academic Publishers.533 s.
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
80 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
6 |
20 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, bahçe bitkileri alanında edinilmiş bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme |
5 |
|
2 |
Bahçe bitkileri alanı ve ilişkili disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme |
4 |
|
3 |
Sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak ve neden sonuç ilişkisi kurarak çözümleme |
5 |
|
4 |
Bahçe bitkileriyle ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık alanında kullanarak ve ilgili güncel gelişmeleri, nicel ve nitel verilerle destekleyerek, farklı disiplinlerde elde edilmiş bilgi, veri ve bulgularla birleştirip yorumlayabilme, sentez yoluyla yeni bilgi ve teoriler oluşturabilme |
4 |
|
5 |
Bahçe bitkileriyle ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme |
5 |
|
6 |
Bahçe bitkileriyle ilgili uygulamalarda karşılaşılan öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için analitik yaklaşım geliştirebilme, araştırma sürecini tasarlayabilme, sorumluluk alarak çözüm üretebilme ve elde edilen sonuçları değerlendirebilme ve savunabilme |
4 |
|
7 |
Bahçe bitkileriyle ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamda önderlik yapma |
4 |
|
8 |
Bahçe bitkileriyle ilgili kaynaklara ulaşma, bu kaynaklardan yararlanma ve kendini sürekli yenileme |
5 |
|
9 |
Bahçe bitkileri alanında edinilmiş uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve kendi öğrenme sürecini yönlendirebilme |
5 |
|
10 |
Çalışmalarını, uzmanlık alanındaki gelişmeleri ve araştırma sonuçlarını sözlü, yazılı ve görsel araçlardan yararlanarak aktarabilme |
5 |
|
11 |
Bahçe bitkileriyle ilgili olarak gerektiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilme |
4 |
|
12 |
Bahçe bitkileriyle ilgili sorunların çözümlenmesi için bilimsel yöntemlerle veri toplayabilme, toplanan verileri toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve yorumlayabilme |
4 |
|
13 |
Bahçe bitkileri alanında özümlenmiş bilgileri disiplinler arası çalışmalarda kullanabilme, açıklayabilme, başkalarına aktarabilme, varılan sonuçları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilme |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
4 |
56 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
6 |
2 |
12 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
6 |
6 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
12 |
12 |
|
Toplam İş Yükü: | 142 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.68 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|