Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Meyve Ağaçlarında Özel Budama Teknikleri

Dersin Kodu : BB-529

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. ALİ KÜDEN

Dersin Öğrenme Kazanımları : Meyve ağaçlarında vejetatif ve generatif organların yapısını tanır.
Budamanın amacını ve yöntemlerini bilir.
Güncel bundama sistemleri hakkında bilgi sahibi olur.
Bitki türüne, çeşidine, kullanılacak anaca ve amaca göre uygun budamanın belirler ve uygular.
Budamanın hormonlar üzerindeki etkisinin bilir.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Uygun budama sistemlerinin tanıtılması, pratiğe uygulanması ve sebep sonuç ilişkisinin, budamanın meyve ağaçları üzerine olan etkilerini tartışmaktır.

Dersin İçeriği : Meyve ağaçlarında budama ve amaçları, budamanın fizyolojik esasları, yaz budaması ve verimlilik ilişkileri, ABA birikimi ve budama ilişkileri, anaçlar ve budama, klasik budama şekilleri, modern budama teknikleri, dikim sistemleri ve buna uygun budama şekilleri, anaç kalem ilişkileri, alternatif budama sistemleri, meyve türlerine göre uygun budama şekilleri konuları işlenmektedir.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Çukurova üniversitesi, ziraat fakültesi derslikleri ve araştırma bahçeleri.


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Meyve ağaçlarının çeşitli organları ve işlevleri Ders notu ve önerilen kaynaklardan ilgili bölümlerin çalışılması Ders anlatımı ve uygulama yapılması
2 Kökler ve Gövdenin görevleri Ders notu ve önerilen kaynaklardan ilgili bölümlerin çalışılması Ders anlatımı ve uygulama yapılması
3 Yumuşak çekirdekli meyve türlerinin dal yapıları Ders notu ve önerilen kaynaklardan ilgili bölümlerin çalışılması Ders anlatımı ve uygulama yapılması
4 Sert çekirdekli meyve türlerinde dal yapıları Ders notu ve önerilen kaynaklardan ilgili bölümlerin çalışılması Ders anlatımı ve uygulama yapılması
5 Yumuşak, sert çekirdekli ve diğer meyve türlerinin meyve gözleri Ders notu ve önerilen kaynaklardan ilgili bölümlerin çalışılması Ders anlatımı ve uygulama yapılması
6 Meyve yetiştiriciliğinde kullanılan anaçlar ve özellikleri Ders notu ve önerilen kaynaklardan ilgili bölümlerin çalışılması Ders anlatımı ve uygulama yapılması
7 Budamanın tanımı ve amaçları Ders notu ve önerilen kaynaklardan ilgili bölümlerin çalışılması Ders anlatımı ve uygulama yapılması
8 Ara sınav Ders notu ve önerilen kaynaklardan ilgili bölümlerin çalışılması Yazılı sınav
9 Budamanın fizyolojik esasları Ders notu ve önerilen kaynaklardan ilgili bölümlerin çalışılması Ders anlatımı ve uygulama yapılması
10 Budama zamanı; yaz, kış budaması Ders notu ve önerilen kaynaklardan ilgili bölümlerin çalışılması Ders anlatımı ve uygulama yapılması
11 Meyve ağaçlarına verilecek şekiller 1 Ders notu ve önerilen kaynaklardan ilgili bölümlerin çalışılması Ders anlatımı ve uygulama yapılması
12 Meyve ağaçlarına verilecek şekiller 2 Ders notu ve önerilen kaynaklardan ilgili bölümlerin çalışılması Ders anlatımı ve uygulama yapılması
13 Budamanın karbon - azot dengesine ve hormonlar üzerine etkisi Ders notu ve önerilen kaynaklardan ilgili bölümlerin çalışılması Ders anlatımı ve uygulama yapılması
14 Yeni budama teknikleri ve budamaya alternatif kullanılan yeni teknikler( dal kırma) Ders notu ve önerilen kaynaklardan ilgili bölümlerin çalışılması Ders anlatımı ve uygulama yapılması
15 Budamanın hormonların sentezlenmesi üzerine etkileri Ders notu ve önerilen kaynaklardan ilgili bölümlerin çalışılması Ders anlatımı ve uygulama yapılması
16/17 Dönem sonu sınavı Ders notu ve önerilen kaynaklardan ilgili bölümlerin çalışılması Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Meyve Ağaçlarında Budama, Muhsin Yılmaz. Tarımsal Enerji ve Mekanizasyon Araştırma ve Eğitim Vakfı Yayınları, 2002.
 Son yıllarda yapılmış yayınlardan oluşmuş kaynak notlar
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 80
    Ödev/Proje/Diğer 2 20
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, bahçe bitkileri alanında edinilmiş bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme 5
2 Bahçe bitkileri alanı ve ilişkili disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme 4
3 Sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak ve neden sonuç ilişkisi kurarak çözümleme 4
4 Bahçe bitkileriyle ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık alanında kullanarak ve ilgili güncel gelişmeleri, nicel ve nitel verilerle destekleyerek, farklı disiplinlerde elde edilmiş bilgi, veri ve bulgularla birleştirip yorumlayabilme, sentez yoluyla yeni bilgi ve teoriler oluşturabilme 3
5 Bahçe bitkileriyle ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme 5
6 Bahçe bitkileriyle ilgili uygulamalarda karşılaşılan öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için analitik yaklaşım geliştirebilme, araştırma sürecini tasarlayabilme, sorumluluk alarak çözüm üretebilme ve elde edilen sonuçları değerlendirebilme ve savunabilme 4
7 Bahçe bitkileriyle ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamda önderlik yapma 4
8 Bahçe bitkileriyle ilgili kaynaklara ulaşma, bu kaynaklardan yararlanma ve kendini sürekli yenileme 5
9 Bahçe bitkileri alanında edinilmiş uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve kendi öğrenme sürecini yönlendirebilme 5
10 Çalışmalarını, uzmanlık alanındaki gelişmeleri ve araştırma sonuçlarını sözlü, yazılı ve görsel araçlardan yararlanarak aktarabilme 3
11 Bahçe bitkileriyle ilgili olarak gerektiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilme 5
12 Bahçe bitkileriyle ilgili sorunların çözümlenmesi için bilimsel yöntemlerle veri toplayabilme, toplanan verileri toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve yorumlayabilme 5
13 Bahçe bitkileri alanında özümlenmiş bilgileri disiplinler arası çalışmalarda kullanabilme, açıklayabilme, başkalarına aktarabilme, varılan sonuçları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilme 5
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 2 12 24
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 6 6
Toplam İş Yükü: 148
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.92
Dersin AKTS Kredisi: 6