|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Asma Islahı |
|
Dersin Kodu |
: |
BB-506 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. SEMİH TANGOLAR |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Asma gen kaynaklarının ıslah amaçlı nasıl kullanılabileceği konularında bilgi kazanılır. Bu derste, Asma ıslahının amaçları ve kullanılan yöntemleri öğrenir. Yeni çeşit ve anaç elde edilmesine ilişkin izlenmesi gereken süreci öğrenir. Yeni çeşit ve anaçların eldesi için yeterli düzeyde ıslah bilgisi edinir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Asma genetik kaynaklarını, asma ıslah amaçlarını ve yöntemleri ile asma ıslahı konusundaki son çalışmaları öğretmektir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Asmada genetik kaynaklar, asma ıslahının tarihçesi, bağcılıkta ıslah amaçları, klon seleksiyonu, melezleme ıslahı, tür içi melezlemeler, türler arası melezlemeler, türler arası melezlemelerin amaçları, poliploidi ıslahı, mutasyon ıslahı, Ülkemizde ve diğer Ülkelerde son yıllarda yapılmış klon seleksiyonu, melezleme ıslahı, poliploidi ıslahı ve mutasyon ıslahı çalışmaları |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Ç.Ü. Ziraat Fakültesi Bahçe Bitkileri Bölümü Derslikleri
|
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Asmada genetik kaynaklar, asma ıslahının tarihçesi |
Ders ile ilgili bilgilerin okunması
|
Düz anlatım, gösterim ve tartışma
|
|
2 |
Asma ıslahının amaçları
|
Ders ile ilgili bilgilerin okunması
|
Düz anlatım, gösterim ve tartışma
|
|
3 |
Asmada genetik farklılıklar
|
Ders ile ilgili bilgilerin okunması
|
Düz anlatım, gösterim ve tartışma
|
|
4 |
Asmada kalıtım
|
Ders ile ilgili bilgilerin okunması
|
Düz anlatım, gösterim ve tartışma
|
|
5 |
Asmada kalıtım
|
Ders ile ilgili bilgilerin okunması
|
Düz anlatım, gösterim ve tartışma
|
|
6 |
Asma ıslah yöntemleri
|
Ders ile ilgili bilgilerin okunması
|
Düz anlatım, gösterim ve tartışma
|
|
7 |
Arasınav |
Ara sınav hazırlığı
|
Yazılı sınav |
|
8 |
Klon seleksiyonu
|
Ders ile ilgili bilgilerin okunması
|
Düz anlatım, gösterim ve tartışma
|
|
9 |
Asmada çiçek gelişimi, tozlanma, döllenme, tane oluşumu
|
Ders ile ilgili bilgilerin okunması
|
Düz anlatım, gösterim ve tartışma
|
|
10 |
Melezleme ıslahı
|
Ders ile ilgili bilgilerin okunması
|
Düz anlatım, gösterim ve tartışma
|
|
11 |
Poliploidi ıslahı
|
Ders ile ilgili bilgilerin okunması
|
Düz anlatım, gösterim ve tartışma
|
|
12 |
Mutasyon ıslahı
|
Ders ile ilgili bilgilerin okunması
|
Düz anlatım, gösterim ve tartışma
|
|
13 |
Ülkemizde yapılan klon seleksiyonu, melezleme ıslahı, poliploidi ıslahı ve mutasyon ıslahı çalışmaları |
Ders ile ilgili bilgilerin okunması
|
Düz anlatım, gösterim ve tartışma
|
|
14 |
Diğer Ülkelerde yapılan klon seleksiyonu, melezleme ıslahı, poliploidi ıslahı ve mutasyon ıslahı çalışmaları |
Ders ile ilgili bilgilerin okunması
|
Düz anlatım, gösterim ve tartışma
|
|
15 |
Diğer Ülkelerde yapılan klon seleksiyonu, melezleme ıslahı, poliploidi ıslahı ve mutasyon ıslahı çalışmaları |
Ders ile ilgili bilgilerin okunması
|
Düz anlatım, gösterim ve tartışma
|
|
16/17 |
Yıl sonu sınavı |
Final sınavına hazırlık
|
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
ŞEHİRALİ, S., ÖZGEN, M., 1988. Bitki Islahı. Ankara Üniv. Yay.: 1059, Ders Kitabı: 310. 261 s.
FİDAN, Y., 1985. ÖZEL BAĞCILIK. Ankara Üniv. Ziraat Fak. Yay. No: 930, Ders Kitabı No: 265, Ankara Üniv. Basımevi, Ankara, 401 s.
AĞAOĞLU, Y.S., 1999. Bilimsel ve Uygulamalı BAĞCILIK (Asma Biyolojisi) . Kavaklıdere Eğitim Yayınları, No: 1. 205 s.
ÇELİK, S., 2007. Bağcılık (Ampeloloji). Trakya Üniv. Tekirdağ Ziraat Fakültesi Bahçe Bitkileri Bölümü, Anadolu Matbaa Ambalaj San. ve Tic. Ltd. Şti. Tekirdağ.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
70 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
30 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, bahçe bitkileri alanında edinilmiş bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme |
3 |
|
2 |
Bahçe bitkileri alanı ve ilişkili disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme |
2 |
|
3 |
Sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak ve neden sonuç ilişkisi kurarak çözümleme |
4 |
|
4 |
Bahçe bitkileriyle ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık alanında kullanarak ve ilgili güncel gelişmeleri, nicel ve nitel verilerle destekleyerek, farklı disiplinlerde elde edilmiş bilgi, veri ve bulgularla birleştirip yorumlayabilme, sentez yoluyla yeni bilgi ve teoriler oluşturabilme |
3 |
|
5 |
Bahçe bitkileriyle ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme |
4 |
|
6 |
Bahçe bitkileriyle ilgili uygulamalarda karşılaşılan öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için analitik yaklaşım geliştirebilme, araştırma sürecini tasarlayabilme, sorumluluk alarak çözüm üretebilme ve elde edilen sonuçları değerlendirebilme ve savunabilme |
3 |
|
7 |
Bahçe bitkileriyle ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamda önderlik yapma |
3 |
|
8 |
Bahçe bitkileriyle ilgili kaynaklara ulaşma, bu kaynaklardan yararlanma ve kendini sürekli yenileme |
5 |
|
9 |
Bahçe bitkileri alanında edinilmiş uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve kendi öğrenme sürecini yönlendirebilme |
3 |
|
10 |
Çalışmalarını, uzmanlık alanındaki gelişmeleri ve araştırma sonuçlarını sözlü, yazılı ve görsel araçlardan yararlanarak aktarabilme |
5 |
|
11 |
Bahçe bitkileriyle ilgili olarak gerektiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilme |
4 |
|
12 |
Bahçe bitkileriyle ilgili sorunların çözümlenmesi için bilimsel yöntemlerle veri toplayabilme, toplanan verileri toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve yorumlayabilme |
2 |
|
13 |
Bahçe bitkileri alanında özümlenmiş bilgileri disiplinler arası çalışmalarda kullanabilme, açıklayabilme, başkalarına aktarabilme, varılan sonuçları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilme |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
16 |
3 |
48 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
16 |
3 |
48 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
20 |
20 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
16 |
16 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
20 |
20 |
|
Toplam İş Yükü: | 152 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 6.08 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|