|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Özel Sebze Islahı |
|
Dersin Kodu |
: |
BB-500 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. NEBAHAT SARI |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Seleksiyon, geriye melezleme, kombinasyon, hibrit çeşit kavramlarını tanımlama. Yazlık ve kışlık sebzelerde kullanılacak ıslah yöntemlerine karar verme. Çeşitli sebze türlerinde ıslah yöntemlerini uygulama. Islah programlarını hızlandıracak metodları tartışma.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Çeşitli ıslah tekniklerini kullanarak önemli yazlık ve kışlık sebze türlerinde özel ıslah metodları ile ıslah programlarının hazırlanması ve uygulanmasını amaçlamaktadır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Sebze ıslahında kullanılan ıslah yöntemleri, ıslah programlarını hızlandırıcı metotlar ve sebzelerde uygulanan özel teknikler (seleksiyonların yapılışı, kendileme ve melezlemelerin yapılışı, testlerin yapılışı, açılım generasyonlarda seçim, mutagen uygulamaları, kayıtların tutulması vb.) anlatılmakta; ayrıca önemli sebzelerde ıslah amaçları, belli başlı karakterlerin kalıtım durumları, uygulanan geleneksel ve modern (biyoteknolojik) ıslah teknikleri |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Çukurova Üniversitesi, Ziraat Fakültesi Bahçe Bitkileri Bölümü seminer salonu ve biyoteknoloji laboratuvarları |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Özel seleksiyon teknikleri |
Ders notları ve kaynak kitaplar |
Yüz yüze eğitim |
|
2 |
Geriye melezlemenin uygulanışı |
Ders notları ve kaynak kitaplar |
Yüz yüze eğitim |
|
3 |
Kombinasyon ıslahının uygulanışı |
Ders notları ve kaynak kitaplar |
Yüz yüze eğitim |
|
4 |
Tekli, ikili ve üçlü hibrit ıslahı |
Ders notları ve kaynak kitaplar |
Yüz yüze eğitim |
|
5 |
Karpuz ıslahı |
Ders notları ve kaynak kitaplar |
Yüz yüze eğitim |
|
6 |
Kavun ıslahı |
Ders notları ve kaynak kitaplar |
Yüz yüze eğitim |
|
7 |
Kabak ıslahı |
Ders notları ve kaynak kitaplar |
Yüz yüze eğitim |
|
8 |
Ara sınav |
Sınav hazırlığı |
Yazılı sınav |
|
9 |
Hıyar ıslahı |
Ders notları ve kaynak kitaplar |
|
|
10 |
Domates ıslahı |
Ders notları ve kaynak kitaplar |
Yüz yüze eğitim |
|
11 |
Biber ıslahı |
Ders notları ve kaynak kitaplar |
Yüz yüze eğitim |
|
12 |
Patlıcan ıslahı |
Ders notları ve kaynak kitaplar |
Yüz yüze eğitim |
|
13 |
Soğan ıslahı |
Ders notları ve kaynak kitaplar |
Yüz yüze eğitim |
|
14 |
Lahanagiller ıslahı I |
Ders notları ve kaynak kitaplar |
Yüz yüze eğitim |
|
15 |
Lahanagiller ıslahı II |
Ders notları ve kaynak kitaplar |
Yüz yüze eğitim |
|
16/17 |
Yarıyıl sonu sınavı |
Sınav hazırlığı |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
2. Bassett, M. J., 1986. Breeding Vegetable Crops. The Avi Publishing Company. Inc.
3. Kalloo, D., 1997. Vegetable Breeding (Vol. I, II ve III). CRC Pess Inc. Florida.
4. Bu alanda taranan güncel yayınlar
1. Şeniz, V., 1993. Bahçe Bitkileri Islahı (Geliştirilmiş II. Baskı). Uludağ Üniversitesi, Ziraat Fakültesi, Ders notları No:13, Bursa.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
4 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, bahçe bitkileri alanında edinilmiş bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme |
5 |
|
2 |
Bahçe bitkileri alanı ve ilişkili disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme |
2 |
|
3 |
Sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak ve neden sonuç ilişkisi kurarak çözümleme |
2 |
|
4 |
Bahçe bitkileriyle ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık alanında kullanarak ve ilgili güncel gelişmeleri, nicel ve nitel verilerle destekleyerek, farklı disiplinlerde elde edilmiş bilgi, veri ve bulgularla birleştirip yorumlayabilme, sentez yoluyla yeni bilgi ve teoriler oluşturabilme |
5 |
|
5 |
Bahçe bitkileriyle ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme |
4 |
|
6 |
Bahçe bitkileriyle ilgili uygulamalarda karşılaşılan öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için analitik yaklaşım geliştirebilme, araştırma sürecini tasarlayabilme, sorumluluk alarak çözüm üretebilme ve elde edilen sonuçları değerlendirebilme ve savunabilme |
3 |
|
7 |
Bahçe bitkileriyle ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamda önderlik yapma |
1 |
|
8 |
Bahçe bitkileriyle ilgili kaynaklara ulaşma, bu kaynaklardan yararlanma ve kendini sürekli yenileme |
5 |
|
9 |
Bahçe bitkileri alanında edinilmiş uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve kendi öğrenme sürecini yönlendirebilme |
3 |
|
10 |
Çalışmalarını, uzmanlık alanındaki gelişmeleri ve araştırma sonuçlarını sözlü, yazılı ve görsel araçlardan yararlanarak aktarabilme |
5 |
|
11 |
Bahçe bitkileriyle ilgili olarak gerektiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilme |
3 |
|
12 |
Bahçe bitkileriyle ilgili sorunların çözümlenmesi için bilimsel yöntemlerle veri toplayabilme, toplanan verileri toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve yorumlayabilme |
4 |
|
13 |
Bahçe bitkileri alanında özümlenmiş bilgileri disiplinler arası çalışmalarda kullanabilme, açıklayabilme, başkalarına aktarabilme, varılan sonuçları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilme |
2 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
4 |
56 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
1 |
14 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
4 |
15 |
60 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 150 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 6 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|