|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Veri Madenciliği Yöntemleri II |
|
Dersin Kodu |
: |
IEM 756 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. S.BİLGİN KILIÇ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Öğrencilerin, ham verilerin içerisindeki örüntülerin, temel ilişkilerin, etkileşimlerin değişimlerin, düzensizliklerin, kuralların ve istatistiksel olarak önemli olan yapıların keşfetmelerini ve yararlı bilgiler üretilmelerini sağlar Bilgisayar kullanarak parametrik ve parametrik olmayan analiz gerçekleştirme becerisi kazandırır
Analitik düşünme yeteneği kazandırır
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Veri madenciliği dersi, verilerin içerisindeki örüntülerin, temel ilişkilerin, etkileşimlerin, değişimlerin, düzensizliklerin, kuralların ve istatistiksel olarak önemli olan yapıların keşfedilerek yararlı bilgilerin üretilmesini amaçlar |
|
Dersin İçeriği |
: |
Temel veri madenciliği yöntemlerinin, istatistiksel kavramların hatırlanması ve pekiştirilmesi, SPSS programının temel özellikleri, değişkenlerin tanımlanması ve özet tanımsal istatistiklerinin hesaplanması, veriler ve değişkenler arasında temel ilişki ve etkileşimlerin keşfedilmesi ve boyut indirgeme yöntemleri: Temel bileşenler faktör analizi, parametrik olmayan yöntemler: Yapay sinir ağları yöntemi,
parametrik yöntemler: Logit analizi, diskriminant analizi, kümeleme analizi; hiyerarşik kümeleme analizi, k-adet gruplama yöntemi |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik, Bilgisayar Laboratuvarı
|
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Temel veri madenciliği yöntemlerinin ve istatistiksel kavramların hatırlanması ve pekiştirilmesi
|
Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır
|
Laboratuvarda Bilgisayar uygulamalı anlatım |
|
2 |
Veriler ve değişkenler arasında temel ilişki ve etkileşimlerin keşfedilmesi ve boyut indirgeme yöntemleri: Temel bileşenler faktör analizi |
Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır
|
Laboratuvarda Bilgisayar uygulamalı anlatım |
|
3 |
Temel bileşenler faktör analizi; devam |
Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır
|
Laboratuvarda Bilgisayar uygulamalı anlatım |
|
4 |
Parametrik olmayan yöntemler: Yapay sinir ağları yöntemi |
Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır
|
Laboratuvarda Bilgisayar uygulamalı anlatım |
|
5 |
Yapay sinir ağları yöntemi; devam |
Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır
|
Laboratuvarda Bilgisayar uygulamalı anlatım |
|
6 |
Parametrik yöntemler: Logit analizi |
Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır
|
Laboratuvarda Bilgisayar uygulamalı anlatım |
|
7 |
Logit analizi; devam |
Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır
|
Laboratuvarda Bilgisayar uygulamalı anlatım |
|
8 |
Arasınav |
|
|
|
9 |
Diskriminant analizi |
Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır
|
Laboratuvarda Bilgisayar uygulamalı anlatım |
|
10 |
Diskriminant analizi; devam |
Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır
|
Laboratuvarda Bilgisayar uygulamalı anlatım |
|
11 |
Hiyerarşik kümeleme analizi |
Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır
|
Laboratuvarda Bilgisayar uygulamalı anlatım |
|
12 |
Hiyerarşik kümeleme analizi; devam |
Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır
|
Laboratuvarda Bilgisayar uygulamalı anlatım |
|
13 |
k-adet en yakın komşu algoritması |
Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır
|
Laboratuvarda Bilgisayar uygulamalı anlatım |
|
14 |
Karar ağacı ile sınıflama algoritması |
Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır
|
Laboratuvarda Bilgisayar uygulamalı anlatım |
|
15 |
c4.5 algoritması |
Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır
|
Laboratuvarda Bilgisayar uygulamalı anlatım |
|
16/17 |
Final sınavı |
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Veri Madenciliği: Kavram ve Algoritmaları Doç, Dr. Gökhan SİLAHTAROĞLU
Veri Madenciliği (Kavram ve Teknikler) Aysan Şentürk
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
80 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
10 |
20 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Ekonometri kavramlarını açıklar |
3 |
|
2 |
İktisadi alt yapıya sahip olup iktisadi modeller oluşturur |
3 |
|
3 |
Karşılaşılan problemleri matematik, istatistik ve ekonometri bilgisi ile modeller |
4 |
|
4 |
Problemlere çözüm önerileri geliştirmek üzere kavramsal düzeyde analiz yapma, kıyaslama, değerlendirebilme ve yorumlama becerisine sahiptir |
5 |
|
5 |
Veri toplar, düzenler ve analiz eder |
5 |
|
6 |
Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili ileri düzey paket programlarını kullanabilir |
5 |
|
7 |
Araştırmadığı bir alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan yararlanır, elde ettiği bilgileri sentezler ve etkin biçimde sunar |
5 |
|
8 |
Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır |
3 |
|
9 |
Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri sorgular, gerekli gördüğü durumlarda yeni çalışma yöntemleri geliştirir ve uygular |
4 |
|
10 |
Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanır ve uygular |
4 |
|
11 |
Modeli tutarlı tahmin eder ve sonuçlarını analiz edip yorumlar |
5 |
|
12 |
Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır |
3 |
|
13 |
İstatistik, yöneylem araştırması ve Matematik bilgilerini tanımlar |
5 |
|
14 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler |
3 |
|
15 |
Güncel konuları takip eder, iktisadi ve sosyal olaylara ilişkin verileri yorumlar |
3 |
|
16 |
İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde anlar ve yorumlar; kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
10 |
6 |
60 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 148 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.92 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|