|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Çok Değişkenli İstatistiksel Analiz Yöntemleri |
|
Dersin Kodu |
: |
IEM 740 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. EBRU ÖZGÜR GÜLER |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Çok değişkenli veriyi açıklar Boyut indirgeme yöntemlerini sıralar varsayımlarını açıklar. Gruplandırmaya yönelik yöntemlerini sıralar varsayımlarını açıklar. Elindeki veriye en uygun analiz yöntemini ayırt eder. Her bir yönteme ilişkin analizleri paket program sayesinde uygular ve elde ettiği sonuçları yorumlar.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Çok değişkenli analizler için veri matrisinin hazırlanması ve veriye uygun yöntemin seçilerek yönteme ilişkin varsayımlar sınandıktan sonra uygun analizlerin uygulanabilmesi amaçlanmaktadır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Çok değişkenli verinin anlaşılması, hazırlanması ve dönüştürülmesi şeklindeki veri matrisinin oluşturulması incelendikten sonra boyut indirgeme ve sınıflandırmaya ilişkin yöntemler karşılaştırılarak, yöntemlere ilişkin varsayımlar ele alınarak uygulamalarına yer verilmektedir. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Fakülte dersliği |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Motivasyon: Kaynakların ve temel matris bilgisinin gözden geçirilmesi |
|
Düz Anlatım |
|
2 |
Çok değişkenli analizde veri matrisinin oluşturulması ve tanımlayıcı istatistikler |
Kaynaktan ilgili bölüm |
Düz Anlatım |
|
3 |
Çok değişkenli grafikler, standartlaştırma ve çok değişkenli normal dağılım |
Kaynaktan ilgili bölüm |
Düz Anlatım |
|
4 |
Çok değişkenli aşırı gözlemler ve eksik verilerin incelenmesi, uzaklık ve benzerlik ölçüleri |
Kaynaktan ilgili bölüm |
Düz Anlatım |
|
5 |
Çok değişkenli hipotez testleri |
Kaynaktan ilgili bölüm |
Düz Anlatım |
|
6 |
Boyut İndirgeme: Faktör analizi ve varsayımları |
Kaynaktan ilgili bölüm |
Düz anlatım ve istatistiksel paket program |
|
7 |
Boyut İndirgeme (devam): Faktör analizi uygulamaları |
Kaynaktan ilgili bölüm |
Düz anlatım ve istatistiksel paket program |
|
8 |
Arasınav |
|
|
|
9 |
Sınıflandırma: Kümeleme analizi ve varsayımları |
Kaynaktan ilgili bölüm |
Düz anlatım ve istatistiksel paket program |
|
10 |
Sınıflandırma (devam): Kümeleme analizi uygulamaları |
Kaynaktan ilgili bölüm |
Düz anlatım ve istatistiksel paket program |
|
11 |
Sınıflandırma: Diskriminant analizine ilişkin varsayımlar |
Kaynaktan ilgili bölüm |
Düz anlatım ve istatistiksel paket program |
|
12 |
Sınıflandırma (devam): Diskriminant analizi uygulamaları |
Kaynaktan ilgili bölüm |
Düz anlatım ve istatistiksel paket program |
|
13 |
Sınıflandırma: Lojistik Regresyona ilişkin varsayımlar |
Kaynaktan ilgili bölüm |
Düz anlatım ve istatistiksel paket program |
|
14 |
Sınıflandırma (devam): Lojistik regresyon uygulamaları |
Kaynaktan ilgili bölüm |
Düz anlatım ve istatistiksel paket program |
|
15 |
Genel tekrar ve bilgisayar uygulamaları |
Kaynaktan ilgili bölüm |
Düz anlatım ve istatistiksel paket program |
|
16/17 |
Final Sınavı |
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistiksel Yöntemleri, Reha Alpar, Detay Yayıncılık
Multivariate Data Analysis, Hair, Black vd., Pearson Education, 2010
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
80 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
20 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Ekonometri kavramlarını açıklar |
1 |
|
2 |
İktisadi alt yapıya sahip olup iktisadi modeller oluşturur |
1 |
|
3 |
Karşılaşılan problemleri matematik, istatistik ve ekonometri bilgisi ile modeller |
4 |
|
4 |
Problemlere çözüm önerileri geliştirmek üzere kavramsal düzeyde analiz yapma, kıyaslama, değerlendirebilme ve yorumlama becerisine sahiptir |
5 |
|
5 |
Veri toplar, düzenler ve analiz eder |
4 |
|
6 |
Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili ileri düzey paket programlarını kullanabilir |
3 |
|
7 |
Araştırmadığı bir alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan yararlanır, elde ettiği bilgileri sentezler ve etkin biçimde sunar |
3 |
|
8 |
Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır |
3 |
|
9 |
Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri sorgular, gerekli gördüğü durumlarda yeni çalışma yöntemleri geliştirir ve uygular |
2 |
|
10 |
Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanır ve uygular |
1 |
|
11 |
Modeli tutarlı tahmin eder ve sonuçlarını analiz edip yorumlar |
4 |
|
12 |
Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır |
3 |
|
13 |
İstatistik, yöneylem araştırması ve Matematik bilgilerini tanımlar |
4 |
|
14 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler |
1 |
|
15 |
Güncel konuları takip eder, iktisadi ve sosyal olaylara ilişkin verileri yorumlar |
3 |
|
16 |
İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde anlar ve yorumlar; kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder |
2 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
5 |
70 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
8 |
16 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
12 |
12 |
|
Toplam İş Yükü: | 150 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 6 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|