|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli Analiz |
|
Dersin Kodu |
: |
IEM 730 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. EBRU ÖZGÜR GÜLER |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Çok değişkenli verinin veri matrisini paket programda oluşturur.
Veriye uygun istatistiksel testi ayırt eder.
Boyut indirgemeye yönelik yöntemlere uygun veri setlerini analiz edip yorumlar.
Sınıflandırmaya yönelik yöntemlere uygun veri setlerini analiz edip yorumlar.
Bilimsel araştırma kuralları çerçevesinde özgün bir makale tasarlayabilir.
Uygulama sonucu elde ettiği sonuçları raporlar ve yorumlar.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Dersin amacı çok değişkenli analizler için kullanılması gereken aşamalar sınandıktan sonra uygun yöntemin bilgisayar paket programı yardımıyla analiz edilip yorumlanmasıdır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Çok değişkenli istatistiksel analiz yöntemlerini boyut indirgeme ve sınıflandırmaya yönelik yöntemler olarak ayırt edip, seçilen yöntemin veri setine bilgisayar paket programlarla uygulanması ve elde edilen sonuçların yorumlanmasına yer verilmektedir. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Fakülte dersliği |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Veri matrisinin paket programda oluşturulması.
|
Kaynaktan ilgili bölüm |
Düz anlatım ve Paket program |
|
2 |
Verilerin analiz öncesi gerekli aşamalardan geçirilerek hazırlanması
|
Kaynaktan ilgili bölüm |
Düz anlatım ve Paket program |
|
3 |
Çok değişkenli grafikler ve standartlaştırma işlemleri ile verinin uygun duruma getirilmesi
|
Kaynaktan ilgili bölüm |
Düz anlatım ve Paket program |
|
4 |
Lojistik regresyon analizine ilişkin varsayımların ve aşamaların gerçekleştirilmesi
|
Kaynaktan ilgili bölüm |
Düz anlatım ve Paket program |
|
5 |
Lojistik regresyon analizine ilişkin hipotetik ve gerçek verinin analiz edilip sonuçlarının tartışılması
|
Kaynaktan ilgili bölüm |
Düz anlatım ve Paket program |
|
6 |
Diskriminant analizi: varsayımları, işlem aşamaları, sonuçların yorumlanması.
|
Kaynaktan ilgili bölüm |
Düz anlatım ve Paket program |
|
7 |
Diskriminant analizine ilişkin hipotetik ve gerçek verinin analiz edilip sonuçlarının tartışılması
|
Kaynaktan ilgili bölüm |
Düz anlatım ve Paket program |
|
8 |
Arasınav |
|
|
|
9 |
Kümeleme analizi: varsayımları, işlem aşamaları, sonuçların yorumlanması.
|
Kaynaktan ilgili bölüm |
Düz anlatım ve Paket program |
|
10 |
Kümeleme analizine ilişkin hipotetik ve gerçek verinin analiz edilip sonuçlarının tartışılması
|
Kaynaktan ilgili bölüm |
Düz anlatım ve Paket program |
|
11 |
Temel Bileşenler analizi: varsayımları, işlem aşamaları, sonuçların yorumlanması
|
Kaynaktan ilgili bölüm |
Düz anlatım ve Paket program |
|
12 |
Temel bileşenler analizine ilişkin hipotetik ve gerçek verinin analiz edilip sonuçlarının tartışılması |
Kaynaktan ilgili bölüm |
Düz anlatım ve Paket program |
|
13 |
Faktör analizi: varsayımları, işlem aşamaları, sonuçların yorumlanması
|
Kaynaktan ilgili bölüm |
Düz anlatım ve Paket program |
|
14 |
Temel bileşenler analizine ilişkin hipotetik ve gerçek verinin analiz edilip sonuçlarının tartışılması |
Kaynaktan ilgili bölüm |
Düz anlatım ve Paket program |
|
15 |
Tüm istatistiksel yöntemlere ilişkin bilgisayar uygulamaları
|
Kaynaktan ilgili bölüm |
Düz anlatım ve Paket program |
|
16/17 |
Final Sınavı
|
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
TATLIDİL, Hüseyin (1996), Uygulamalı Çok Değişkenli istatistiksel Analiz, Akademi Matbaası
Şener BÜYÜKÖZTÜRK, Güçlü ŞEKERCİOĞLU, Ömay ÇOKLUK (2012), Sosyal Bilimler İçin Çok Değişkenli İstatistik: SPSS ve Lisrel Uygulamaları. Pegem Akademik Yayıncılık, 2. Baskı.
HAIR, Joseph, vd., F. (2010), Multivariate Data Analysis. Pearson Education.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Ekonometri kavramlarını açıklar |
4 |
|
2 |
İktisadi alt yapıya sahip olup iktisadi modeller oluşturur |
3 |
|
3 |
Karşılaşılan problemleri matematik, istatistik ve ekonometri bilgisi ile modeller |
4 |
|
4 |
Problemlere çözüm önerileri geliştirmek üzere kavramsal düzeyde analiz yapma, kıyaslama, değerlendirebilme ve yorumlama becerisine sahiptir |
5 |
|
5 |
Veri toplar, düzenler ve analiz eder |
5 |
|
6 |
Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili ileri düzey paket programlarını kullanabilir |
4 |
|
7 |
Araştırmadığı bir alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan yararlanır, elde ettiği bilgileri sentezler ve etkin biçimde sunar |
4 |
|
8 |
Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır |
3 |
|
9 |
Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri sorgular, gerekli gördüğü durumlarda yeni çalışma yöntemleri geliştirir ve uygular |
3 |
|
10 |
Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanır ve uygular |
1 |
|
11 |
Modeli tutarlı tahmin eder ve sonuçlarını analiz edip yorumlar |
4 |
|
12 |
Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır |
4 |
|
13 |
İstatistik, yöneylem araştırması ve Matematik bilgilerini tanımlar |
4 |
|
14 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler |
3 |
|
15 |
Güncel konuları takip eder, iktisadi ve sosyal olaylara ilişkin verileri yorumlar |
3 |
|
16 |
İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde anlar ve yorumlar; kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder |
2 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
5 |
70 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
8 |
16 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
12 |
12 |
|
Toplam İş Yükü: | 150 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 6 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|