|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Sınırlı Bağımlı Değişkenli Modeller II |
|
Dersin Kodu |
: |
IEM 722 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. SEDA ŞENGÜL |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Öğrenci kırpılmış ve sansürlü dağılımları kavrar. Sınırlı bağımlı değişkenli modeller için Uyum iyiliği testlerini uygulayabilir Sınırlı bağımlı değişkenli modelleri kavrar ve uygular Öğrenciler sınırlı bağımlı değişkenli modelleri uygun bir programlama dilinde uygular. Elde edilen sonuçları yorumlar
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu ders, öğrencilere sınırlı bağımlı değişkenli modellerle ilgili temel kavram ve yöntemleri öğretmek için hazırlanmış iki dönemlik bir serinin ikincisidir.Bu dersin amacı, öğrencilere sansürlü ve kırpılmış verileri ve bu verilen dağılımlarını, Seçim Sapmasını, Tobit modelini, Heckman modelini, Çift Eşik modelini kavratmaktır. Dönem sonu itibarıyla öğrencilerin ekonometride yaygın olarak kullanılan sınırlı bağımlı değişkenli modelleri çalışacak düzeye gelmeleri ve bu modelleri uygun bir programlama dilinde uygulayabilmeleri ve çıktıları yorumlamaları beklenmektedir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Sansürlü ve kırpılmış dağılımlar, seçim sapması, sansürlü ve kırpılmış örneklemler, kırpılmış regresyon, sansürlü regresyon, tobit model, heckman modeli, çift eşik modeli |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Sansürlü veri problemleri |
İlgili okuma |
Ders anlatımı |
|
2 |
Kırpılmış ve sansürlü dağılımlar |
İlgili okuma |
Ders anlatımı |
|
3 |
Kırpılmış regresyon |
İlgili okuma |
Ders anlatımı |
|
4 |
Sansürlü regresyon |
İlgili okuma |
Ders anlatımı |
|
5 |
Tobit Model |
İlgili okuma |
Ders anlatımı |
|
6 |
Tobit model |
İlgili okuma, problem seti ve uygulama |
Ders anlatımı ve uygulama |
|
7 |
Ara sınav |
|
|
|
8 |
Çift Eşik Modelinin özellikleri |
İlgili okuma |
Ders anlatımı |
|
9 |
Çift eşik modelini Tobit modeliyle karşılaştırmak |
İlgili okuma |
Ders anlatımı |
|
10 |
Bağımsız ve Bağımlı Çift Eşik modelleri |
İlgili okuma ve uygulama |
Ders anlatımı ve uygulama |
|
11 |
Bağımsız ve Bağımlı Çift Eşik modelleri |
İlgili okuma ve uygulama |
Ders anlatımı ve uygulama |
|
12 |
Satın Alma Seyrekliği Modeli |
İlgili okuma ve uygulama |
Ders anlatımı ve uygulama |
|
13 |
Heckman modeli |
İlgili okuma ve uygulama |
Ders anlatımı ve uygulama |
|
14 |
Heckman modeli |
İlgili okuma ve uygulama |
Ders anlatımı ve uygulama |
|
15 |
Genel tekrar |
İlgili okuma ve uygulama |
Ders anlatımı ve uygulama |
|
16/17 |
Yarıyıl Sınavı |
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Maddala, G.S (1988), Limited Dependent and Qualitative Variables in Econometrics
Cameron C.A., Trivedi P, K, (2005). Microeconometrics Methods and Applications. Cambridge University Press.
J. Scott Long, Regression Models for Categorical and Limited Dependent Variables, 1997, Sage Publications;
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
75 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
6 |
25 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Ekonometri kavramlarını açıklar |
4 |
|
2 |
İktisadi alt yapıya sahip olup iktisadi modeller oluşturur |
4 |
|
3 |
Karşılaşılan problemleri matematik, istatistik ve ekonometri bilgisi ile modeller |
4 |
|
4 |
Problemlere çözüm önerileri geliştirmek üzere kavramsal düzeyde analiz yapma, kıyaslama, değerlendirebilme ve yorumlama becerisine sahiptir |
4 |
|
5 |
Veri toplar, düzenler ve analiz eder |
5 |
|
6 |
Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili ileri düzey paket programlarını kullanabilir |
4 |
|
7 |
Araştırmadığı bir alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan yararlanır, elde ettiği bilgileri sentezler ve etkin biçimde sunar |
3 |
|
8 |
Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır |
3 |
|
9 |
Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri sorgular, gerekli gördüğü durumlarda yeni çalışma yöntemleri geliştirir ve uygular |
2 |
|
10 |
Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanır ve uygular |
3 |
|
11 |
Modeli tutarlı tahmin eder ve sonuçlarını analiz edip yorumlar |
5 |
|
12 |
Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır |
3 |
|
13 |
İstatistik, yöneylem araştırması ve Matematik bilgilerini tanımlar |
3 |
|
14 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler |
0 |
|
15 |
Güncel konuları takip eder, iktisadi ve sosyal olaylara ilişkin verileri yorumlar |
2 |
|
16 |
İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde anlar ve yorumlar; kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
6 |
8 |
48 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
5 |
5 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
5 |
5 |
|
Toplam İş Yükü: | 156 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 6.24 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|