|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Yöneylem Araştırması I |
|
Dersin Kodu |
: |
IEM 711 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. ERSİN KIRAL |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Matematik, istatistik ve yöneylem araştırması bilgilerini İşletme problemlerine uygulama becerisi kazandırır. İşletmelerde karşılaşılan karar problemlerinin matematiksel modelini oluşturur. Uygun modelleri kullanarak karmaşık işletme problemlerinin optimum çözümünü elde eder. Elde edilen çözümlerin analizini yaparak sonucu yorumlar Problemi analiz ederek çözüm için kullanılması gereken uygun yöntemi belirleyip kullanabilme becerisi kazandırır. Nicel karar verme tekniklerinin ve yöntemlerinin öneminin kavrar. Problemi tanımlar ve formüle eder. Dualite ve duyarlılık analizlerini gerçekleştirir. Ulaştırma modelleri ve çözüm algoritmalarını kullanır Şebeke analizi; CPM ve PERT yöntemlerini uygular.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Yöneylem araştırması teknikleri ve uygulamaları, doğrusal programlama kuyruk teorisi, karar alma teorisi, şebeke analizi, simülasyon. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Yöneylem Araştırması konularından problem tanımlama, model kurma ve çözümleme, doğrusal programlama, ulaştırma - atama problemleri, şebeke problemleri ve CPM /PERT ile proje yönetimi incelenerek bunlarla ilgili modellerin oluşturulması ve çözüm yöntemleri incelenecektir. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Karar problemlerinin yapısı, problem tanımlama ve model kurma |
Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır |
Düz anlatım, problem çözümü |
|
2 |
Doğrusal programlamaya giriş ve grafiksel yöntem ile çözüm |
Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır |
Düz anlatım, problem çözümü |
|
3 |
Doğrusal programlama problemlerinin simpleks yöntemi ile çözümü (I) |
Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır |
Düz anlatım, problem çözümü |
|
4 |
Doğrusal programlama problemlerinin simpleks yöntemi ile çözümü (II) |
Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır |
Düz anlatım, problem çözümü |
|
5 |
Optimum çözüm sonrası dualite ve duyarlılık analizlerin gerçekleştirilmesi |
Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır |
Düz anlatım, problem çözümü |
|
6 |
Bilgisayar uygulaması (Doğrusal programlama problemlerinin çözümü ve duyarlılık analizi) |
Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır |
Düz anlatım, problem çözümü |
|
7 |
Tam sayılı programlama ve Gomory kesme düzlemi algoritması |
Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır |
Düz anlatım, problem çözümü |
|
8 |
Arasınav |
|
|
|
9 |
Ulaştırma modelleri ve çözüm algoritmaları |
Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır |
Düz anlatım, problem çözümü |
|
10 |
Atama modelleri ve çözüm algoritmaları |
Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır |
Düz anlatım, problem çözümü |
|
11 |
Aktarma modelleri ve çözüm algoritmaları |
Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır |
Düz anlatım, problem çözümü |
|
12 |
Şebeke analizi; şebeke modellerinin oluşturulması ve çözümü |
Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır |
Düz anlatım, problem çözümü |
|
13 |
Şebeke analizi; CPM yöntemi |
Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır |
Düz anlatım, problem çözümü |
|
14 |
Şebeke analizi; PERT yöntemi |
Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır |
Düz anlatım, problem çözümü |
|
15 |
Proje planlanmasında maliyet-zaman ilişkisi ve projenin hızlandırılması |
Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır |
Düz anlatım, problem çözümü |
|
16/17 |
Yarıyıl sonu sınavı |
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Yöneylem Araştırması, Ahmet Öztürk,Ekin Kitabevi,1997
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Yöneylem Araştırması, Hamdy A. Taha, Literatür Yayıncılık/İşletme ve Ekonomi Dizisi,2000
Yöneylem Araştırması Nicel Karar Teknikleri,Prof.Dr. Şule Özkan, Nobel Yayın Dağıtım,2005
Yöneylem Araştırması Teknikleri ve İşletme Uygulamaları , Prof.Dr. İbrahim Doğan,Blim Teknik Yayınevi,1995
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
90 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
10 |
10 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Ekonometri kavramlarını açıklar |
4 |
|
2 |
İktisadi alt yapıya sahip olup iktisadi modeller oluşturur |
4 |
|
3 |
Karşılaşılan problemleri matematik, istatistik ve ekonometri bilgisi ile modeller |
5 |
|
4 |
Problemlere çözüm önerileri geliştirmek üzere kavramsal düzeyde analiz yapma, kıyaslama, değerlendirebilme ve yorumlama becerisine sahiptir |
4 |
|
5 |
Veri toplar, düzenler ve analiz eder |
4 |
|
6 |
Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili ileri düzey paket programlarını kullanabilir |
5 |
|
7 |
Araştırmadığı bir alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan yararlanır, elde ettiği bilgileri sentezler ve etkin biçimde sunar |
5 |
|
8 |
Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır |
5 |
|
9 |
Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri sorgular, gerekli gördüğü durumlarda yeni çalışma yöntemleri geliştirir ve uygular |
4 |
|
10 |
Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanır ve uygular |
4 |
|
11 |
Modeli tutarlı tahmin eder ve sonuçlarını analiz edip yorumlar |
4 |
|
12 |
Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır |
4 |
|
13 |
İstatistik, yöneylem araştırması ve Matematik bilgilerini tanımlar |
5 |
|
14 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler |
5 |
|
15 |
Güncel konuları takip eder, iktisadi ve sosyal olaylara ilişkin verileri yorumlar |
4 |
|
16 |
İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde anlar ve yorumlar; kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
10 |
5 |
50 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
7 |
7 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
8 |
8 |
|
Toplam İş Yükü: | 149 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.96 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|