Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Yöneylem Araştırması I

Dersin Kodu : IEM 711

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. ERSİN KIRAL

Dersin Öğrenme Kazanımları : Matematik, istatistik ve yöneylem araştırması bilgilerini İşletme problemlerine uygulama becerisi kazandırır.
İşletmelerde karşılaşılan karar problemlerinin matematiksel modelini oluşturur.
Uygun modelleri kullanarak karmaşık işletme problemlerinin optimum çözümünü elde eder.
Elde edilen çözümlerin analizini yaparak sonucu yorumlar
Problemi analiz ederek çözüm için kullanılması gereken uygun yöntemi belirleyip kullanabilme becerisi kazandırır.
Nicel karar verme tekniklerinin ve yöntemlerinin öneminin kavrar.
Problemi tanımlar ve formüle eder.
Dualite ve duyarlılık analizlerini gerçekleştirir.
Ulaştırma modelleri ve çözüm algoritmalarını kullanır
Şebeke analizi; CPM ve PERT yöntemlerini uygular.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Yöneylem araştırması teknikleri ve uygulamaları, doğrusal programlama kuyruk teorisi, karar alma teorisi, şebeke analizi, simülasyon.

Dersin İçeriği : Yöneylem Araştırması konularından problem tanımlama, model kurma ve çözümleme, doğrusal programlama, ulaştırma - atama problemleri, şebeke problemleri ve CPM /PERT ile proje yönetimi incelenerek bunlarla ilgili modellerin oluşturulması ve çözüm yöntemleri incelenecektir.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Karar problemlerinin yapısı, problem tanımlama ve model kurma Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır Düz anlatım, problem çözümü
2 Doğrusal programlamaya giriş ve grafiksel yöntem ile çözüm Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır Düz anlatım, problem çözümü
3 Doğrusal programlama problemlerinin simpleks yöntemi ile çözümü (I) Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır Düz anlatım, problem çözümü
4 Doğrusal programlama problemlerinin simpleks yöntemi ile çözümü (II) Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır Düz anlatım, problem çözümü
5 Optimum çözüm sonrası dualite ve duyarlılık analizlerin gerçekleştirilmesi Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır Düz anlatım, problem çözümü
6 Bilgisayar uygulaması (Doğrusal programlama problemlerinin çözümü ve duyarlılık analizi) Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır Düz anlatım, problem çözümü
7 Tam sayılı programlama ve Gomory kesme düzlemi algoritması Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır Düz anlatım, problem çözümü
8 Arasınav
9 Ulaştırma modelleri ve çözüm algoritmaları Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır Düz anlatım, problem çözümü
10 Atama modelleri ve çözüm algoritmaları Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır Düz anlatım, problem çözümü
11 Aktarma modelleri ve çözüm algoritmaları Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır Düz anlatım, problem çözümü
12 Şebeke analizi; şebeke modellerinin oluşturulması ve çözümü Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır Düz anlatım, problem çözümü
13 Şebeke analizi; CPM yöntemi Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır Düz anlatım, problem çözümü
14 Şebeke analizi; PERT yöntemi Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır Düz anlatım, problem çözümü
15 Proje planlanmasında maliyet-zaman ilişkisi ve projenin hızlandırılması Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır Düz anlatım, problem çözümü
16/17 Yarıyıl sonu sınavı


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Yöneylem Araştırması, Ahmet Öztürk,Ekin Kitabevi,1997
Diğer Kaynaklar  Yöneylem Araştırması, Hamdy A. Taha, Literatür Yayıncılık/İşletme ve Ekonomi Dizisi,2000
 Yöneylem Araştırması Nicel Karar Teknikleri,Prof.Dr. Şule Özkan, Nobel Yayın Dağıtım,2005
 Yöneylem Araştırması Teknikleri ve İşletme Uygulamaları , Prof.Dr. İbrahim Doğan,Blim Teknik Yayınevi,1995


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 90
    Ödev/Proje/Diğer 10 10
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Ekonometri kavramlarını açıklar 4
2 İktisadi alt yapıya sahip olup iktisadi modeller oluşturur 4
3 Karşılaşılan problemleri matematik, istatistik ve ekonometri bilgisi ile modeller 5
4 Problemlere çözüm önerileri geliştirmek üzere kavramsal düzeyde analiz yapma, kıyaslama, değerlendirebilme ve yorumlama becerisine sahiptir 4
5 Veri toplar, düzenler ve analiz eder 4
6 Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili ileri düzey paket programlarını kullanabilir 5
7 Araştırmadığı bir alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan yararlanır, elde ettiği bilgileri sentezler ve etkin biçimde sunar 5
8 Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır 5
9 Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri sorgular, gerekli gördüğü durumlarda yeni çalışma yöntemleri geliştirir ve uygular 4
10 Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanır ve uygular 4
11 Modeli tutarlı tahmin eder ve sonuçlarını analiz edip yorumlar 4
12 Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır 4
13 İstatistik, yöneylem araştırması ve Matematik bilgilerini tanımlar 5
14 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler 5
15 Güncel konuları takip eder, iktisadi ve sosyal olaylara ilişkin verileri yorumlar 4
16 İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde anlar ve yorumlar; kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder 4
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 10 5 50
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 7 7
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 8 8
Toplam İş Yükü: 149
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.96
Dersin AKTS Kredisi: 6