|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Tıbbi Viroloji |
|
Dersin Kodu |
: |
VİR-500 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz ve Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. FÜGEN YARKIN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Virusların genel morfolojisi ve yapısını tanımlar.
Virusları sınıflandırabilir.
RNA viruslarının çoğalmasını açıklar.
DNA Virusların çoğalmasını açıklar.
Virusların üretilmesi ve titrasyonunu açıklar.
Virus ve konak hücre ilişkisini açıklar.
Virusların konağa giriş yollarını ve patojen özelliklerini listeler.
Bakteriyofajları tanımlar.
Viral infeksiyonların laboratuvar tanısını listeler.
Viral infeksiyonların epidemiyolojisini açıklar.
Virus dışı formları tanımlar.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu dersin amacı; virusların morfolojik, kimyasal, moleküler özellikleri, çoğalmaları, üretilme ve titrasyonları, konak hücre ile ilişkileri, viral enfeksiyonlar ve epidemiyolojisi hakkında temel bilgileri öğrenmek, oluşan enfeksiyonların laboratuvar tanısını uygulamalar yoluyla kavramaktır |
|
Dersin İçeriği |
: |
Bu dersin içeriğinde virusların morfolojisi, kimyasal yapısı, sınıflandırılması, duyarlılıkları, çoğalmaları, üretilmeleri, titrasyonları, konak hücre ile ilişkileri, viral patojenite ve hastalıklar, laboratuvar tanısı, epidemiyolojisi ve virus dışı formlar yer almaktadır.
|
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Ç.Ü Tıp Fakültesi Tıbbi Mikrobiyoloji Anabilim Dalı toplantı salonu ve laboratuvarları
Ç.Ü Tıp Fakültesi Tıbbi Viroloji Bilim Dalı laboratuvarları |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Virusların genel morfolojisi |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım, Gösterim |
|
2 |
Virusların kimyasal yapısı |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım, Gösterim |
|
3 |
Viral kapsid |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım, Gösterim |
|
4 |
Viral zarf |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım, Gösterim |
|
5 |
Viral nükleik asit |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım, Gösterim |
|
6 |
Virusların sınıflandırılması
Virusların duyarlılığı |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım, Gösterim, Tartışma |
|
7 |
RNA Viruslarının çoğalması |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım, Gösterim |
|
8 |
Vize |
Sınava Hazırlık |
Yazılı Sınav |
|
9 |
DNA Viruslarının çoğalması |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım, Gösterim |
|
10 |
Virusların üretilmesi ve titrasyonu |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması,
Web´ten yeni bilgi toplama |
Düz anlatım, Gösterim, Tartışma |
|
11 |
Virus ve konak hücre ilişkisi |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım, Gösterim, Tartışma |
|
12 |
Virusların konağa giriş yolları
Viral patojenite |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması,
Web´ten bilgi toplama,
Makale tarama |
Düz anlatım, Gösterim, Tartışma |
|
13 |
Bakteriyofaj |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması, |
Düz anlatım, Gösterim |
|
14 |
Viral infeksiyonların laboratuvar tanısı |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması,
Web´ten bilgi toplama,
|
Laboratuvar |
|
15 |
Viral infeksiyonların epidemiyolojisi ve virus dışı formlar (viroidler, prionlar) |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması,
Web´ten yeni bilgi toplama,
Makale tarama |
Düz anlatım, Gösterim, Tartışma, grup çalışması |
|
16/17 |
Final sınavı |
Sınava Hazırlık |
Yazılı Sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Genel Viroloji, Şemsettin ustaçelebi, Pelikan yayınları, 2008
Moleküler klinik ve tanısal viroloji: Prof. Dr. Şemsettin USTAÇELEBİ, Güneş Tıp Kitabevi 2004
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Cellular and Molecular Immunology, 6th Edition
Authors: Abul K. Abbas, Andrew H. Lichtman, & Shiv Pillai, 2007
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Mikroorganizmaların morfolojik ve fizyolojik özelliklerini tanımlar.
|
5 |
|
2 |
Mikroorganizmaların genomik yapıları tanımlar.
|
5 |
|
3 |
Mikroorganizmaların virulans faktörlerini ve enfeksiyon oluşturma mekanizmaları açıklar.
|
5 |
|
4 |
Mikroorganizmalara karşı gelişen immun cevabı ve savunma mekanizmalarını tanımlar.
|
5 |
|
5 |
Mikroorganizmalara karşı etkili antimikrobiyal ajanları listeler.
. |
0 |
|
6 |
Mikroorganizmaların antimikrobiyallere karşı direnç geliştirme mekanizmalarını açıklar. |
0 |
|
7 |
Enfeksiyöz mikroorganizmaların laboratuvar tanısında kullanılan mikroskobi, kültür, serolojik tanı ve moleküler tanı prensiplerini listeler.
|
0 |
|
8 |
Mikroorganizmaların tanımlanabilmeleri için gerekli mikrobiyolojik testleri listeler. |
0 |
|
9 |
Klinik örneklerin alınmasından etken mikroorganizmanın tanımlanmasına kadar geçen süreçte kullanılan yöntemleri planlar ve uygular. |
0 |
|
10 |
Mİkroorganizmaları klinik örneklerden üretmek ve tanımlamak amacıyla uygun kültür ortamlarını, boyama yöntemlerini, biyokimyasal testleri ve moleküler tanı yöntemlerini uygular.
|
0 |
|
11 |
Mikroskobik inceleme için gerekli temel mikrobiyolojik boyama yöntemlerini ve biyokimyasal testleri uygular.
|
0 |
|
12 |
Mikroorganizmaları temel moleküler tanı yöntemlerini kullanarak tespit eder.
|
0 |
|
13 |
Alanıyla ilgili çalışmaları bireysel veya ekip üyesi olarak yürütür. |
0 |
|
14 |
Yürütülen araştırma projeleri kapsamında verilen görevleri yapar. |
0 |
|
15 |
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum ve davranış geliştirir. |
0 |
|
16 |
Mezun olduktan sonra öğrendiği bilgileri kendi bilgileri ile eleştirel bir şekilde değerlendirir. |
0 |
|
17 |
Etkili iletişim kurar.
|
0 |
|
18 |
Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek düşüncelerini ve çözüm önerilerini sözlü ve görsel olarak aktarabilir. |
0 |
|
19 |
Alanı ile ilgili araştırma çalışmalarının yapılması, değerlendirilmesi ve sonuçların paylaşılması sırasında etik ilkelere uymayı gözetir. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
4 |
56 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
5 |
70 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
5 |
5 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
15 |
15 |
|
Toplam İş Yükü: | 156 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 6.24 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|