Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Tıbbi Viroloji

Dersin Kodu : VİR-500

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz ve Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. FÜGEN YARKIN

Dersin Öğrenme Kazanımları : Virusların genel morfolojisi ve yapısını tanımlar.
Virusları sınıflandırabilir.
RNA viruslarının çoğalmasını açıklar.
DNA Virusların çoğalmasını açıklar.
Virusların üretilmesi ve titrasyonunu açıklar.
Virus ve konak hücre ilişkisini açıklar.
Virusların konağa giriş yollarını ve patojen özelliklerini listeler.
Bakteriyofajları tanımlar.
Viral infeksiyonların laboratuvar tanısını listeler.
Viral infeksiyonların epidemiyolojisini açıklar.
Virus dışı formları tanımlar.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Bu dersin amacı; virusların morfolojik, kimyasal, moleküler özellikleri, çoğalmaları, üretilme ve titrasyonları, konak hücre ile ilişkileri, viral enfeksiyonlar ve epidemiyolojisi hakkında temel bilgileri öğrenmek, oluşan enfeksiyonların laboratuvar tanısını uygulamalar yoluyla kavramaktır

Dersin İçeriği : Bu dersin içeriğinde virusların morfolojisi, kimyasal yapısı, sınıflandırılması, duyarlılıkları, çoğalmaları, üretilmeleri, titrasyonları, konak hücre ile ilişkileri, viral patojenite ve hastalıklar, laboratuvar tanısı, epidemiyolojisi ve virus dışı formlar yer almaktadır.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Ç.Ü Tıp Fakültesi Tıbbi Mikrobiyoloji Anabilim Dalı toplantı salonu ve laboratuvarları Ç.Ü Tıp Fakültesi Tıbbi Viroloji Bilim Dalı laboratuvarları


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Virusların genel morfolojisi Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması Düz anlatım, Gösterim
2 Virusların kimyasal yapısı Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması Düz anlatım, Gösterim
3 Viral kapsid Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması Düz anlatım, Gösterim
4 Viral zarf Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması Düz anlatım, Gösterim
5 Viral nükleik asit Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması Düz anlatım, Gösterim
6 Virusların sınıflandırılması Virusların duyarlılığı Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması Düz anlatım, Gösterim, Tartışma
7 RNA Viruslarının çoğalması Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması Düz anlatım, Gösterim
8 Vize Sınava Hazırlık Yazılı Sınav
9 DNA Viruslarının çoğalması Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması Düz anlatım, Gösterim
10 Virusların üretilmesi ve titrasyonu Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması, Web´ten yeni bilgi toplama Düz anlatım, Gösterim, Tartışma
11 Virus ve konak hücre ilişkisi Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması Düz anlatım, Gösterim, Tartışma
12 Virusların konağa giriş yolları Viral patojenite Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması, Web´ten bilgi toplama, Makale tarama Düz anlatım, Gösterim, Tartışma
13 Bakteriyofaj Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması, Düz anlatım, Gösterim
14 Viral infeksiyonların laboratuvar tanısı Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması, Web´ten bilgi toplama, Laboratuvar
15 Viral infeksiyonların epidemiyolojisi ve virus dışı formlar (viroidler, prionlar) Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması, Web´ten yeni bilgi toplama, Makale tarama Düz anlatım, Gösterim, Tartışma, grup çalışması
16/17 Final sınavı Sınava Hazırlık Yazılı Sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Genel Viroloji, Şemsettin ustaçelebi, Pelikan yayınları, 2008
 Moleküler klinik ve tanısal viroloji: Prof. Dr. Şemsettin USTAÇELEBİ, Güneş Tıp Kitabevi 2004
Diğer Kaynaklar  Cellular and Molecular Immunology, 6th Edition Authors: Abul K. Abbas, Andrew H. Lichtman, & Shiv Pillai, 2007


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 1 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Mikroorganizmaların morfolojik ve fizyolojik özelliklerini tanımlar. 5
2 Mikroorganizmaların genomik yapıları tanımlar. 5
3 Mikroorganizmaların virulans faktörlerini ve enfeksiyon oluşturma mekanizmaları açıklar. 5
4 Mikroorganizmalara karşı gelişen immun cevabı ve savunma mekanizmalarını tanımlar. 5
5 Mikroorganizmalara karşı etkili antimikrobiyal ajanları listeler. . 0
6 Mikroorganizmaların antimikrobiyallere karşı direnç geliştirme mekanizmalarını açıklar. 0
7 Enfeksiyöz mikroorganizmaların laboratuvar tanısında kullanılan mikroskobi, kültür, serolojik tanı ve moleküler tanı prensiplerini listeler. 0
8 Mikroorganizmaların tanımlanabilmeleri için gerekli mikrobiyolojik testleri listeler. 0
9 Klinik örneklerin alınmasından etken mikroorganizmanın tanımlanmasına kadar geçen süreçte kullanılan yöntemleri planlar ve uygular. 0
10 Mİkroorganizmaları klinik örneklerden üretmek ve tanımlamak amacıyla uygun kültür ortamlarını, boyama yöntemlerini, biyokimyasal testleri ve moleküler tanı yöntemlerini uygular. 0
11 Mikroskobik inceleme için gerekli temel mikrobiyolojik boyama yöntemlerini ve biyokimyasal testleri uygular. 0
12 Mikroorganizmaları temel moleküler tanı yöntemlerini kullanarak tespit eder. 0
13 Alanıyla ilgili çalışmaları bireysel veya ekip üyesi olarak yürütür. 0
14 Yürütülen araştırma projeleri kapsamında verilen görevleri yapar. 0
15 Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum ve davranış geliştirir. 0
16 Mezun olduktan sonra öğrendiği bilgileri kendi bilgileri ile eleştirel bir şekilde değerlendirir. 0
17 Etkili iletişim kurar. 0
18 Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek düşüncelerini ve çözüm önerilerini sözlü ve görsel olarak aktarabilir. 0
19 Alanı ile ilgili araştırma çalışmalarının yapılması, değerlendirilmesi ve sonuçların paylaşılması sırasında etik ilkelere uymayı gözetir. 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 5 5
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 15 15
Toplam İş Yükü: 156
Toplam İş Yükü / 25 (s): 6.24
Dersin AKTS Kredisi: 6