Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Antijenler

Dersin Kodu : TİM-503

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz ve Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 4

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. AKGÜN YAMAN

Dersin Öğrenme Kazanımları : Antijenin immünolojik derecesini etkileyen faktörleri tanımlar.
Sentetik, yarı sentetik antijen kavramlarını tanımlar.
Epitop, paratop, hapten kavramları ve özelliklerini açıklar.
Antijen çeşitlerinin (hetero antijenler, allo antijenler, oto antijenler, heterofil antijenler) listeler.
Bağışık yanıtta görev alan organları açıklar.
Makrofajların, mononükleer fagositlerin, lenfositlerin, doğal öldürücü hücrelerin, mast hücrelerinin , lökosit ve trombositlerin bağışık yanıttaki rollerini açıklar.
Doku uygunluk antijenlerinin bağışık yanıttaki rollerini açıklar.
MHC sınıf I,II,III bölgelerini ve klasik MHC antijenlerini açıklar.
İnterlökinler, interferonlar, tümör nekroz faktörleri ve kemotatik faktörleri açıklar.
Membran reseptörlerinin antijenler için önemini açıklar.
B ve T hücre yüzey reseptörlerini tanımlar.
Reseptörlerin düzenlenmesini ve somatik hipermutasyon kavramalarını açıklar.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : TİM-501 Temel İmmünoloji

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Humoral ve hücresel düzeyde bağışık yanıtın nasıl meydana geldiğini açıklamaktır.

Dersin İçeriği : Bu derste antijen ve antijen çeşitleri,bağışık yanıtta görevli hücre ve organlar, doku uygunluk antijenleri ve reseptörler teorik ders ve görsel sunumlar yoluyla anlatılmaktadır.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Ç.Ü Tıp Fakültesi Tıbbi Mikrobiyoloji Anabilim Dalı toplantı salonu


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Antijenin immünolojik derecesini etkileyen faktörler konu ile ilgili kaynak ve ders notlarının okunması Düz anlatım,tartışma
2 Antijenlerin kimyasal yapısı ve antikorlarla ilişkileri konu ile ilgili kaynak ve ders notlarının okunması Düz anlatım
3 Epitop, paratop ve hapten kavramaları konu ile ilgili kaynak ve ders notlarının okunması Düz anlatım,gösterim
4 Antijenlerin çeşitleri konu ile ilgili kaynak ve ders notlarının okunması Düz anlatım
5 Bağışık yanıtta yer alan organlar konu ile ilgili kaynak ve ders notlarının okunması Düz anlatım
6 Bağışık yanıtta yer alan hücreler konu ile ilgili kaynak ve ders notlarının okunması Düz anlatım,gösterim
7 Diğer kan hücreleri konu ile ilgili kaynak ve ders notlarının okunması Düz anlatım,gösterim
8 Ara sınav sınava hazırlık yazılı sınav
9 Doku uygunluk antijenleri konu ile ilgili kaynak ve ders notlarının okunması Düz anlatım,gösterim
10 Klasik MHC antijenleri konu ile ilgili kaynak ve ders notlarının okunması Düz anlatım,gösterim
11 Bağışık yanıtta hücreler arası ilişkiler sitokinler konu ile ilgili kaynak ve ders notlarının okunması Düz anlatım
12 Antijenler için membran reseptörleri konu ile ilgili kaynak ve ders notlarının okunması Düz anlatım,gösterim
13 Antijenler için T ve B hücre yüzey reseptörleri konu ile ilgili kaynak ve ders notlarının okunması Düz anlatım,gösterim
14 Antijen tanınmasındaki farklılık konu ile ilgili kaynak ve ders notlarının okunması Düz anlatım
15 Ders döneminin değerlendirilmesi yok Tartışma
16/17 Final sınavı Sınava hazırlık Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Delves PJ, Martin SJ, Burton DR, Roitt IM, Çeviri editörü: Ilıman MN, Editör Yardımcısı: Yıldız M, Temel İmmünoloji. Atlas Kitapçılık. 2008
 Male D, Brostoff J, Roth DB, Roitt I, Immunology. seventh edition
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 1 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Mikroorganizmaların morfolojik ve fizyolojik özelliklerini tanımlar. 3
2 Mikroorganizmaların genomik yapıları tanımlar. 2
3 Mikroorganizmaların virulans faktörlerini ve enfeksiyon oluşturma mekanizmaları açıklar. 4
4 Mikroorganizmalara karşı gelişen immun cevabı ve savunma mekanizmalarını tanımlar. 5
5 Mikroorganizmalara karşı etkili antimikrobiyal ajanları listeler. . 2
6 Mikroorganizmaların antimikrobiyallere karşı direnç geliştirme mekanizmalarını açıklar. 2
7 Enfeksiyöz mikroorganizmaların laboratuvar tanısında kullanılan mikroskobi, kültür, serolojik tanı ve moleküler tanı prensiplerini listeler. 1
8 Mikroorganizmaların tanımlanabilmeleri için gerekli mikrobiyolojik testleri listeler. 1
9 Klinik örneklerin alınmasından etken mikroorganizmanın tanımlanmasına kadar geçen süreçte kullanılan yöntemleri planlar ve uygular. 1
10 Mİkroorganizmaları klinik örneklerden üretmek ve tanımlamak amacıyla uygun kültür ortamlarını, boyama yöntemlerini, biyokimyasal testleri ve moleküler tanı yöntemlerini uygular. 1
11 Mikroskobik inceleme için gerekli temel mikrobiyolojik boyama yöntemlerini ve biyokimyasal testleri uygular. 1
12 Mikroorganizmaları temel moleküler tanı yöntemlerini kullanarak tespit eder. 1
13 Alanıyla ilgili çalışmaları bireysel veya ekip üyesi olarak yürütür. 2
14 Yürütülen araştırma projeleri kapsamında verilen görevleri yapar. 3
15 Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum ve davranış geliştirir. 5
16 Mezun olduktan sonra öğrendiği bilgileri kendi bilgileri ile eleştirel bir şekilde değerlendirir. 5
17 Etkili iletişim kurar. 5
18 Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek düşüncelerini ve çözüm önerilerini sözlü ve görsel olarak aktarabilir. 4
19 Alanı ile ilgili araştırma çalışmalarının yapılması, değerlendirilmesi ve sonuçların paylaşılması sırasında etik ilkelere uymayı gözetir. 5
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 3 3
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 15 15
Toplam İş Yükü: 98
Toplam İş Yükü / 25 (s): 3.92
Dersin AKTS Kredisi: 4