|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Antijenler |
|
Dersin Kodu |
: |
TİM-503 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz ve Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. AKGÜN YAMAN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Antijenin immünolojik derecesini etkileyen faktörleri tanımlar.
Sentetik, yarı sentetik antijen kavramlarını tanımlar.
Epitop, paratop, hapten kavramları ve özelliklerini açıklar.
Antijen çeşitlerinin (hetero antijenler, allo antijenler, oto antijenler, heterofil antijenler) listeler.
Bağışık yanıtta görev alan organları açıklar.
Makrofajların, mononükleer fagositlerin, lenfositlerin, doğal öldürücü hücrelerin, mast hücrelerinin , lökosit ve trombositlerin bağışık yanıttaki rollerini açıklar. Doku uygunluk antijenlerinin bağışık yanıttaki rollerini açıklar.
MHC sınıf I,II,III bölgelerini ve klasik MHC antijenlerini açıklar.
İnterlökinler, interferonlar, tümör nekroz faktörleri ve kemotatik faktörleri açıklar.
Membran reseptörlerinin antijenler için önemini açıklar. B ve T hücre yüzey reseptörlerini tanımlar.
Reseptörlerin düzenlenmesini ve somatik hipermutasyon kavramalarını açıklar.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
TİM-501 Temel İmmünoloji
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Humoral ve hücresel düzeyde bağışık yanıtın nasıl meydana geldiğini açıklamaktır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Bu derste antijen ve antijen çeşitleri,bağışık yanıtta görevli hücre ve organlar, doku uygunluk antijenleri ve reseptörler teorik ders ve görsel sunumlar yoluyla anlatılmaktadır. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Ç.Ü Tıp Fakültesi Tıbbi Mikrobiyoloji Anabilim Dalı toplantı salonu |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Antijenin immünolojik derecesini etkileyen faktörler |
konu ile ilgili kaynak ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım,tartışma |
|
2 |
Antijenlerin kimyasal yapısı ve antikorlarla ilişkileri |
konu ile ilgili kaynak ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım |
|
3 |
Epitop, paratop ve hapten kavramaları |
konu ile ilgili kaynak ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım,gösterim |
|
4 |
Antijenlerin çeşitleri |
konu ile ilgili kaynak ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım |
|
5 |
Bağışık yanıtta yer alan organlar |
konu ile ilgili kaynak ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım |
|
6 |
Bağışık yanıtta yer alan hücreler |
konu ile ilgili kaynak ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım,gösterim |
|
7 |
Diğer kan hücreleri |
konu ile ilgili kaynak ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım,gösterim |
|
8 |
Ara sınav |
sınava hazırlık |
yazılı sınav |
|
9 |
Doku uygunluk antijenleri |
konu ile ilgili kaynak ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım,gösterim |
|
10 |
Klasik MHC antijenleri |
konu ile ilgili kaynak ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım,gösterim |
|
11 |
Bağışık yanıtta hücreler arası ilişkiler
sitokinler |
konu ile ilgili kaynak ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım |
|
12 |
Antijenler için membran reseptörleri |
konu ile ilgili kaynak ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım,gösterim |
|
13 |
Antijenler için T ve B hücre yüzey reseptörleri |
konu ile ilgili kaynak ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım,gösterim |
|
14 |
Antijen tanınmasındaki farklılık |
konu ile ilgili kaynak ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım |
|
15 |
Ders döneminin değerlendirilmesi |
yok |
Tartışma |
|
16/17 |
Final sınavı |
Sınava hazırlık |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Delves PJ, Martin SJ, Burton DR, Roitt IM, Çeviri editörü: Ilıman MN, Editör Yardımcısı: Yıldız M, Temel İmmünoloji. Atlas Kitapçılık. 2008
Male D, Brostoff J, Roth DB, Roitt I, Immunology. seventh edition
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Mikroorganizmaların morfolojik ve fizyolojik özelliklerini tanımlar.
|
3 |
|
2 |
Mikroorganizmaların genomik yapıları tanımlar.
|
2 |
|
3 |
Mikroorganizmaların virulans faktörlerini ve enfeksiyon oluşturma mekanizmaları açıklar.
|
4 |
|
4 |
Mikroorganizmalara karşı gelişen immun cevabı ve savunma mekanizmalarını tanımlar.
|
5 |
|
5 |
Mikroorganizmalara karşı etkili antimikrobiyal ajanları listeler.
. |
2 |
|
6 |
Mikroorganizmaların antimikrobiyallere karşı direnç geliştirme mekanizmalarını açıklar. |
2 |
|
7 |
Enfeksiyöz mikroorganizmaların laboratuvar tanısında kullanılan mikroskobi, kültür, serolojik tanı ve moleküler tanı prensiplerini listeler.
|
1 |
|
8 |
Mikroorganizmaların tanımlanabilmeleri için gerekli mikrobiyolojik testleri listeler. |
1 |
|
9 |
Klinik örneklerin alınmasından etken mikroorganizmanın tanımlanmasına kadar geçen süreçte kullanılan yöntemleri planlar ve uygular. |
1 |
|
10 |
Mİkroorganizmaları klinik örneklerden üretmek ve tanımlamak amacıyla uygun kültür ortamlarını, boyama yöntemlerini, biyokimyasal testleri ve moleküler tanı yöntemlerini uygular.
|
1 |
|
11 |
Mikroskobik inceleme için gerekli temel mikrobiyolojik boyama yöntemlerini ve biyokimyasal testleri uygular.
|
1 |
|
12 |
Mikroorganizmaları temel moleküler tanı yöntemlerini kullanarak tespit eder.
|
1 |
|
13 |
Alanıyla ilgili çalışmaları bireysel veya ekip üyesi olarak yürütür. |
2 |
|
14 |
Yürütülen araştırma projeleri kapsamında verilen görevleri yapar. |
3 |
|
15 |
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum ve davranış geliştirir. |
5 |
|
16 |
Mezun olduktan sonra öğrendiği bilgileri kendi bilgileri ile eleştirel bir şekilde değerlendirir. |
5 |
|
17 |
Etkili iletişim kurar.
|
5 |
|
18 |
Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek düşüncelerini ve çözüm önerilerini sözlü ve görsel olarak aktarabilir. |
4 |
|
19 |
Alanı ile ilgili araştırma çalışmalarının yapılması, değerlendirilmesi ve sonuçların paylaşılması sırasında etik ilkelere uymayı gözetir. |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
3 |
3 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
15 |
15 |
|
Toplam İş Yükü: | 98 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.92 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|