Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Eğitimde Çağdaş Ölçme-Değerlendirme Yaklaşımları

Dersin Kodu : SÖ 788

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz ve Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. AYTEN PINAR BAL

Dersin Öğrenme Kazanımları : Eğitimde ölçme ve değerlendirmenin yeri ve önemini kavrar
Ölçme ve değerlendirme ile ilgili temel kavramları öğrenir
Ölçme ve değerlendirmede değişik değerlendirme modellerini öğrenir
Eğitimde kullanılan ölçme araçlarında bulunması istenen nitelikleri öğrenir (güvenirlik, geçerlik, kullanışlılık),
Eğitimde geleneksel yaklaşımlara dayalı olan araçları öğrenir (yazılı sınavlar, kısa yanıtlı sınavlar, doğru-yanlış tipi testler, çoktan seçmeli testler, eşleştirmeli testler, sözlü yoklamalar, ödevler),
Alternatif yaklaşımlara dayalı olan araçları öğrenir (gözlem, görüşme, performans değerlendirme, öğrenci ürün dosyası, araştırma kağıtları, araştırma projeleri, akran değerlendirme, öz değerlendirme, tutum ölçekleri)
Ulusal ve uluslararası alanda yapılan değerlendirme sınavlarının karşılaştırmalı olarak incelenmesini öğrenir (TIMSS, PISA, SBS, ÖSS vs. )

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Bu dersin genel amacı, matematik öğretim programlarında yer alan ölçme ve değerlendirme yaklaşımlarının tarihsel süreç içerisinde irdelenmesi ve gelenekselden çağdaşa ölçme tekniklerinin karşılaştırılmasıdır.

Dersin İçeriği : Eğitimde ölçme ve değerlendirmenin yeri ve önemi, Ölçme ve değerlendirme ile ilgili temel kavramlar, Ölçme ve değerlendirmede değişik değerlendirme modelleri, Matematik eğitiminde kullanılan ölçme araçlarında bulunması istenen nitelikler (güvenirlik, geçerlik, kullanışlılık), Matematik eğitiminde geleneksel yaklaşımlara dayalı olan araçlar (yazılı sınavlar, kısa yanıtlı sınavlar, doğru-yanlış tipi testler, çoktan seçmeli testler, eşleştirmeli testler, sözlü yoklamalar, ödevler), Matematik eğitiminde alternatif yaklaşımlara dayalı olan araçlar (gözlem, görüşme, performans değerlendirme, öğrenci ürün dosyası, araştırma kağıtları, araştırma projeleri, akran değerlendirme, öz değerlendirme, tutum ölçekleri) Matematik öğretim programları kapsamında ulusal ve uluslararası alanda yapılan değerlendirme sınavlarının karşılaştırmalı olarak incelenmesi (TIMSS, PISA, SBS, ÖSS vs. )

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Yüksek lisans dersliği


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Eğitimde ölçme ve değerlendirme Önerilen kaynaklardan konunun okunması Tartışma; Soru ve cevap tekniği
2 Ölçme ve değerlendirmenin eğitimdeki yeri Önerilen kaynaklardan konunun okunması Tartışma; Soru ve cevap tekniği
3 Ölçme ve değerlendirme ile ilgili temel kavramlar Literatür incelenerek konu ile ilgili 2 makalenin okunması Tartışma; Soru ve cevap tekniği
4 Ölçme araçlarındaki istenen nitelikler (güvenirlik) Önerilen kaynaklardan konunun okunması Tartışma; Soru ve cevap tekniği
5 Ölçme araçlarında bulunması istenen nitelikler (geçerlik, kullanışlılık) Literatür incelenerek konu ile ilgili 2 makalenin okunması Tartışma; Soru ve cevap tekniği
6 Eğitimde kullanılan ölçme araçları(güvenirlik,geçerlik,kullanışlılık) Önerilen kaynaklardan konunun okunması Tartışma; Soru ve cevap tekniği
7 Geleneksel yaklaşımlara dayalı olan araçlar (yazılı sınavlar, kısa yanıtlı sınavlar) Literatür incelenerek konu ile ilgili 2 makalenin okunması Tartışma; Soru ve cevap tekniği
8 Ara sınav Önerilen kaynaklardan konuların okunması Yazılı sınav
9 Geleneksel yaklaşımlara dayalı olan araçlar (doğru-yanlış tipi testler, çoktan seçmeli testler) Önerilen kaynaklardan konunun okunması Tartışma; Soru ve cevap tekniği
10 Geleneksel yaklaşımlara dayalı olan araçlar (eşleştirmeli testler, sözlü yoklamalar, ödevler) Literatür incelenerek konu ile ilgili 2 makalenin okunması Tartışma; Soru ve cevap tekniği
11 Öğrenciyi çok yönlü tanımaya dönük araçlar (gözlem, görüşme; performans değerlendirme) Önerilen kaynaklardan konunun okunması Tartışma; Soru ve cevap tekniği
12 Öğrenciyi çok yönlü tanımaya dönük araçlar (öğrenci ürün dosyası, araştırma kağıtları) Literatür incelenerek konu ile ilgili 2 makalenin okunması Tartışma; Soru ve cevap tekniği
13 Öğrenciyi çok yönlü tanımaya dönük araçlar ( projeler, akran değerlendirme, öz değerlendirme, tutum ölçekleri) Literatür incelenerek konu ile ilgili 2 makalenin okunması Tartışma; Soru ve cevap tekniği
14 Ölçme sonuçları üzerinde yapılan temel istatistik Önerilen kaynaklardan konunun okunması Tartışma; Soru ve cevap tekniği
15 Öğrenme çıktılarını değerlendirme, not verme, alanı ile ilgili ölçme aracı geliştirme Önerilen kaynaklardan konunun okunması Tartışma; Soru ve cevap tekniği
16/17 Final sınavı Önerilen kaynaklardan konuların okunması Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Oliva, P. F. (2005). Developing The Curriculum (6. Edition), Newyork: Pearson Education
 Burke, K. (1999). How to Authentics Learning (3rd Ed). Arlington Heights, İllinois: Skyligth Professional Development Ons Elawer, Corna
 Krulick, S. , Rudnick, J. ve Milou, E. (2003). Teaching Mathematics in the Middle School, Newyork: Pearson Education
 Sheffield, L. J. ve Cruikshank, D. E. (2000). Teaching and Learning Elementary and Middle School Mathematics. New York: John Wiley and Sons
 Hlebowitsh, P. S. (2005). Desinging The School Curriculum. USA: Pearson Education
 Thompson, T. (2003). Enhancing Primary Mathematics Teaching. Maidenhead: Open University Press.
 Mcmillian, (2004). Classroom Assessment Principles and Practice for Effective Instruction, Boston: Pearson Education
 Krulick, S. , Rudnick, J. ve Milou, E. (2003). Teaching Mathematics in the Middle School, Newyork: Pearson Education
 Atkin, J. M., Black, P., Coffey, J. (2001). Classroom Assessment and the National Science Education Standards, Washington, DC: National Academies Press.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 2 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Sosyal bilimlerde kullanılan bilimsel araştırma ve analiz yöntemlerini tanımlar. 3
2 İlköğretim 1.-4. sınıf programlarını ve dayandıkları temel ilkeleri ifade eder. 5
3 İlköğretim 1.-4. sınıf kapsamında yer alan gelişim ve öğrenme kuramlarını açıklar. 4
4 Lisans yeterliklerine dayalı olarak, öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini açıklar. 3
5 Alanı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimi açıklar. 0
6 İlköğretim 1.-4. sınıf konu alanlarının (Sosyal Bilgiler, Türkçe, Fen Bilgisi, Matematik gibi) öğretim ilkelerini uzmanlık düzeyinde açıklar. 5
7 Sınıf öğretmenliği alan bilgileri ile farklı alanlardaki bilgileri ilişkilendirerek kullanır. 3
8 Alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık düzeyinde açıklar. 0
9 Ulusal ve uluslararası düzeydeki sınıf öğretmenliğine yönelik uygulamaları eleştirel bir bakış açısıyla yorumlar. 0
10 Bir bilimsel araştırmayı planlayıp yürütür. 0
11 Lisans yeterliklerine dayalı olarak, öğretim yöntem ve teknikleri uygular. 0
12 Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. 0
13 Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren durumlarda takım çalışması veya liderlik yapar. 0
14 Bilimsel ve sosyal konuları eleştirel bir bakış açısıyla sorgular ve yeni bakış açılarına açıktır. 0
15 Alanındaki çalışmaları yaşam boyu öğrenme çerçevesinde yürütür. 0
16 Sosyal ve teknolojik gelişmeleri takip eder. 0
17 Sınıf öğretmenliği alanında yürüttüğü bilimsel bir çalışmayı nitel ve nicel verilerle destekleyerek yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere sunar. 0
18 Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. 4
19 Alanına ilişkin bilgileri anlayacak, sözlü ve yazılı iletişim kurabilecek düzeyde Avrupa dil portföyü dillerinden birisini kullanır. 4
20 Alanı ile ilgili bilimsel bir araştırma ya da proje yürütürken veya bir çalışmayı yorumlarken toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun davranır. 4
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 2 10 20
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 13 13
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 15 15
Toplam İş Yükü: 146
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.84
Dersin AKTS Kredisi: 6