|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Eğitimde Çağdaş Ölçme-Değerlendirme Yaklaşımları |
|
Dersin Kodu |
: |
SÖ 788 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz ve Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. AYTEN PINAR BAL |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Eğitimde ölçme ve değerlendirmenin yeri ve önemini kavrar Ölçme ve değerlendirme ile ilgili temel kavramları öğrenir Ölçme ve değerlendirmede değişik değerlendirme modellerini öğrenir Eğitimde kullanılan ölçme araçlarında bulunması istenen nitelikleri öğrenir (güvenirlik, geçerlik, kullanışlılık), Eğitimde geleneksel yaklaşımlara dayalı olan araçları öğrenir (yazılı sınavlar, kısa yanıtlı sınavlar, doğru-yanlış tipi testler, çoktan seçmeli testler, eşleştirmeli testler, sözlü yoklamalar, ödevler), Alternatif yaklaşımlara dayalı olan araçları öğrenir (gözlem, görüşme, performans değerlendirme, öğrenci ürün dosyası, araştırma kağıtları, araştırma projeleri, akran değerlendirme, öz değerlendirme, tutum ölçekleri) Ulusal ve uluslararası alanda yapılan değerlendirme sınavlarının karşılaştırmalı olarak incelenmesini öğrenir (TIMSS, PISA, SBS, ÖSS vs. )
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu dersin genel amacı, matematik öğretim programlarında yer alan ölçme ve değerlendirme yaklaşımlarının tarihsel süreç içerisinde irdelenmesi ve gelenekselden çağdaşa ölçme tekniklerinin karşılaştırılmasıdır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Eğitimde ölçme ve değerlendirmenin yeri ve önemi,
Ölçme ve değerlendirme ile ilgili temel kavramlar,
Ölçme ve değerlendirmede değişik değerlendirme modelleri,
Matematik eğitiminde kullanılan ölçme araçlarında bulunması istenen nitelikler (güvenirlik, geçerlik, kullanışlılık),
Matematik eğitiminde geleneksel yaklaşımlara dayalı olan araçlar (yazılı sınavlar, kısa yanıtlı sınavlar, doğru-yanlış tipi testler, çoktan seçmeli testler, eşleştirmeli testler, sözlü yoklamalar, ödevler),
Matematik eğitiminde alternatif yaklaşımlara dayalı olan araçlar (gözlem, görüşme, performans değerlendirme, öğrenci ürün dosyası, araştırma kağıtları, araştırma projeleri, akran değerlendirme, öz değerlendirme, tutum ölçekleri)
Matematik öğretim programları kapsamında ulusal ve uluslararası alanda yapılan değerlendirme sınavlarının karşılaştırmalı olarak incelenmesi (TIMSS, PISA, SBS, ÖSS vs. )
|
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Yüksek lisans dersliği |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Eğitimde ölçme ve değerlendirme |
Önerilen kaynaklardan konunun okunması |
Tartışma; Soru ve cevap tekniği |
|
2 |
Ölçme ve değerlendirmenin eğitimdeki yeri |
Önerilen kaynaklardan konunun okunması |
Tartışma; Soru ve cevap tekniği |
|
3 |
Ölçme ve değerlendirme ile ilgili temel kavramlar |
Literatür incelenerek konu ile ilgili 2 makalenin okunması |
Tartışma; Soru ve cevap tekniği |
|
4 |
Ölçme araçlarındaki istenen nitelikler (güvenirlik) |
Önerilen kaynaklardan konunun okunması |
Tartışma; Soru ve cevap tekniği |
|
5 |
Ölçme araçlarında bulunması istenen nitelikler (geçerlik, kullanışlılık) |
Literatür incelenerek konu ile ilgili 2 makalenin okunması |
Tartışma; Soru ve cevap tekniği |
|
6 |
Eğitimde kullanılan ölçme araçları(güvenirlik,geçerlik,kullanışlılık) |
Önerilen kaynaklardan konunun okunması |
Tartışma; Soru ve cevap tekniği |
|
7 |
Geleneksel yaklaşımlara dayalı olan araçlar (yazılı sınavlar, kısa yanıtlı sınavlar) |
Literatür incelenerek konu ile ilgili 2 makalenin okunması |
Tartışma; Soru ve cevap tekniği |
|
8 |
Ara sınav |
Önerilen kaynaklardan konuların okunması |
Yazılı sınav |
|
9 |
Geleneksel yaklaşımlara dayalı olan araçlar (doğru-yanlış tipi testler, çoktan seçmeli testler) |
Önerilen kaynaklardan konunun okunması |
Tartışma; Soru ve cevap tekniği |
|
10 |
Geleneksel yaklaşımlara dayalı olan araçlar (eşleştirmeli testler, sözlü yoklamalar, ödevler) |
Literatür incelenerek konu ile ilgili 2 makalenin okunması |
Tartışma; Soru ve cevap tekniği |
|
11 |
Öğrenciyi çok yönlü tanımaya dönük araçlar (gözlem, görüşme; performans değerlendirme) |
Önerilen kaynaklardan konunun okunması |
Tartışma; Soru ve cevap tekniği |
|
12 |
Öğrenciyi çok yönlü tanımaya dönük araçlar (öğrenci ürün dosyası, araştırma kağıtları) |
Literatür incelenerek konu ile ilgili 2 makalenin okunması |
Tartışma; Soru ve cevap tekniği |
|
13 |
Öğrenciyi çok yönlü tanımaya dönük araçlar ( projeler, akran değerlendirme, öz değerlendirme, tutum ölçekleri) |
Literatür incelenerek konu ile ilgili 2 makalenin okunması |
Tartışma; Soru ve cevap tekniği |
|
14 |
Ölçme sonuçları üzerinde yapılan temel istatistik |
Önerilen kaynaklardan konunun okunması |
Tartışma; Soru ve cevap tekniği |
|
15 |
Öğrenme çıktılarını değerlendirme, not verme, alanı ile ilgili ölçme aracı geliştirme |
Önerilen kaynaklardan konunun okunması |
Tartışma; Soru ve cevap tekniği |
|
16/17 |
Final sınavı |
Önerilen kaynaklardan konuların okunması |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Oliva, P. F. (2005). Developing The Curriculum (6. Edition), Newyork: Pearson Education
Burke, K. (1999). How to Authentics Learning (3rd Ed). Arlington Heights, İllinois: Skyligth Professional Development Ons Elawer, Corna
Krulick, S. , Rudnick, J. ve Milou, E. (2003). Teaching Mathematics in the Middle School, Newyork: Pearson Education
Sheffield, L. J. ve Cruikshank, D. E. (2000). Teaching and Learning Elementary and Middle School Mathematics. New York: John Wiley and Sons
Hlebowitsh, P. S. (2005). Desinging The School Curriculum. USA: Pearson Education
Thompson, T. (2003). Enhancing Primary Mathematics Teaching. Maidenhead: Open University Press.
Mcmillian, (2004). Classroom Assessment Principles and Practice for Effective Instruction, Boston: Pearson Education
Krulick, S. , Rudnick, J. ve Milou, E. (2003). Teaching Mathematics in the Middle School, Newyork: Pearson Education
Atkin, J. M., Black, P., Coffey, J. (2001). Classroom Assessment and the National Science Education Standards, Washington, DC: National Academies Press.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Sosyal bilimlerde kullanılan bilimsel araştırma ve analiz yöntemlerini tanımlar. |
3 |
|
2 |
İlköğretim 1.-4. sınıf programlarını ve dayandıkları temel ilkeleri ifade eder. |
5 |
|
3 |
İlköğretim 1.-4. sınıf kapsamında yer alan gelişim ve öğrenme kuramlarını açıklar. |
4 |
|
4 |
Lisans yeterliklerine dayalı olarak, öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini açıklar. |
3 |
|
5 |
Alanı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimi açıklar. |
0 |
|
6 |
İlköğretim 1.-4. sınıf konu alanlarının (Sosyal Bilgiler, Türkçe, Fen Bilgisi, Matematik gibi) öğretim ilkelerini uzmanlık düzeyinde açıklar. |
5 |
|
7 |
Sınıf öğretmenliği alan bilgileri ile farklı alanlardaki bilgileri ilişkilendirerek kullanır. |
3 |
|
8 |
Alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık düzeyinde açıklar. |
0 |
|
9 |
Ulusal ve uluslararası düzeydeki sınıf öğretmenliğine yönelik uygulamaları eleştirel bir bakış açısıyla yorumlar. |
0 |
|
10 |
Bir bilimsel araştırmayı planlayıp yürütür. |
0 |
|
11 |
Lisans yeterliklerine dayalı olarak, öğretim yöntem ve teknikleri uygular. |
0 |
|
12 |
Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. |
0 |
|
13 |
Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren durumlarda takım çalışması veya liderlik yapar. |
0 |
|
14 |
Bilimsel ve sosyal konuları eleştirel bir bakış açısıyla sorgular ve yeni bakış açılarına açıktır. |
0 |
|
15 |
Alanındaki çalışmaları yaşam boyu öğrenme çerçevesinde yürütür. |
0 |
|
16 |
Sosyal ve teknolojik gelişmeleri takip eder. |
0 |
|
17 |
Sınıf öğretmenliği alanında yürüttüğü bilimsel bir çalışmayı nitel ve nicel verilerle destekleyerek yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere sunar. |
0 |
|
18 |
Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. |
4 |
|
19 |
Alanına ilişkin bilgileri anlayacak, sözlü ve yazılı iletişim kurabilecek düzeyde Avrupa dil portföyü dillerinden birisini kullanır. |
4 |
|
20 |
Alanı ile ilgili bilimsel bir araştırma ya da proje yürütürken veya bir çalışmayı yorumlarken toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun davranır. |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
10 |
20 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
13 |
13 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
15 |
15 |
|
Toplam İş Yükü: | 146 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.84 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|