Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : İktisadi Entgrasyonlar ve Avrupa Birliği-Türkiye İlişkileri

Dersin Kodu : DTK 780

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 5

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. MURAT DOĞANLAR

Dersin Öğrenme Kazanımları : İktisadi entegrasyon kavramının açıklanması
Türkiye-AB ilişkilerinin anlaşılıp güncel olayların yorumlanabilmesi
Türkiye-AB ilişkilerinin tüm boyutlarıyla incelenmesi

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Bu dersin amacı, ilk önce uluslararası ilişkilerde iktisadi entegrasyonların anlaşılmasını sağlamaktır. Ardından uluslararası alanda en önemli birleşmelerden biri olan Avrupa Birliğinin temel yapısının incelenmesi ve Türkiye ilişkilerinin ele alınması hedeflenmiştir.

Dersin İçeriği : İktisadi Entegrasyona Giriş, İktisadi Entegrasyonlar Teorisi ve Türleri, Türkiye ve İktisadi Entegrasyon: Giriş, Türkiye´nin AB üyeliğine toplumun bakış açıları, AB ile entegrasyonda bir engel olarak popülizm: Kopenhag kriterlerinin yeniden gözden geçirilmesi, İktisadi yönetimsizlik ve Türkiye´nin AB ile sorunlu ilişkisi: bir bağlantı var mı?, Türkiye´deki önemli işletmelerin Avrupalaşması ve Türkiye-AB ilişkileri, Türkiye´deki Avrupai ve İslamcı kimliklerin yeniden tanımlanması, Din ve AB üyeliği: İslamcı hareket ve Türkiye-AB ilişkileri, Helsinki, Kopenhag ve ötesi: Yeni Avrupa karşısında Türk hükümetinin karşılaşacağı zorluklar, Türk siyasal partileri ve post-Helsinki sürecinde AB söylevleri: Avrupalaşma durumu, Türk vatandaşlık anlaşması ve Birlik modeli: yakınsamanın sınırları , Teori ve uygulamadaki etkiler: insan hakları ve Türkiye´nin AB adaylığı, Türkiye ve Avrupa entegrasyonu: sonuç

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 İktisadi Entegrasyona Giriş Ders kitabı Düz Anlatım
2 İktisadi Entegrasyonlar Teorisi ve Türleri Ders kitabı Düz Anlatım
3 Türkiye ve İktisadi Entegrasyon: Giriş Ders kitabı Düz Anlatım
4 Türkiye´nin AB üyeliğine toplumun bakış açıları Ders kitabı Düz Anlatım
5 AB ile entegrasyonda bir engel olarak popülizm: Kopenhag kriterlerinin yeniden gözden geçirilmesi Ders kitabı Düz Anlatım
6 İktisadi yönetimsizlik ve Türkiye´nin AB ile sorunlu ilişkisi: bir bağlantı var mı? Ders kitabı Düz Anlatım
7 Türkiye´deki önemli işletmelerin Avrupalaşması ve Türkiye-AB ilişkileri Ders kitabı Düz Anlatım
8 Arasınav
9 Türkiye´deki Avrupai ve İslamcı kimliklerin yeniden tanımlanması Ders kitabı Düz Anlatım
10 Din ve AB üyeliği: İslamcı hareket ve Türkiye-AB ilişkileri Ders kitabı Düz Anlatım
11 Helsinki, Kopenhag ve ötesi: Yeni Avrupa karşısında Türk hükümetinin karşılaşacağı zorluklar Ders kitabı Düz Anlatım
12 Türk siyasal partileri ve post-Helsinki sürecinde AB söylevleri: Avrupalaşma durumu Ders kitabı Düz Anlatım
13 Türk vatandaşlık anlaşması ve Birlik modeli: yakınsamanın sınırları Ders kitabı Düz Anlatım
14 Teori ve uygulamadaki etkiler: insan hakları ve Türkiye´nin AB adaylığı Ders kitabı Düz Anlatım
15 Türkiye ve Avrupa entegrasyonu: sonuç Ders kitabı Düz Anlatım
16/17 Final sınavı


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Mehmet Uğur & N. Canefe (2004), Turkey and European Integration: Accession prospects and issues, Routledge.
Diğer Kaynaklar  Ali Çarkoglu & Barry Rubin (2003), Turkey and the EU: Domestic Politics, Economic Integration and International Dynamics, Routledge.


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 100
    Ödev/Proje/Diğer 0 0
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Ülke ekonomisi ve işletmeler açısından dış ticaretin önemini kavrayarak dış ticarette kullanılan belgeleri tanıma, düzenleyebilme ve muhasebeleştirebilme becerisi, 2
2 İthalat ve ihracat mevzuatı ile ithalat ve ihracatla ilgili işlemlerinin uygulamasını bilir ve bu bilgilerini bilgisayar paket programları yolu ile uygular. 2
3 Döviz piyasası ve ödemeler bilançosuna ilişkin kavramları tanımlar 2
4 Dış ticarette alternatif ödeme şekillerini bilir 2
5 Dış ticarette kalite ve standardizayonun önemini kavramak, dış ticarette sigorta işlemleirni ve vergi uygulamalarını bilmek 2
6 Dış ticaret ve kambiyo işlemlerini muhasebeleştirmek 2
7 Araştırma yapma yeterliliği kazanmak, meslek etiğini kavramak, ticari yazışma yöntemlerini bilmek 4
8 Dünya ekonomisi ve Türkiye ekonomisinde yaşanan gelişmeleri ve ekonomik krizleri anlamak, AB - Türkiye ilişkilerini takip edebilmek, uluslararası ekonomik ve finansal organizasyonları tanımak 5
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 16 3 48
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 16 5 80
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü: 131
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.24
Dersin AKTS Kredisi: 5