Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Farmakogenetik:Genetik Farklılığa Göre İlaç Metabolizması |
|
Dersin Kodu |
: |
FAR523 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz ve Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. MEHMET ATA SEÇİLMİŞ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Bireyler arası değişkenlikte genetik ve çevresel faktörlerin katkısının değerlendirir İlaçları biyotransformasyon yoluyla aktive ve inaktive eden çeşitli enzimlerin polimorfizmi hakkında bilgi sahibi olur. İlaç farmakokinetiğinde ve farmakodinamiğinde genetik faktörlere bağlı değişiklikleri bilir Enzimlerin indüklenme veya inhibisyon eğilimlerinin genetik farklılığına bağlı durumları bilir İlaç tedavisine verilen yanıtlardaki değişikliklerde genetik polimorfizmin rolünü bilir
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
İlaç etkilerinin, metabolik yolaklardaki farklılıklar nedeniyle, hem terapötik etki hem de yan etkileri açısından bireyler arasında farklılık gösterdiği bilinmektedir. Dersin amacı, bu farklılığın hastanın genetik yapısıyla ilişkilendirilmesidir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
İlaçlara verilen yanıtlardaki değişkenlikte farmakogenetiğin rolü,
Farmakogenetiğin genomik temelleri,
Etnik ve ırka özgü polimorfizm,
Farmakogenetik çalışmaları. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
İlaçlara verilen yanıtlarda görülen bireyler arası değişkenlikte genetik ve çevresel faktörlerin katkısının değerlendirilmesi |
Ders kitabı okuma ve literatür taraması |
Sunum, tartışma, soru-cevap |
|
2 |
İlaç biyotransformasyonunda rol alan enzimlerin polimorfizminin incelenmesi |
Ders kitabı okuma ve literatür tarama |
Sunum, tartışma, soru-cevap |
|
3 |
İlaç biyotransformasyonunda rol alan enzimlerin polimorfizminin incelenmesi |
Ders kitabı okuma ve literatür tarama |
Sunum, tartışma, soru-cevap |
|
4 |
İlaç metabolizmasını etkileyen faktörler: Genetik polimorfizm ve çevresel faktörler |
Ders kitabı okuma ve literatür tarama |
Sunum, tartışma, soru-cevap |
|
5 |
İlaç farmakokinetiğinde genetik faktörlere bağlı değişiklikler |
Ders kitabı okuma ve literatür tarama |
Sunum, tartışma, soru-cevap |
|
6 |
İlaç farmakokinetiğinde genetik faktörlere bağlı değişiklikler |
Ders kitabı okuma ve literatür tarama |
Sunum, tartışma, soru-cevap |
|
7 |
İlaç farmakodinamiğinde genetik faktörlere bağlı değişiklikler |
Ders kitabı okuma ve literatür tarama |
Sunum, tartışma, soru-cevap |
|
8 |
Ara Sınav |
Önceki çalışmaların tekrarı |
Sözlü sınav |
|
9 |
Çevresel faktörlere ve beslenme alışkanlıklarına bağlı olarak enzimlerin indüklenme veya inhibisyon eğilimlerinde genetik polimorphismin etkisi |
Ders kitabı okuma ve literatür tarama |
Sunum, tartışma, soru-cevap |
|
10 |
Çevresel faktörlere ve beslenme alışkanlıklarına bağlı olarak enzimlerin indüklenme veya inhibisyon eğilimlerinde genetik polimorphismin etkisi |
Ders kitabı okuma ve literatür tarama |
Sunum, tartışma, soru-cevap |
|
11 |
Farmakogenetiğin kişiselleştirilmiş tedavi açısından önemi |
Ders kitabı okuma ve literatür tarama |
Sunum, tartışma, soru-cevap |
|
12 |
Tamoksifen kullanımı ve CYP2D6 polimorfizmi açısından önemi |
Ders kitabı okuma ve literatür tarama |
Sunum, tartışma, soru-cevap |
|
13 |
Klopidogrel kullanımı ve CYP2C19 polimorfizmi açısından önemi |
Ders kitabı okuma ve literatür tarama |
Sunum, tartışma, soru-cevap |
|
14 |
Literatür taramaları, makale sunumları ve tartışmalar |
Ders kitabı okuma ve literatür tarama |
Sunum, tartışma, soru-cevap |
|
15 |
Literatür taramaları, makale sunumları ve tartışmalar |
Ders kitabı okuma ve literatür tarama |
Sunum, tartışma, soru-cevap |
|
16/17 |
Final |
Önceki çalışmaların tekrarı |
Sözlü sınav |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Çalıştığı alanda bilinçsiz ilaç kullanımının önlenmesi, ilaç kaynaklı sorunların saptanması, gibi alanlarda araştırmalar yapabilme becerisine sahip olur. |
5 |
|
2 |
Temel Farmakolojik bilgilere sahip olur |
5 |
|
3 |
Farmakoloji biliminin yüklediği sorumlulukları yerine getirebilecek bir uzmanlık becerisine sahip olur. |
5 |
|
4 |
Farmakolojide deneysel araştırma yöntemlerini bilir |
5 |
|
5 |
Blgilerini akademik ortamda sunabilme yeteneğine sahip olur |
5 |
|
6 |
Bilimsel bilgiye ulaşabilme becerisine sahip olur |
5 |
|
7 |
Farmakovijilans hakkında bilgi sahibi olur. |
5 |
|
8 |
Akılcı ilaç kullanımında ki temel ilkeleri günlük uygulamaya uyarlayabilme becerisine sahip olur. |
5 |
|
9 |
İnvitro/invivo hayvan çalışmalarında yer alabilme becerisine sahip olur |
0 |
|
10 |
Deneysel farmakoloji projesi tasarlayabilme, yürüteblme ve deneysel sonuçları yorumlayabilme becerisine sahip olur. |
0 |
|
11 |
Farmakoloji alanında mevcut literatürü takip edebilme becerisine sahip olur. |
5 |
|
12 |
Yardımcı sağlık personelinin, Farmakoloji eğitiminde görev alabilme becerisine sahip olur. |
0 |
|
13 |
Akılcı ilaç kullanımı hakkında bilgi sahibi olur |
5 |
|
14 |
Farmakolojinin araştırma alanlarını bilir |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|