Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : İlaçların Toksik Tesirleri ve Toksikolojinin Temel Kavramları

Dersin Kodu : FAR519

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz ve Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 5

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. NURAN ÖĞÜLENER
Prof.Dr. ERGİN ŞİNGİRİK

Dersin Öğrenme Kazanımları : toksikolojinin temel trensiplerini bilir
İlaç toksisitesinin deneysel olarak ölçümü ve tedavi indeksini bilir
zehirlenmeleri bilri
Zehirlenmelerde tedavi prensiplerini bilir
İlaçların teratojenik etkisini bilir

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : İlaç toksisitesinin deneysel olarak ölçümü ve tedavi indeksi, zehirlenmeler, antidotlar ve şelatörler, zehirlenmelerde tedavi prensipleri, kardiyovasküler ve santral sinir sistemi ilaçları ile oluşan zehirlenmeler, ilaçların teratojenik etkisi, ilaç allerjisi, aşırı duyarlılık reaksiyonları, idiyosenkrazi ve genetik farklılığa bağlı reaksiyonlar ile ilgili bilgilerin kazandırılması

Dersin İçeriği : zehirlenmeler, antidotlar ve şelatörler, zehirlenmelerde tedavi prensipleri, kardiyovasküler ve santral sinir sistemi ilaçları ile oluşan zehirlenmeler, ilaçların teratojenik etkisi, ilaç allerjisi, aşırı duyarlılık reaksiyonları, idiyosenkrazi

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : seminer odası


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Temel Prensipler Kitap ve literatür okuma sunum ve beyin fırtınası
2 İlaç toksisitesinin deneysel olarak ölçümü ve tedavi indeksi I Kitap ve literatür okuma sunum ve beyin fırtınası
3 İlaç toksisitesinin deneysel olarak ölçümü ve tedavi indeksi II Kitap ve literatür okuma sunum ve beyin fırtınası
4 Zehirlenmeler I Kitap ve literatür okuma sunum ve beyin fırtınası
5 Zehirlenmeler II Kitap ve literatür okuma sunum ve beyin fırtınası
6 Antidotlar ve şelatörler Kitap ve literatür okuma sunum ve beyin fırtınası
7 Zehirlenmelerde tedavi prensipleri I Kitap ve literatür okuma sunum ve beyin fırtınası
8 Ara Sınav Gözden geçirme yazılı sınav
9 Zehirlenmelerde tedavi prensipleri II Kitap ve literatür okuma sunum ve beyin fırtınası
10 Kardiyovasküler ve santral sinir sistemi ilaçları ile oluşan zehirlenmeler I Kitap ve literatür okuma sunum ve beyin fırtınası
11 Kardiyovasküler ve santral sinir sistemi ilaçları ile oluşan zehirlenmeler II Kitap ve literatür okuma sunum ve beyin fırtınası
12 İlaçların teratojenik etkisi I Kitap ve literatür okuma sunum ve beyin fırtınası
13 İlaçların teratojenik etkisi II Kitap ve literatür okuma sunum ve beyin fırtınası
14 İlaç allerjisi, aşırı duyarlılık reaksiyonları Kitap ve literatür okuma sunum ve beyin fırtınası
15 İdiyosenkrazi ve genetik farklılığa bağlı reaksiyonlar Kitap ve literatür okuma sunum ve beyin fırtınası
16/17 Final Değerlendirme Gözden geçirme yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Rasyonel Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji-Oğuz KAYAALP
 Katzung and Trevor’s Pharmacology
 Goodman &Gilman´s The Pharmacological Basis of Therapeutics
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 3 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Çalıştığı alanda bilinçsiz ilaç kullanımının önlenmesi, ilaç kaynaklı sorunların saptanması, gibi alanlarda araştırmalar yapabilme becerisine sahip olur. 4
2 Temel Farmakolojik bilgilere sahip olur 5
3 Farmakoloji biliminin yüklediği sorumlulukları yerine getirebilecek bir uzmanlık becerisine sahip olur. 5
4 Farmakolojide deneysel araştırma yöntemlerini bilir 1
5 Blgilerini akademik ortamda sunabilme yeteneğine sahip olur 4
6 Bilimsel bilgiye ulaşabilme becerisine sahip olur 4
7 Farmakovijilans hakkında bilgi sahibi olur. 5
8 Akılcı ilaç kullanımında ki temel ilkeleri günlük uygulamaya uyarlayabilme becerisine sahip olur. 5
9 İnvitro/invivo hayvan çalışmalarında yer alabilme becerisine sahip olur 2
10 Deneysel farmakoloji projesi tasarlayabilme, yürüteblme ve deneysel sonuçları yorumlayabilme becerisine sahip olur. 2
11 Farmakoloji alanında mevcut literatürü takip edebilme becerisine sahip olur. 5
12 Yardımcı sağlık personelinin, Farmakoloji eğitiminde görev alabilme becerisine sahip olur. 4
13 Akılcı ilaç kullanımı hakkında bilgi sahibi olur 5
14 Farmakolojinin araştırma alanlarını bilir 3
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 3 10 30
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü: 120
Toplam İş Yükü / 25 (s): 4.8
Dersin AKTS Kredisi: 5