|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
İlaçların Toksik Tesirleri ve Toksikolojinin Temel Kavramları |
|
Dersin Kodu |
: |
FAR519 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz ve Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
5 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. NURAN ÖĞÜLENER Prof.Dr. ERGİN ŞİNGİRİK |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
toksikolojinin temel trensiplerini bilir İlaç toksisitesinin deneysel olarak ölçümü ve tedavi indeksini bilir zehirlenmeleri bilri Zehirlenmelerde tedavi prensiplerini bilir İlaçların teratojenik etkisini bilir
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
İlaç toksisitesinin deneysel olarak ölçümü ve tedavi indeksi, zehirlenmeler, antidotlar ve şelatörler, zehirlenmelerde tedavi prensipleri, kardiyovasküler ve santral sinir sistemi ilaçları ile oluşan zehirlenmeler, ilaçların teratojenik etkisi, ilaç allerjisi, aşırı duyarlılık reaksiyonları, idiyosenkrazi ve genetik farklılığa bağlı reaksiyonlar ile ilgili bilgilerin kazandırılması |
|
Dersin İçeriği |
: |
zehirlenmeler, antidotlar ve şelatörler, zehirlenmelerde tedavi prensipleri, kardiyovasküler ve santral sinir sistemi ilaçları ile oluşan zehirlenmeler, ilaçların teratojenik etkisi, ilaç allerjisi, aşırı duyarlılık reaksiyonları, idiyosenkrazi |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
seminer odası |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Temel Prensipler |
Kitap ve literatür okuma |
sunum ve beyin fırtınası |
|
2 |
İlaç toksisitesinin deneysel olarak ölçümü ve tedavi indeksi I |
Kitap ve literatür okuma |
sunum ve beyin fırtınası |
|
3 |
İlaç toksisitesinin deneysel olarak ölçümü ve tedavi indeksi II |
Kitap ve literatür okuma |
sunum ve beyin fırtınası |
|
4 |
Zehirlenmeler I |
Kitap ve literatür okuma |
sunum ve beyin fırtınası |
|
5 |
Zehirlenmeler II |
Kitap ve literatür okuma |
sunum ve beyin fırtınası |
|
6 |
Antidotlar ve şelatörler |
Kitap ve literatür okuma |
sunum ve beyin fırtınası |
|
7 |
Zehirlenmelerde tedavi prensipleri I |
Kitap ve literatür okuma |
sunum ve beyin fırtınası |
|
8 |
Ara Sınav |
Gözden geçirme |
yazılı sınav |
|
9 |
Zehirlenmelerde tedavi prensipleri II |
Kitap ve literatür okuma |
sunum ve beyin fırtınası |
|
10 |
Kardiyovasküler ve santral sinir sistemi ilaçları ile oluşan zehirlenmeler I |
Kitap ve literatür okuma |
sunum ve beyin fırtınası |
|
11 |
Kardiyovasküler ve santral sinir sistemi ilaçları ile oluşan zehirlenmeler II |
Kitap ve literatür okuma |
sunum ve beyin fırtınası |
|
12 |
İlaçların teratojenik etkisi I |
Kitap ve literatür okuma |
sunum ve beyin fırtınası |
|
13 |
İlaçların teratojenik etkisi II |
Kitap ve literatür okuma |
sunum ve beyin fırtınası |
|
14 |
İlaç allerjisi, aşırı duyarlılık reaksiyonları |
Kitap ve literatür okuma |
sunum ve beyin fırtınası |
|
15 |
İdiyosenkrazi ve genetik farklılığa bağlı reaksiyonlar |
Kitap ve literatür okuma |
sunum ve beyin fırtınası |
|
16/17 |
Final Değerlendirme |
Gözden geçirme |
yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Rasyonel Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji-Oğuz KAYAALP
Katzung and Trevor’s Pharmacology
Goodman &Gilman´s The Pharmacological Basis of Therapeutics
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
3 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Çalıştığı alanda bilinçsiz ilaç kullanımının önlenmesi, ilaç kaynaklı sorunların saptanması, gibi alanlarda araştırmalar yapabilme becerisine sahip olur. |
4 |
|
2 |
Temel Farmakolojik bilgilere sahip olur |
5 |
|
3 |
Farmakoloji biliminin yüklediği sorumlulukları yerine getirebilecek bir uzmanlık becerisine sahip olur. |
5 |
|
4 |
Farmakolojide deneysel araştırma yöntemlerini bilir |
1 |
|
5 |
Blgilerini akademik ortamda sunabilme yeteneğine sahip olur |
4 |
|
6 |
Bilimsel bilgiye ulaşabilme becerisine sahip olur |
4 |
|
7 |
Farmakovijilans hakkında bilgi sahibi olur. |
5 |
|
8 |
Akılcı ilaç kullanımında ki temel ilkeleri günlük uygulamaya uyarlayabilme becerisine sahip olur. |
5 |
|
9 |
İnvitro/invivo hayvan çalışmalarında yer alabilme becerisine sahip olur |
2 |
|
10 |
Deneysel farmakoloji projesi tasarlayabilme, yürüteblme ve deneysel sonuçları yorumlayabilme becerisine sahip olur. |
2 |
|
11 |
Farmakoloji alanında mevcut literatürü takip edebilme becerisine sahip olur. |
5 |
|
12 |
Yardımcı sağlık personelinin, Farmakoloji eğitiminde görev alabilme becerisine sahip olur. |
4 |
|
13 |
Akılcı ilaç kullanımı hakkında bilgi sahibi olur |
5 |
|
14 |
Farmakolojinin araştırma alanlarını bilir |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
3 |
10 |
30 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 120 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.8 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
|
|
|