|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Endojen Aktif Maddeler |
|
Dersin Kodu |
: |
FAR-516 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
5 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. SERPİL ÖNDER Prof.Dr. NACİYE YAKTUBAY DÖNDAŞ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Endojen aktif maddelerin tanımlar ve sınıflandırır Farmakolojik etkilerini ve etki mekanizmalarını açıklar İlaç olarak kullanılan aktif maddelerin ve antagonistlerinin kullanıldığı indikasyonlar, kontrindikasyonları, yan etkileri ve ilaç etkileşimlerini yorumlar
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu dersin amacı, öğrencilerin; Endojen aktif maddelerin tanımlamasını, sınıflandırılmasını ve etki mekanizmalarını öğrenilmesini sağlamaktır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Otakoidler ve sınıflandırmaları; fizyolojik önemleri ve farmakolojik etkileri, terapötik amaçla kullanılan agonist ve antagonistleri. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Seminer odası |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Otakoidler ve Otakoidlerin Sınıflandırılması |
Konu ile ilgili kitap ve literatür okumak |
Sunum, interaktif |
|
2 |
Histamin ve Histamin Reseptörleri |
Konu ile ilgili kitap ve literatür okumak |
Sunum, interaktif |
|
3 |
Histamin reseptör blokörleri ve farmakolojik etkileri |
Konu ile ilgili kitap ve literatür okumak |
Sunum, interaktif |
|
4 |
Serotonin, serotonin reseptörleri ve fizyolojik önemi |
Konu ile ilgili kitap ve literatür okumak |
Sunum, interaktif |
|
5 |
Terapötik amaçla kullanılan serotonin agonist ve antagonistleri |
Konu ile ilgili kitap ve literatür okumak |
Sunum, interaktif |
|
6 |
Anjiyotensin, anjiyotensin reseptörleri ve anjiyotensin’in farmakolojik etkileri, Anjiyotensin dönüştürücü enzim inhibitörleri ve anjiyotensin antagonistleri |
Konu ile ilgili kitap ve literatür okumak |
Sunum, interaktif |
|
7 |
Endotelinler, Kininler ve Kinin Antagonistleri |
Konu ile ilgili kitap ve literatür okumak |
Sunum, interaktif |
|
8 |
Ara Sınav |
Konu ile ilgili kitap ve literatür okumak |
Yazılı sınav |
|
9 |
Siklooksijenaz Ürünleri |
Konu ile ilgili kitap ve literatür okumak |
Sunum, interaktif |
|
10 |
Lökotrienler ve Diğer Lipooksijenaz Ürünleri |
Konu ile ilgili kitap ve literatür okumak |
Sunum, interaktif |
|
11 |
Eikozanoid Sentezini ve Reseptörlerini Bloke Eden İlaçlar |
Konu ile ilgili kitap ve literatür okumak |
Sunum, interaktif |
|
12 |
Sitokrom P450 Ürünleri |
Konu ile ilgili kitap ve literatür okumak |
Sunum, interaktif |
|
13 |
Araşidonik Asiden Oluşan Diğer Ürünler |
Konu ile ilgili kitap ve literatür okumak |
Sunum, interaktif |
|
14 |
Nitrik oksid |
Konu ile ilgili kitap ve literatür okumak |
Sunum, interaktif |
|
15 |
Diğer Otakoidler |
Konu ile ilgili kitap ve literatür okumak |
Sunum, interaktif |
|
16/17 |
FİNAL DEĞERLENDİRMESİ
|
Konu ile ilgili kitap ve literatür okumak |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Rasyonel Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji-Oğuz KAYAALP
Katzung and Trevor’s Pharmacology
Goodman &Gilman´s The Pharmacological Basis of Therapeutics
Integrated Pharmacology, Page, Curtis, Sutter, Walker and Hoffman
Netter´s IIlustrated Pharmacology
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Çalıştığı alanda bilinçsiz ilaç kullanımının önlenmesi, ilaç kaynaklı sorunların saptanması, gibi alanlarda araştırmalar yapabilme becerisine sahip olur. |
4 |
|
2 |
Temel Farmakolojik bilgilere sahip olur |
5 |
|
3 |
Farmakoloji biliminin yüklediği sorumlulukları yerine getirebilecek bir uzmanlık becerisine sahip olur. |
5 |
|
4 |
Farmakolojide deneysel araştırma yöntemlerini bilir |
2 |
|
5 |
Blgilerini akademik ortamda sunabilme yeteneğine sahip olur |
5 |
|
6 |
Bilimsel bilgiye ulaşabilme becerisine sahip olur |
5 |
|
7 |
Farmakovijilans hakkında bilgi sahibi olur. |
3 |
|
8 |
Akılcı ilaç kullanımında ki temel ilkeleri günlük uygulamaya uyarlayabilme becerisine sahip olur. |
5 |
|
9 |
İnvitro/invivo hayvan çalışmalarında yer alabilme becerisine sahip olur |
4 |
|
10 |
Deneysel farmakoloji projesi tasarlayabilme, yürüteblme ve deneysel sonuçları yorumlayabilme becerisine sahip olur. |
2 |
|
11 |
Farmakoloji alanında mevcut literatürü takip edebilme becerisine sahip olur. |
5 |
|
12 |
Yardımcı sağlık personelinin, Farmakoloji eğitiminde görev alabilme becerisine sahip olur. |
3 |
|
13 |
Akılcı ilaç kullanımı hakkında bilgi sahibi olur |
4 |
|
14 |
Farmakolojinin araştırma alanlarını bilir |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
10 |
20 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 124 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.96 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
|
|
|