|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Farmakoloji ve Bilimde Etik Kurallar |
|
Dersin Kodu |
: |
FAR591 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz ve Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. NURAN ÖĞÜLENER |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Etik ve bilimsel etik kavramları kazanr Farmakolojik çalışmaları bilimsel etiğe uygun düzenleme ve yürütme yetisi kazanır
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu dersin sonucunda, bilimsel yaşam için gerekli olan etik, bilimsel araştırma etiği ilkelerin öğrenilmesi ve uygulanması amaçlanmaktadır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Bilim ve bilimin metodolojisi, Etik kavramı ve bu kavramın tarihsel gelişimi, Bilim etiği ve önemi, Araştırma Etiği |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
seminer odası |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Bilim ve bilimin metodolojisi |
İlgili kitap ve literatür okumak |
Sunum, beyin fırtınası |
|
2 |
Etik kavramı ve bu kavramın tarihsel gelişimi |
İlgili kitap ve literatür okumak |
Sunum, beyin fırtınası |
|
3 |
Bilim etiği ve önemi |
İlgili kitap ve literatür okumak |
Sunum, beyin fırtınası |
|
4 |
Bilimsel yanıltma |
İlgili kitap ve literatür okumak |
Sunum, beyin fırtınası |
|
5 |
Araştırma Etiği |
İlgili kitap ve literatür okumak |
sunum, beyin fırtınası |
|
6 |
Etik olarak bilimsel çalışmaların hazırlanması |
İlgili kitap ve literatür okumak |
Sunum, beyin fırtınası |
|
7 |
Bilimsel çalışmalardaki etik kurallar |
İlgili kitap ve literatür okumak |
Sunum, beyin fırtınası |
|
8 |
Ara Sınav |
Önceki çalışmaları tekrar edilmesi |
Yazılı sınav |
|
9 |
Hayvan deneylerinde etik ilkeler |
İlgili kitap ve literatür okumak |
sunum, beyin fırtınası |
|
10 |
Hayvan deneylerinde etik ilkelerin uygulanması |
İlgili kitap ve literatür okumak |
sunum, beyin fırtınası |
|
11 |
Klinik araştırmalardaki etik ilkeler |
İlgili kitap ve literatür okumak |
sunum, beyin fırtınası |
|
12 |
Klinik araştırmalardaki etik ilkelerin uygulanması |
İlgili kitap ve literatür okumak |
Sunum, beyin fırtınası |
|
13 |
Veri toplanması sırasındaki etik kurallar |
İlgili kitap ve literatür okumak |
sunum, beyin fırtınası |
|
14 |
Bilimsel verilerin yayınlanması sürecindeki etik kurallar |
İlgili kitap ve literatür okumak |
Sunum, beyin fırtınası |
|
15 |
Etik kurulların işleyişi ve çalışma biçimi |
İlgili kitap ve literatür okumak |
Sunum, beyin fırtınası |
|
16/17 |
FİNAL DEĞERLENDİRMESİ |
Önceki çalışmaların tekrarlanması |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Bilimsel Yayın Etiği, Yanıltmalar, Yanıltmaları Önlemeye Yönelik Öneriler, Sağlık Bilimleri 2009
Bilim Etiği
The Oxford Textbook of Clinical Research Ethics
The Ethics of Science: An Introduction, David B. Resnik 1998
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Çalıştığı alanda bilinçsiz ilaç kullanımının önlenmesi, ilaç kaynaklı sorunların saptanması, gibi alanlarda araştırmalar yapabilme becerisine sahip olur. |
0 |
|
2 |
Temel Farmakolojik bilgilere sahip olur |
5 |
|
3 |
Farmakoloji biliminin yüklediği sorumlulukları yerine getirebilecek bir uzmanlık becerisine sahip olur. |
5 |
|
4 |
Farmakolojide deneysel araştırma yöntemlerini bilir |
5 |
|
5 |
Blgilerini akademik ortamda sunabilme yeteneğine sahip olur |
5 |
|
6 |
Bilimsel bilgiye ulaşabilme becerisine sahip olur |
5 |
|
7 |
Farmakovijilans hakkında bilgi sahibi olur. |
0 |
|
8 |
Akılcı ilaç kullanımında ki temel ilkeleri günlük uygulamaya uyarlayabilme becerisine sahip olur. |
0 |
|
9 |
İnvitro/invivo hayvan çalışmalarında yer alabilme becerisine sahip olur |
5 |
|
10 |
Deneysel farmakoloji projesi tasarlayabilme, yürüteblme ve deneysel sonuçları yorumlayabilme becerisine sahip olur. |
5 |
|
11 |
Farmakoloji alanında mevcut literatürü takip edebilme becerisine sahip olur. |
5 |
|
12 |
Yardımcı sağlık personelinin, Farmakoloji eğitiminde görev alabilme becerisine sahip olur. |
5 |
|
13 |
Akılcı ilaç kullanımı hakkında bilgi sahibi olur |
0 |
|
14 |
Farmakolojinin araştırma alanlarını bilir |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
10 |
20 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 110 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.4 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|