|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Laboratuvarlarda Kalite Kontrolü |
|
Dersin Kodu |
: |
BİK-580 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz ve Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
5 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. LEVENT KAYRIN Prof.Dr. ABDULLAH TULİ Doç.Dr. TAMER C. İNAL Dr.Öğr. ÜyesiDr. ÖZLEM GÖRÜROĞLU ÖZTÜRK |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Akreditasyon ve sertifikasyon kavramlarını bilir, Kalite planlama araçlarını bilir, Tıp laboratuvarlarında temel istatistiksel kavramları tanımlayabilir ve uygulayabilir, Pre-, analitik ve post-analitik kalite kontrolünü tanımlayabilir ve uygulayabilir, İnternal ve eksternal kalite kontrol grafiklerini bilir ve açıklayabilir, Tanısal yeterlilik testleri bilir ve uygulayabilir, Yöntem Seçimini, standardizasyonu bilir ve uygulayabilir, Ölçüm yöntemlerini değerlendirip laboratuvar sonuçlarını yorumlayabilir Referans aralık analizini yapabilir, Laboratuvar İnformasyon Sistemlerini bilir, Kalite El Kitabını hazırlayabilir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
BİK-501 Temel Biyokimya I BİK-502 Temel Biyokimya II BİK-581 Laboratuvar Teknik ve Yöntemleri I BİK-582 Laboratuvar Teknik ve Yöntemleri II
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Klinik biyokimya laboratuvarlarında yürütülen analizlerin sonuçlarının kalitesinin temininde yararlanılan istatistiksel yöntemlerin, kavram ve metotların öğrenilmesi. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Akreditasyon ve sertifikasyon kavramları. Kalite planlama araçları. Tıp laboratuvarlarında temel istatistiksel kavramlar. Pre-analitik, analitik ve post-analitik kalite kontrolü. İnternal ve eksternal kalite kontrol grafikleri. Tanısal yeterlilik testleri. Yöntem seçimi, standardizasyonu. Ölçüm yöntemlerini değerlendirilmesi. Laboratuvar sonuçlarını yorumlaması. Referans aralık analizi. Laboratuvar İnformasyon Sistemleri. Kalite El Kitabının hazırlanması.
|
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Akreditasyon ve sertifikasyon kavramları |
Önerilen kaynakları okuma |
Düz anlatım, interaktif çalışma, ödev, seminer sunum |
|
2 |
Kalite planlama araçları |
Önerilen kaynakları okuma |
Düz anlatım, interaktif çalışma, ödev, seminer sunum |
|
3 |
Tıp laboratuvarlarında temel istatistiksel kavramları |
Önerilen kaynakları okuma |
Düz anlatım, interaktif çalışma, ödev, seminer sunum |
|
4 |
Pre-, analitik ve post-analitik kalite kontrolü |
Önerilen kaynakları okuma |
Düz anlatım, interaktif çalışma, ödev, seminer sunum |
|
5 |
Pre-, analitik ve post-analitik kalite kontrolü |
Önerilen kaynakları okuma |
Düz anlatım, interaktif çalışma, ödev, seminer sunum |
|
6 |
İnternal ve eksternal kalite kontrol grafikleri |
Önerilen kaynakları okuma |
Düz anlatım, interaktif çalışma, ödev, seminer sunum |
|
7 |
İnternal ve eksternal kalite kontrol grafikleri |
Önerilen kaynakları okuma |
Düz anlatım, interaktif çalışma, ödev, seminer sunum |
|
8 |
Vize sınavı |
İşlenilen konuların tekrarı |
Klasik sınav |
|
9 |
Tanısal yeterlilik testleri |
Önerilen kaynakları okuma |
Düz anlatım, interaktif çalışma, ödev, seminer sunum |
|
10 |
Yöntem Seçiminin standardizasyonu |
Önerilen kaynakları okuma |
Düz anlatım, interaktif çalışma, ödev, seminer sunum |
|
11 |
Ölçüm yöntemlerini değerlendirilmesi |
Önerilen kaynakları okuma |
Düz anlatım, interaktif çalışma, ödev, seminer sunum |
|
12 |
Referans aralık analizi |
Önerilen kaynakları okuma |
Düz anlatım, interaktif çalışma, ödev, seminer sunum |
|
13 |
Laboratuvar İnformasyon Sistemleri |
Önerilen kaynakları okuma |
Düz anlatım, interaktif çalışma, ödev, seminer sunum |
|
14 |
Kalite El Kitabının hazırlanması |
Önerilen kaynakları okuma |
Düz anlatım, interaktif çalışma, ödev, seminer sunum |
|
15 |
Öğrenci semineri |
Konu ile ilgili çalışma |
Sunum |
|
16/17 |
Final sınavı |
İşlenilen konuların tekrarı |
Klasik sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Burtis CA, Ashwood ER, Bruns DE. Tietz Textbook of Clinical Chemistry and Molecular Diagnostics, 5th Ed., Elsevier, 2012.
Taga Y, Aslan D, Güner G, Kutay FZ. Klinik Laboratuvarlarda Standardizasyon ve Kalite Güvencesi, Türk Biyokimya Derneği, 2001.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
7 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Laboratuvar işlemlerinde yenilikleri araştırarak uygulayabilir. |
5 |
|
2 |
Biyokimyanın diğer bilim dalları ile olan ilişkisini kavrar. |
0 |
|
3 |
Biyokimyada deneysel yöntemleri bilir. |
5 |
|
4 |
in vitro/in vivo hayvan çalışmalarında yer alabilir. |
0 |
|
5 |
Biyokimya ile ilgili alanlardaki çalışmaları bir ekip üyesi olarak yürütür. |
3 |
|
6 |
Sürekli mesleki gelişim becerilerini kazanır. |
5 |
|
7 |
Biyokimya alanı ile ilgili temel bilgileri kavrar. |
3 |
|
8 |
Ne tür etkenlerin laboratuvar sonuçlarını nasıl ve hangi basamakta etkileyebileceğini yorumlar. |
5 |
|
9 |
laboratuvar araç ve gereçlerini kullanabilir. |
5 |
|
10 |
Laboratuvar işlemlerinin etik ve yasal yönlerini bilir ve ülke için ekonomik değerini değerlendirir. |
5 |
|
11 |
Bilimsel bir çalışmaya destek olabilir. |
3 |
|
12 |
Gerçekleştirdiği bilimsel çalışma sonuçlarını yorumlayabilir. |
5 |
|
13 |
Bilimsel çalışma sonuçlarını bir rapor haline getirebilir. |
4 |
|
14 |
Biyokimyasal örnekleme kurallarını bilir. |
4 |
|
15 |
Labarotuvar ortamında çalışma ve araştırma yapabilir. |
0 |
|
16 |
Takım arkadaşları ile duyarlı ve etkili iletişim kurabilir, bilgilendirir, bütünsel duyarlı ve saygılı yaklaşabilir. |
3 |
|
17 |
Biyokimyada verileri ve kuramsal kavramları ilşkilendirir ve yorumlar. |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
7 |
4 |
28 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
20 |
20 |
|
Toplam İş Yükü: | 114 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.56 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
|
|
|