|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Karbonhidrat Biyokimyası |
|
Dersin Kodu |
: |
BİK-562 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz ve Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. ABDULLAH TULİ Prof.Dr. KIYMET AKSOY Prof.Dr. LEVENT KAYRIN Prof.Dr. NURTEN DİKMEN Prof.Dr. MEHMET AKİF ÇÜRÜK Doç.Dr. TAMER C. İNAL Dr.Öğr. ÜyesiDr. ÖZLEM GÖRÜROĞLU ÖZTÜRK |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Karbonhidratların yapısı, isimlendirilmesi, sınıflandırılması, özellikleri, kimyasal reaksiyonlarını kavrar. Karbonhidratların katabolizması; karbonhidratların sindirimi, emilimi, glikolitik yol, glikojen katabolizması, trikarboksilik asit siklüsü, pentoz fosfat yolunu bilir. Aerobik ve anaerobik metabolizmada ATP üretimini kavrar. Karbonhidratların biyosentezi; glukoneogenez, glikojenolizis, glukozun fotosentezle teşekkülü, fotorespirasyon ve glukozdan başka karbonhidratların metabolizmasını kavrar. Karbonhidrat metabolizma yollarının düzenlenmesi ve önemli kavşakların hormonal ve enzimatik kontrolünü bilir Karbonhidrat metabolizma bozukluklarını tanımlar. Karbonhidrat ve lipid metabolizmasının integrasyonu, memeli metabolizmasında organlar arası ilişkiler, çeşitli fizyolojik ve patolojik durumlarda karbonhidrat metabolizmasını kavrar.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Dersin amacı karbonhidratların yapı ve fonksiyonları, sınıflandırılmaları ve canlı yaşamındaki önemi nin ayrıntılı olarak kavranmasını sağlamaktır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Karbonhidratların yapısı, isimlendirilmesi, sınıflandırılması, özellikleri, kimyasal reaksiyonları. Karbonhidratların katabolizması; karbonhidratların sindirimi, emilimi, glikolitik yol, glikojen katabolizması, trikarboksilik asit siklüsü, pentoz fosfat yolu. Aerobik ve anaerobik metabolizmada ATP üretimi. Karbonhidratların biyosentezi; glukoneogenez, glikojenolizis, glukozun fotosentezle teşekkülü, fotorespirasyon ve glukozdan başka karbonhidratların metabolizması. Karbonhidrat metabolizma yollarının düzenlenmesi ve önemli kavşakların hormonal ve enzimatik kontrolü. Karbonhidrat metabolizma bozuklukları. Karbonhidrat ve lipid metabolizmasının integrasyonu, memeli metabolizmasında organlar arası ilişkiler, çeşitli fizyolojik ve patolojik durumlarda karbonhidrat metabolizması. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Karbonhidratların yapısı, isimlendirilmesi, sınıflandırılması, özellikleri, kimyasal reaksiyonları |
Önerilen kaynakları okuma ve ders sunularını gözden geçirme |
Düz anlatım, interaktif çalışma, grup tartışması |
|
2 |
Karbonhidratların katabolizması; karbonhidratların sindirimi, emilimi, |
Önerilen kaynakları okuma ve ders sunularını gözden geçirme |
Düz anlatım, interaktif çalışma, grup tartışması |
|
3 |
Glikolitik yol, |
Önerilen kaynakları okuma ve ders sunularını gözden geçirme |
Düz anlatım, interaktif çalışma, grup tartışması |
|
4 |
Glikojen katabolizması, |
Önerilen kaynakları okuma ve ders sunularını gözden geçirme |
Düz anlatım, interaktif çalışma, grup tartışması |
|
5 |
Trikarboksilik asit siklüsü |
Önerilen kaynakları okuma ve ders sunularını gözden geçirme |
Düz anlatım, interaktif çalışma, grup tartışması |
|
6 |
Pentoz fosfat yolu. |
Önerilen kaynakları okuma ve ders sunularını gözden geçirme |
Düz anlatım, interaktif çalışma, grup tartışması |
|
7 |
Aerobik ve anaerobik metabolizmada ATP üretimi. |
Önerilen kaynakları okuma ve ders sunularını gözden geçirme |
Düz anlatım, interaktif çalışma, grup tartışması |
|
8 |
Vize sınavı |
İşlenen konuların tekrarı |
Klasik |
|
9 |
Glukoneogenez |
Önerilen kaynakları okuma ve ders sunularını gözden geçirme |
Düz anlatım, interaktif çalışma, grup tartışması |
|
10 |
Glikojenolizis, |
Önerilen kaynakları okuma ve ders sunularını gözden geçirme |
Düz anlatım, interaktif çalışma, grup tartışması |
|
11 |
Glukozun fotosentezle teşekkülü, fotorespirasyon ve glukozdan başka karbonhidratların metabolizması. |
Önerilen kaynakları okuma ve ders sunularını gözden geçirme |
Düz anlatım, interaktif çalışma, grup tartışması |
|
12 |
Karbonhidrat metabolizma yollarının düzenlenmesi ve önemli kavşakların hormonal ve enzimatik kontrolü. |
Önerilen kaynakları okuma ve ders sunularını gözden geçirme |
Düz anlatım, interaktif çalışma, grup tartışması |
|
13 |
Karbonhidrat metabolizma bozuklukları. |
Önerilen kaynakları okuma ve ders sunularını gözden geçirme |
Düz anlatım, interaktif çalışma, grup tartışması |
|
14 |
Karbonhidrat ve lipid metabolizmasının integrasyonu, memeli metabolizmasında organlar arası ilişkiler |
Önerilen kaynakları okuma ve ders sunularını gözden geçirme |
Düz anlatım, interaktif çalışma, grup tartışması |
|
15 |
Çeşitli fizyolojik ve patolojik durumlarda karbonhidrat metabolizması. |
Önerilen kaynakları okuma ve ders sunularını gözden geçirme |
Düz anlatım, interaktif çalışma, grup tartışması |
|
16/17 |
Final sınavı |
İşlenen konuların tekrarı |
Klasik |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
JM Berg, JL Tymocezko, L Stryer. Biochemistry, 5 Ed. WH Freeman New York, 2002,
NV Bhagavan. Medical Biochemistry,Third Ed., Jones and Bartlett Pub. London, 2002.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Laboratuvar işlemlerinde yenilikleri araştırarak uygulayabilir. |
1 |
|
2 |
Biyokimyanın diğer bilim dalları ile olan ilişkisini kavrar. |
3 |
|
3 |
Biyokimyada deneysel yöntemleri bilir. |
3 |
|
4 |
in vitro/in vivo hayvan çalışmalarında yer alabilir. |
0 |
|
5 |
Biyokimya ile ilgili alanlardaki çalışmaları bir ekip üyesi olarak yürütür. |
3 |
|
6 |
Sürekli mesleki gelişim becerilerini kazanır. |
5 |
|
7 |
Biyokimya alanı ile ilgili temel bilgileri kavrar. |
5 |
|
8 |
Ne tür etkenlerin laboratuvar sonuçlarını nasıl ve hangi basamakta etkileyebileceğini yorumlar. |
3 |
|
9 |
laboratuvar araç ve gereçlerini kullanabilir. |
0 |
|
10 |
Laboratuvar işlemlerinin etik ve yasal yönlerini bilir ve ülke için ekonomik değerini değerlendirir. |
1 |
|
11 |
Bilimsel bir çalışmaya destek olabilir. |
3 |
|
12 |
Gerçekleştirdiği bilimsel çalışma sonuçlarını yorumlayabilir. |
3 |
|
13 |
Bilimsel çalışma sonuçlarını bir rapor haline getirebilir. |
3 |
|
14 |
Biyokimyasal örnekleme kurallarını bilir. |
0 |
|
15 |
Labarotuvar ortamında çalışma ve araştırma yapabilir. |
0 |
|
16 |
Takım arkadaşları ile duyarlı ve etkili iletişim kurabilir, bilgilendirir, bütünsel duyarlı ve saygılı yaklaşabilir. |
3 |
|
17 |
Biyokimyada verileri ve kuramsal kavramları ilşkilendirir ve yorumlar. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
20 |
20 |
|
Toplam İş Yükü: | 100 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|