|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Spor Biyokimyası |
|
Dersin Kodu |
: |
BİK-541 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz ve Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. ABDULLAH TULİ Prof.Dr. LEVENT KAYRIN Doç.Dr. TAMER C. İNAL Dr.Öğr. ÜyesiDr. ÖZLEM GÖRÜROĞLU ÖZTÜRK |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Sportif ortamda asit-baz, pH gibi kavramları kavrar. Yüksek enerjili bileşikleri ve enerji eldesi, karbonhidrat, lipit, protein, amino asit, nükleik asit, su, mineral, vitamin ve hormonların etkileri bilir. Egzersizde kas etkisinin mekanizmalarını bilir. Kas etkisine merkezine sinir sisteminin etkisini kavrar. Diyet ve egzesiz arasındaki ilişkiyi bilir. Kasılma ve iskelet kası gen ifadesini tanımlar. Stres proteinlerinin kas yüklenmesine etkisini açıklar.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Egzersiz ortamında ve sonrasında metabolizmada oluşan değişiklikler ve etkilerinin öğrenilmesidir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Sportif ortamda asit-baz, pH, yüksek enerjili bileşikler ve enerji eldesi, karbonhidrat, lipit, protein, amino asit, nükleik asit, su, mineral, vitamin ve hormonların etkileri, egzersizde kas etkisi, kas etkisine merkezine sinir sisteminin etkisi, diyet ve egzersiz, kasılma ve iskelet kası gen ifadesi, stres proteinlerinin kas yüklenmesine etkisi. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Kas ve kas kasılması biyokimyası |
İlgili kaynaklaradan ön bilgi |
İnteraktif sunu |
|
2 |
Kasta biyokimyasal makromoleküllerin işlevleri |
İlgili kaynaklaradan ön bilgi |
İnteraktif sunu |
|
3 |
Kas ve kas performansı üzerine merkezi sinir siteminin etkisi |
İlgili kaynaklaradan ön bilgi |
İnteraktif sunu |
|
4 |
Kan dolaşımı, metabolizma ve egzersiz arasındaki ilişkiler |
İlgili kaynaklaradan ön bilgi |
İnteraktif sunu |
|
5 |
Egzersizde nöroendokrin denetim |
İlgili kaynaklaradan ön bilgi |
İnteraktif sunu |
|
6 |
İskelet kası kasılmasında rol oynayan pompaların egzersizle olan ilişkisi |
İlgili kaynaklaradan ön bilgi |
İnteraktif sunu |
|
7 |
İskelet kası kasılmasında pH´nin ve inoganik fosfatın egzersizle olan ilişkisi |
İlgili kaynaklaradan ön bilgi |
İnteraktif sunu |
|
8 |
Ara Sınav |
|
|
|
9 |
İskelet kasında glukoz taşınması ve taşıyıcıları |
İlgili kaynaklaradan ön bilgi |
İnteraktif sunu |
|
10 |
İskelet kasında laktat değişimi ve pH denetimi |
İlgili kaynaklaradan ön bilgi |
İnteraktif sunu |
|
11 |
İskelet kasında amino asit taşınması ve metabolizması |
İlgili kaynaklaradan ön bilgi |
nteraktif sunu |
|
12 |
İskelet kasında karbohidrat ve lipit etkileşiminin hafif ve orta düzeydeki egzersize etkisi |
İlgili kaynaklaradan ön bilgi |
İnteraktif sunu |
|
13 |
İskelet kası fibrillerinde enerji metabolizması ve yorgunluk |
İlgili kaynaklaradan ön bilgi |
İnteraktif sunu |
|
14 |
Kas kasılması aktivitesi ve iskelet kası gen ifadesi |
İlgili kaynaklaradan ön bilgi |
İnteraktif sunu |
|
15 |
Stres proteinleri ve kas yüklenmesi |
İlgili kaynaklaradan ön bilgi |
İnteraktif sunu |
|
16/17 |
Sınav |
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
RK Murray, DK Granner, PA Mayes, VW Rodwel. Harper’s Biochemistry, Twenty-fifth Ed., Appleton and Lange, 2000.
Hargreaves M, Thompson M. Biochemistry of Exercise, 1st Ed., Human Kinetics, 1999.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Laboratuvar işlemlerinde yenilikleri araştırarak uygulayabilir. |
3 |
|
2 |
Biyokimyanın diğer bilim dalları ile olan ilişkisini kavrar. |
3 |
|
3 |
Biyokimyada deneysel yöntemleri bilir. |
0 |
|
4 |
in vitro/in vivo hayvan çalışmalarında yer alabilir. |
0 |
|
5 |
Biyokimya ile ilgili alanlardaki çalışmaları bir ekip üyesi olarak yürütür. |
2 |
|
6 |
Sürekli mesleki gelişim becerilerini kazanır. |
2 |
|
7 |
Biyokimya alanı ile ilgili temel bilgileri kavrar. |
2 |
|
8 |
Ne tür etkenlerin laboratuvar sonuçlarını nasıl ve hangi basamakta etkileyebileceğini yorumlar. |
0 |
|
9 |
laboratuvar araç ve gereçlerini kullanabilir. |
0 |
|
10 |
Laboratuvar işlemlerinin etik ve yasal yönlerini bilir ve ülke için ekonomik değerini değerlendirir. |
1 |
|
11 |
Bilimsel bir çalışmaya destek olabilir. |
2 |
|
12 |
Gerçekleştirdiği bilimsel çalışma sonuçlarını yorumlayabilir. |
3 |
|
13 |
Bilimsel çalışma sonuçlarını bir rapor haline getirebilir. |
1 |
|
14 |
Biyokimyasal örnekleme kurallarını bilir. |
0 |
|
15 |
Labarotuvar ortamında çalışma ve araştırma yapabilir. |
0 |
|
16 |
Takım arkadaşları ile duyarlı ve etkili iletişim kurabilir, bilgilendirir, bütünsel duyarlı ve saygılı yaklaşabilir. |
2 |
|
17 |
Biyokimyada verileri ve kuramsal kavramları ilşkilendirir ve yorumlar. |
1 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
20 |
20 |
|
Toplam İş Yükü: | 100 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|