Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Sağlığın ölçümü

Dersin Kodu : BİS564

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz ve Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 4

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. GÜLŞAH SEYDAOĞLU

Dersin Öğrenme Kazanımları : İnsan Yapısına İlişkin Temel Tanım ve Terimleri açıklar
Hastalıklara ilişkin genel bilgileri kavrar ne Hastalıkları sınıflandırır
Tıbbi terminolojiyi kavrar, anatomi, semptom, tanı ve tedavi terimlerini kullanır
Sağlık göstergelerini tanımlar
Yaşam kalitesi ölçeklerini, psikometrik ölçekleri kullanır ve yorumlar
Sistemlere dair fizik muayene, labaratuar, patoloji, radyoloji, epidemiyoloji parametrelerini açıklar,

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Dersin amacı sağlığın niçin ve nasıl ölçülmesi gerektiğini kavramaktır. Tıp ve sağlık alanlarından mezun olmayan öğrencilerin tıbbi terminoloji geliştirmelerini sağlamak

Dersin İçeriği : Öğrenciler, Temel Tıp Kavramları, Tıp terminolojisi, fizyolojik ve patalojik kriterlerin belirlenmesi, objektif sağlık göstergeleri, Hastalık ve sağlık ölçütleri, yaşam kalitesi ölçekleri, psikometrik ölçekler tıbbi ve sağlık bakım hizmetlerinin etkinliğini izleme parametreleri, konusunda bilgi kazanacaklardır.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Biyoistatistik AD


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 İnsan Yapısına İlişkin Temel Tanım Ve Terimler - Sunum
2 Hastalıklara İlişkin Genel Bilgiler Ve Hastalıkların Sınıflandırılması Okuma Sunum, Soru-cevap
3 Tıbbi Terimleri Meydana Getiren Temel Ögeler Okuma Sunum, Soru-cevap
4 Kas Iskelet Sistemine İlişkin Terimler Okuma Sunum, Soru-cevap
5 Solunum ve Kardiyovasküler Sistemine İlişkin Terimler Okuma Sunum, Soru-cevap
6 Sindirim Sistemine İlişkin Terimler Okuma Sunum, Soru-cevap
7 Hemopoetik Sisteme İlişkin Terimler Okuma Sunum, Soru-cevap
8 Ara sunav Okuma
9 Endokrin Ve Metabolizma Bozukluklarına İlişkin Terimler Okuma Sunum, Soru-cevap
10 Sinir Sistemi Ve Psikiyatrik Hastalıklara İlişkin Terimler Okuma Sunum, Soru-cevap
11 Ürogenital Sisteme İlişkin Terimler Okuma Sunum, Soru-cevap
12 Doğum Ve Kadın Hastalıklarına İlişkin Terimler Okuma Sunum, Soru-cevap
13 Göz ve Kulak Burun Bogaza İlişkin Terimler Okuma Sunum, Soru-cevap
14 Deri Ve Meme Hastalıklarına İlişkin Terimler Okuma Sunum, Soru-cevap
15 Yaşam kalitesi ölçekleri, psikometrik ölçekler Okuma, Odev Sunum, Soru-cevap


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  PROF.DR.KOCATÜRK,U ‘ Açıklamalı Tıp Terimleri Sözlüğü’ AÜ.Yayınları Ankara 1991
 Dr.ÖZDEN,M ‘Tıbbi Terminoloji’ Somgür Yayıncılık ‘ Ankara 1997
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 1 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Tıp ve sağlık bilimlerinde ortaya çıkan problemlere yanıt vermek için bilimsel araştırma tasarlar, 2
2 Etkili iletişim becerilerini kullanarak danışmanlık verebilir, araştırmalarda ekip çalışması içinde yer alır, bilimsel etik kuralları savunur 3
3 Araştırma tasarımına uygun veri toplar, analiz eder, yorumlar, 0
4 Sağlık taraması tasarlayabilir, örnekleme yöntemini belirler ve yönetir, 0
5 Hastalık kodlamaları için gerekli olan ulusal ve uluslar arası sınıflandırmaları yapabilir, hastane istatistiklerini sıralar, açıklar, analiz eder ve yorumlar, 4
6 Veri analizine uygun temel istatistiksel yöntemleri seçer, uygular ve yorumlar, 0
7 Gerekli istatistiksel paket programlarını kullanır, analiz amacı ile gerekli program yazar ve geliştirir, 0
8 Sağlık bilimlerinde tanı ve tedavide karar verme sürecindeki çeşitli istatistiksel yöntemleri kullanabilir, bu alanda çalışan araştırıcılara danışmanlık yapabilir, 0
9 Sağlık alanına özel (olasılık ve Bayesian biyoistatistik teknik ve yöntemleri gibi) temel istatistiksel teorileri kavrar, 0
10 Sağlık alanına özel istatistiksel yöntemleri ve demografi kavramlarını açıklar, 1
11 Sağlık alanında özgü tıbbi terminolojiyi kavrar ve kullanır, 5
12 Eleştirel düşünce yeteneğini geliştir, kanıta ulaşmanın yollarını kullanarak kanıta eleştirel değer biçer ve karar verir, 0
13 Sağlık bilimlerinde sıkça kullanılan sağkalım, çok değişkenli analiz yöntemleri, regresyon teknik ve yöntemlerini uygular. 0
14 Tıbbi bilişim alanındaki gelişmeleri izler ve sık kullanılan araç ve yöntemleri kullanır, 0
15 Epidemiyoloji alanındaki kavramları açıklar, klinik ve saha araştırmalarını başından itibaren yönlendirir, hastalık risk faktörlerinin ve hastalık yüklerinin saptanmasında yöntemler geliştir, uygun tanı testlerinin seçilmesinde danışmanlık yapar, 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 10 10
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü: 100
Toplam İş Yükü / 25 (s): 4
Dersin AKTS Kredisi: 4