|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Sağlığın ölçümü |
|
Dersin Kodu |
: |
BİS564 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz ve Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. GÜLŞAH SEYDAOĞLU |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
İnsan Yapısına İlişkin Temel Tanım ve Terimleri açıklar Hastalıklara ilişkin genel bilgileri kavrar ne Hastalıkları sınıflandırır Tıbbi terminolojiyi kavrar, anatomi, semptom, tanı ve tedavi terimlerini kullanır
Sağlık göstergelerini tanımlar Yaşam kalitesi ölçeklerini, psikometrik ölçekleri kullanır ve yorumlar Sistemlere dair fizik muayene, labaratuar, patoloji, radyoloji, epidemiyoloji parametrelerini açıklar,
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Dersin amacı sağlığın niçin ve nasıl ölçülmesi gerektiğini kavramaktır. Tıp ve sağlık alanlarından mezun olmayan öğrencilerin tıbbi terminoloji geliştirmelerini sağlamak |
|
Dersin İçeriği |
: |
Öğrenciler, Temel Tıp Kavramları, Tıp terminolojisi, fizyolojik ve patalojik kriterlerin belirlenmesi, objektif sağlık göstergeleri, Hastalık ve sağlık ölçütleri, yaşam kalitesi ölçekleri, psikometrik ölçekler tıbbi ve sağlık bakım hizmetlerinin etkinliğini izleme parametreleri, konusunda bilgi kazanacaklardır.
|
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Biyoistatistik AD |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
İnsan Yapısına İlişkin Temel Tanım Ve Terimler
|
- |
Sunum |
|
2 |
Hastalıklara İlişkin Genel Bilgiler Ve Hastalıkların Sınıflandırılması
|
Okuma |
Sunum, Soru-cevap |
|
3 |
Tıbbi Terimleri Meydana Getiren Temel Ögeler
|
Okuma |
Sunum, Soru-cevap |
|
4 |
Kas Iskelet Sistemine İlişkin Terimler
|
Okuma |
Sunum, Soru-cevap |
|
5 |
Solunum ve Kardiyovasküler Sistemine İlişkin Terimler
|
Okuma |
Sunum, Soru-cevap |
|
6 |
Sindirim Sistemine İlişkin Terimler
|
Okuma |
Sunum, Soru-cevap |
|
7 |
Hemopoetik Sisteme İlişkin Terimler
|
Okuma |
Sunum, Soru-cevap |
|
8 |
Ara sunav |
Okuma |
|
|
9 |
Endokrin Ve Metabolizma Bozukluklarına İlişkin Terimler
|
Okuma |
Sunum, Soru-cevap |
|
10 |
Sinir Sistemi Ve Psikiyatrik Hastalıklara İlişkin Terimler
|
Okuma |
Sunum, Soru-cevap |
|
11 |
Ürogenital Sisteme İlişkin Terimler
|
Okuma |
Sunum, Soru-cevap |
|
12 |
Doğum Ve Kadın Hastalıklarına İlişkin Terimler
|
Okuma |
Sunum, Soru-cevap |
|
13 |
Göz ve Kulak Burun Bogaza İlişkin Terimler
|
Okuma |
Sunum, Soru-cevap |
|
14 |
Deri Ve Meme Hastalıklarına İlişkin Terimler
|
Okuma |
Sunum, Soru-cevap |
|
15 |
Yaşam kalitesi ölçekleri, psikometrik ölçekler
|
Okuma, Odev |
Sunum, Soru-cevap |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
PROF.DR.KOCATÜRK,U ‘ Açıklamalı Tıp Terimleri Sözlüğü’ AÜ.Yayınları Ankara 1991
Dr.ÖZDEN,M ‘Tıbbi Terminoloji’ Somgür Yayıncılık ‘ Ankara 1997
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Tıp ve sağlık bilimlerinde ortaya çıkan problemlere yanıt vermek için bilimsel araştırma tasarlar, |
2 |
|
2 |
Etkili iletişim becerilerini kullanarak danışmanlık verebilir, araştırmalarda ekip çalışması içinde yer alır, bilimsel etik kuralları savunur |
3 |
|
3 |
Araştırma tasarımına uygun veri toplar, analiz eder, yorumlar, |
0 |
|
4 |
Sağlık taraması tasarlayabilir, örnekleme yöntemini belirler ve yönetir, |
0 |
|
5 |
Hastalık kodlamaları için gerekli olan ulusal ve uluslar arası sınıflandırmaları yapabilir, hastane istatistiklerini sıralar, açıklar, analiz eder ve yorumlar, |
4 |
|
6 |
Veri analizine uygun temel istatistiksel yöntemleri seçer, uygular ve yorumlar, |
0 |
|
7 |
Gerekli istatistiksel paket programlarını kullanır, analiz amacı ile gerekli program yazar ve geliştirir, |
0 |
|
8 |
Sağlık bilimlerinde tanı ve tedavide karar verme sürecindeki çeşitli istatistiksel yöntemleri kullanabilir, bu alanda çalışan araştırıcılara danışmanlık yapabilir, |
0 |
|
9 |
Sağlık alanına özel (olasılık ve Bayesian biyoistatistik teknik ve yöntemleri gibi) temel istatistiksel teorileri kavrar, |
0 |
|
10 |
Sağlık alanına özel istatistiksel yöntemleri ve demografi kavramlarını açıklar, |
1 |
|
11 |
Sağlık alanında özgü tıbbi terminolojiyi kavrar ve kullanır, |
5 |
|
12 |
Eleştirel düşünce yeteneğini geliştir, kanıta ulaşmanın yollarını kullanarak kanıta eleştirel değer biçer ve karar verir, |
0 |
|
13 |
Sağlık bilimlerinde sıkça kullanılan sağkalım, çok değişkenli analiz yöntemleri, regresyon teknik ve yöntemlerini uygular. |
0 |
|
14 |
Tıbbi bilişim alanındaki gelişmeleri izler ve sık kullanılan araç ve yöntemleri kullanır, |
0 |
|
15 |
Epidemiyoloji alanındaki kavramları açıklar, klinik ve saha araştırmalarını başından itibaren yönlendirir, hastalık risk faktörlerinin ve hastalık yüklerinin saptanmasında yöntemler geliştir, uygun tanı testlerinin seçilmesinde danışmanlık yapar, |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
10 |
10 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 100 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|