Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Veri İşleme (Data Processing)

Dersin Kodu : BİS542

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 4

Eğitici(ler)nin Adı : Öğr.Gör.Dr. YAŞAR SERTDEMİR
Prof.Dr. HÜSEYİN REFİK BURGUT

Dersin Öğrenme Kazanımları : Öğrenci farklı veri tabanlarının kullanım alanlarını bilir
Epi info programında veri giriş formunu hazırlar
Excel, Access ve SPSS programlarında veri girişi yapar
Normal dağılım göstermeyen verilere dönüşüm uygulamayı bilir
Eksik verinin tanımını ve eksik veri olması durumunda hangi yöntemi kullanması gerektiğini bilir
Verilerin analiz edilebilcek hale dönüştürülmesini veya tekrarlı veri setlerinde verilerin kullanılacak analiz yöntemine uygun hale getirmesini bilir(GEE veya repeated)
R ve SPSS paket programlarının temel özelliklerini ve veri üretmeyi bilir.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Veri işlemede kullanılabilecek programları tanıtmak ve bu programları kullanarak veri girişi için formların nasıl hazırlandığını öğretmek. Normal dağılım göstermeyen verilere uygulanabilecek dönüşümleri öğretmek. Eksik veri olduğunda SPSS ve R programlarında hangi yöntemleri kullanabileceğini öğretmek. SPSS, R ve Excel-Access gibi programlarda verileri farklı analiz yöntemlerine hazırlamayı öğretmek

Dersin İçeriği : Epi info programının incelenmesi, Epi info programında veri giriş formlarının oluşturulması ve verilerin doğrulanması,Excel ve Access programında veri girişi,,Normal dağılım göstermeyen verilerde dönüşüm yöntemleri,Eksik veri olması durumunda kullanılan yöntemler,R programına giriş ve temel komutlar,SPSS de veri üretmeye (simülasyon) giriş veri girişi VE SPSS de syntax kullanımı,R da veri üretme

Dersin Dili : Türkçe+İngilizce

Dersin Yeri : Enformatik Lab, Biyoistatistik ABD


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Dersin tanıtımı ve veri tabanlarına giriş yok
2 Epi info programının incelenmesi epiinfo indirilmesi-www.cdc.gov/software Odev ve okuma
3 Epi info programında veri giriş formlarının oluşturulması Epiinfo manual okunması Odev ve okuma
4 Epi info programında veri giriş formlarının oluşturulması ve verilerin doğrulanması Epiinfo manual okunması Odev ve okuma
5 Excel ve Access programında veri girişi Excell-access help manual okunacak Odev ve okuma
6 SPSS de veri girişi VE SPSS de syntax kullanımı SPSS İLE İLGİLİ KAYNAK KITAPLARI OKUYARAK GEL-HELP MANAUL Odev ve okuma
7 Aykırı verilerin belirlenmesi Odev ve okuma
8 Normal dağılım göstermeyen verilerde dönüşüm yöntemleri Dağılımları gözden geçir Odev ve okuma
9 Eksik veri olması durumunda kullanılan yöntemler missing data konusunu okuyarak gel.MCAR, MAR, MNR Odev ve okuma
10 ARA SINAV
11 R programına giriş R-PROGRAMI KAYNAKLARI OKUYARAK GEL Odev ve okuma
12 R programında temel komutlar Odev ve okuma
13 veri üretmeye (simülasyon) giriş Odev ve okuma
14 SPSS programında veri üretme Odev ve okuma
15 R da veri üretme Odev ve okuma
16/17 FINAL SINAV


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Hamza Erol “SPSS paket programı ile istatistiksel veri analizi” Adana Nobel Kitabevi, 2010.
 Alan Bryman and Duncan Cramer “Quantitative data analysis with SPSS 12 and 13 : a guide for social scientists London ; New York : Routledge, 2005.
 Andy Field “Discovering statistics using SPSS for Windows: advanced techniques for the beginner” London : Sage Publications, 2003.
 Geert Molenberghs, Michael G Kenward “ Missing Data in Clinical Studies” Wiley 2007
 Brian S. Everitt and Torsten Hothorn ”A Handbook of Statistical Analyses Using R” London and Erlangen 2005.
 Verzani J .Using R for Introductory Statistcs.
 Crawley MJ. The R book.Wiley 2007.
Diğer Kaynaklar  http://wwwn.cdc.gov/epiinfo/index.htm


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 50
    Ödev/Proje/Diğer 7 50
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Tıp ve sağlık bilimlerinde ortaya çıkan problemlere yanıt vermek için bilimsel araştırma tasarlar, 0
2 Etkili iletişim becerilerini kullanarak danışmanlık verebilir, araştırmalarda ekip çalışması içinde yer alır, bilimsel etik kuralları savunur 0
3 Araştırma tasarımına uygun veri toplar, analiz eder, yorumlar, 0
4 Sağlık taraması tasarlayabilir, örnekleme yöntemini belirler ve yönetir, 0
5 Hastalık kodlamaları için gerekli olan ulusal ve uluslar arası sınıflandırmaları yapabilir, hastane istatistiklerini sıralar, açıklar, analiz eder ve yorumlar, 0
6 Veri analizine uygun temel istatistiksel yöntemleri seçer, uygular ve yorumlar, 0
7 Gerekli istatistiksel paket programlarını kullanır, analiz amacı ile gerekli program yazar ve geliştirir, 5
8 Sağlık bilimlerinde tanı ve tedavide karar verme sürecindeki çeşitli istatistiksel yöntemleri kullanabilir, bu alanda çalışan araştırıcılara danışmanlık yapabilir, 0
9 Sağlık alanına özel (olasılık ve Bayesian biyoistatistik teknik ve yöntemleri gibi) temel istatistiksel teorileri kavrar, 0
10 Sağlık alanına özel istatistiksel yöntemleri ve demografi kavramlarını açıklar, 0
11 Sağlık alanında özgü tıbbi terminolojiyi kavrar ve kullanır, 0
12 Eleştirel düşünce yeteneğini geliştir, kanıta ulaşmanın yollarını kullanarak kanıta eleştirel değer biçer ve karar verir, 0
13 Sağlık bilimlerinde sıkça kullanılan sağkalım, çok değişkenli analiz yöntemleri, regresyon teknik ve yöntemlerini uygular. 0
14 Tıbbi bilişim alanındaki gelişmeleri izler ve sık kullanılan araç ve yöntemleri kullanır, 4
15 Epidemiyoloji alanındaki kavramları açıklar, klinik ve saha araştırmalarını başından itibaren yönlendirir, hastalık risk faktörlerinin ve hastalık yüklerinin saptanmasında yöntemler geliştir, uygun tanı testlerinin seçilmesinde danışmanlık yapar, 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 7 3 21
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 3 3
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 3 3
Toplam İş Yükü: 97
Toplam İş Yükü / 25 (s): 3.88
Dersin AKTS Kredisi: 4