Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Lineer Modeller

Dersin Kodu : BİS531

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. HÜSEYİN REFİK BURGUT

Dersin Öğrenme Kazanımları : -"Binary data ve count data" için Linear modeller; Logistic, Poisson, Log linear ,
Sürekli -"Continuous data" için Linear regression model- ANOVA- ANCOVA-FİXED AND RANDOM EFFECT LİNEAR MODEL
CATEGORİGAL DATA İÇİN GENERALIZED LİNEAR MODELS
SÜREKLİ "CONTINUOUS DATA" için mixed linear models
"Repeated continuous data" için linear modeller

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : BİS540 Uygulamalı Biyoistatistik

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Kliniksel ve epidemiolojik araştırma yöntemlerinden elde edilen verilerin analizinde; uygulanabilecek değişik linear modelleri bilmek ve verilerin özelliklerine göre analizde bunlardan hangisinin uygun olacağını belirlemek ve uygulama sonuclarını yorumlayabilmek amaçlanılmaktadır.ı

Dersin İçeriği : LİNEAR MODELLERİN UYGULANMASI GEREKEN ÖRNEK ÇALIŞMALAR:REFUGEE CHILDREN GROWTH, MOTHER STRESS- CHILDREN MORBİDİTY, NUMBER OF SEXUAL PARTERS CHANGİNG , KLASIK LINEAR MODELLER; REGRESYON, ANOVA VE ANCOVA,GENELLEŞTİRİLMİŞ LINEAR MODELLER; RANDOM COMPONENT, SYSTEMATIC COMPONENET, EXPONENETIAL DISPERTION FAMILY, LINK FUNCTION,ÖZEL DURUMLARDA; multiple REGRESSION, LOGISTIC REGRESSION ,TAKİP VERİLERİ VE-LINEAR MODELLEME ÖRNEĞİ, POISSON REGRESSION,MARGINAL MODELS-TRANSITIONAL MODEL, YARIŞAN RISK MODELLERİ

Dersin Dili : Türkçe+İngilizce

Dersin Yeri : Biyoistatistik ABD da, enformatik laboratuvarı


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Verilerin analizinde niçin model kullanılır? Gereksinim, varsayımlar ve temel terminolojiler 1. kaynak kitabın ilk bölümlerinin okunması Okuma
2 LİNEAR MODELLERİN UYGULANMASI GEREKEN ÖRNEK ÇALIŞMALAR:REFUGEE CHILDREN GROWTH, MOTHER STRESS- CHILDREN MORBİDİTY, NUMBER OF SEXUAL PARTERS CHANGİNG 2. ve 3. kaynak kitapların ilgili bölümlarinin okunması okuma ve ödev
3 KLASIK LINEAR MODELLER; REGRESYON, ANOVA VE ANCOVA 2. ve 3. kaynak kitapların ilgili bölümlarinin okunması okuma ve ödev
4 GENELLEŞTİRİLMİŞ LINEAR MODELLER; RANDOM COMPONENT, SYSTEMATIC COMPONENET, EXPONENETIAL DISPERTION FAMILY, LINK FUNCTION 2. ve 3. kaynak kitapların ilgili bölümlarinin okunması okuma ve ödev
5 ÖZEL DURUMLARDA; MULTIPLE REGRESSION, LOGISTIC REGRESSION POISSON REGRESSION 2. ve 3. kaynak kitapların ilgili bölümlarinin okunması okuma ve ödev
6 LIKELIHOODS, MARGINAL, PARTIAL PSAUDO VE QUASI LIKELIHOOD 2. ve 3. kaynak kitapların ilgili bölümlarinin okunması okuma ve ödev
7 TAKİP VERİLERİ VE-LINEAR MODELLEME ÖRNEĞİ 2. ve 3. kaynak kitapların ilgili bölümlarinin okunması okuma ve ödev
8 ARA SINAV 2. ve 3. kaynak kitapların ilgili bölümlarinin okunması okuma ve ödev
9 MARGINAL MODELS-TRANSITIONAL MODEL 2. ve 3. kaynak kitapların ilgili bölümlarinin okunması okuma ve ödev
10 RANDOM EFFECT MODELS 2. ve 3. kaynak kitapların ilgili bölümlarinin okunması okuma ve ödev
11 GENERALIZED ESTIMATION EQUATION (GEE) KULLANARAK KARAR VERME 2. ve 3. kaynak kitapların ilgili bölümlarinin okunması okuma ve ödev
12 YAŞAM VERİLERİ İÇİN MODELLER 2. ve 3. kaynak kitapların ilgili bölümlarinin okunması okuma ve ödev
13 TEKRARLANMIŞ ZAMAN VERİLERİ İÇİN MODELLER: - ANDERSON AND GILLS MODELS, MARGINAL MODELS, FRAİLTY MODELS 2. ve 3. kaynak kitapların ilgili bölümlarinin okunması okuma ve ödev
14 YARIŞAN RISK MODELLERİ 2. ve 3. kaynak kitapların ilgili bölümlarinin okunması okuma ve ödev
15 ADDITIVE MODELS 2. ve 3. kaynak kitapların ilgili bölümlarinin okunması okuma ve ödev
16/17 FINAL


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Fitzmaurice GM, Laird NM and Ware JH. Applied Longitidunal Data. Wiley,2004.
 Hedeker D and Gibbons RD. Longitudinal Data Analysis.Wiley 2006.
 Hosmer DW, Lameshow S and May S. Applied Survival Analysis. Regression Modeling of Time -to-Event Data
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 50
    Ödev/Proje/Diğer 14 50
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Tıp ve sağlık bilimlerinde ortaya çıkan problemlere yanıt vermek için bilimsel araştırma tasarlar, 0
2 Etkili iletişim becerilerini kullanarak danışmanlık verebilir, araştırmalarda ekip çalışması içinde yer alır, bilimsel etik kuralları savunur 0
3 Araştırma tasarımına uygun veri toplar, analiz eder, yorumlar, 4
4 Sağlık taraması tasarlayabilir, örnekleme yöntemini belirler ve yönetir, 0
5 Hastalık kodlamaları için gerekli olan ulusal ve uluslar arası sınıflandırmaları yapabilir, hastane istatistiklerini sıralar, açıklar, analiz eder ve yorumlar, 0
6 Veri analizine uygun temel istatistiksel yöntemleri seçer, uygular ve yorumlar, 4
7 Gerekli istatistiksel paket programlarını kullanır, analiz amacı ile gerekli program yazar ve geliştirir, 4
8 Sağlık bilimlerinde tanı ve tedavide karar verme sürecindeki çeşitli istatistiksel yöntemleri kullanabilir, bu alanda çalışan araştırıcılara danışmanlık yapabilir, 0
9 Sağlık alanına özel (olasılık ve Bayesian biyoistatistik teknik ve yöntemleri gibi) temel istatistiksel teorileri kavrar, 0
10 Sağlık alanına özel istatistiksel yöntemleri ve demografi kavramlarını açıklar, 0
11 Sağlık alanında özgü tıbbi terminolojiyi kavrar ve kullanır, 0
12 Eleştirel düşünce yeteneğini geliştir, kanıta ulaşmanın yollarını kullanarak kanıta eleştirel değer biçer ve karar verir, 0
13 Sağlık bilimlerinde sıkça kullanılan sağkalım, çok değişkenli analiz yöntemleri, regresyon teknik ve yöntemlerini uygular. 0
14 Tıbbi bilişim alanındaki gelişmeleri izler ve sık kullanılan araç ve yöntemleri kullanır, 0
15 Epidemiyoloji alanındaki kavramları açıklar, klinik ve saha araştırmalarını başından itibaren yönlendirir, hastalık risk faktörlerinin ve hastalık yüklerinin saptanmasında yöntemler geliştir, uygun tanı testlerinin seçilmesinde danışmanlık yapar, 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 14 4 56
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 3 3
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 12 12
Toplam İş Yükü: 155
Toplam İş Yükü / 25 (s): 6.2
Dersin AKTS Kredisi: 6