|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Epidemiyolojide İstatistiksel Yön. II |
|
Dersin Kodu |
: |
BİS522 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. HÜSEYİN REFİK BURGUT |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Epidemiyolojik araştırma tasarımlarını yapabilmeli Çeşitli tasarımlardan ne tür verilerin elde edilebileceğini, özelliklerini bilmeli Bu verileri amaca yönelik olarak değişik analiz yöntemlerini kullanabilmeli Analizlerde verilerin özelliğine göre modeller seçebilmeli, modellerin uygunluğunu test edebilmeli, yorumlıyabilmelidir. Model olarak, basit logistic regression, poisson regression, tekrarlanmış verilerde değişik modelleri uygulayabilmelidir. Bu modellerin seçilmesi ve uygulanmasında SPSS , SAS veya özel R fonksiyonlarını kullanabilmelidir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
BİS521 Epidemiyolojide İstatistiksel Yön.I
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Epidemiyolojide değişik araştırma yöntemleri ile elde edilen verilerin analizinin ölçütler veya modellemeler kullanılarak analizinin yapılması ve yorumlanması amaçlanılmaktadır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Kategorik veriler, 2x2 tabloları ve analizi: Kikare istatistikleri, Odds ratio, Relatlf risk, McNemar test, Mantel-Haenszel test,
2xr ve sx2 tablo ve analizleri. tablolar arasındaki ilişkiler,sxr tabloları, ilişkiyi gösteren ölçütler, uyumluluk,Logistic regression- binary response, Polytomous logistic regression-Conditional logistic regression, Kategorik tekrarlanmış verilerin modellenmesi- GEE,Time to event data-Survival analysis- Censored data-Survival function, hazard function, Modelling of survival data- Cox PH model |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe+İngilizce |
|
Dersin Yeri |
: |
Biyoistat6istik Anabilim Dalı, Enformatik Laboratuvarı |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Epidemiyolojik araştırma yöntemleri ve elde edilen veri tipleri |
Kaynak kitabın ilgili ilk bölümünün okunarak gelinmesi |
Okuma |
|
2 |
Kategorik veriler, 2x2 tabloları ve analizi: Kikare istatistikleri, Odds ratio, Relatlf risk, McNemar test, Mantel-Haenszel test, |
#2 Kaynak kitabın ilgili 2.bölümünün okunarak gelinmesi |
Okuma ve ilgili paket programların kullanımının öğrenilmesi |
|
3 |
2xr ve sx2 tablo ve analizleri. tablolar arasındaki ilişkiler |
#3 Kaynak kitabın ilgili 2.bölümünün okunarak gelinmesi |
Okuma ve ilgili paket programların kullanımının öğrenilmesi |
|
4 |
sxr tabloları,ilişki,ilişkinin ölçümü,uyum ve dizin farklılığının test |
#3 Kaynak kitabın ilgili 5.bölümünün okunarak gelinmesi |
Okuma ve ilgili paket programların kullanımının öğrenilmesi |
|
5 |
sxr tabloları, genel Mantel-Haenszel yöntemleri |
#3 Kaynak kitabın ilgili 6.bölümünün okunarak gelinmesi |
Okuma ve ilgili paket programların kullanımının öğrenilmesi |
|
6 |
Logistic regresyon ve dikotom veriler |
#3 Kaynak kitabın ilgili 8.bölümünün okunarak gelinmesi |
Okuma ve ilgili paket programların kullanımının öğrenilmesi |
|
7 |
Polytomous logistik regresyon-şartlı logistik regresyon |
#3 Kaynak kitabın ilgili 9 ve 10.bölümünün okunarak gelinmesi |
Okuma ve ilgili paket programların kullanımının öğrenilmesi |
|
8 |
ARA SINAV |
|
|
|
9 |
Poisson regresyon |
#3 Kaynak kitabın ilgili 12.bölümünün okunarak gelinmesi |
Okuma ve ilgili paket programların kullanımının öğrenilmesi |
|
10 |
Kategorik tekrarlanmış verilerin modellenmesi- GEE |
#3 Kaynak kitabın ilgili 15.bölümünün okunarak gelinmesi |
Okuma ve ilgili paket programların kullanımının öğrenilmesi |
|
11 |
Yaşam verileri-Yaşam analizi, sansürlü veriler-yaşam dağılımları, zarar fonksiyonu
|
#4 Kaynak kitabın ilgili 1.bölümünün okunarak gelinmesi |
Okuma ve ilgili paket programların kullanımının öğrenilmesi |
|
12 |
Yaşam verilerinin özetlenmesi- Kaplan Meier estimator- Life table estimator |
#4 Kaynak kitabın ilgili 2.bölümünün okunarak gelinmesi |
Okuma ve ilgili paket programların kullanımının öğrenilmesi |
|
13 |
Yaşam eğrilerinin Log- rank testi ile karşılaştırılmaları |
#4 Kaynak kitabın ilgili 2.bölümünün okunarak gelinmesi |
Okuma ve ilgili paket programların kullanımının öğrenilmesi |
|
14 |
yaşam verilerinin modellenmesi- Cox PH model |
#4 Kaynak kitabın ilgili 3.bölümünün okunarak gelinmesi |
Okuma ve ilgili paket programların kullanımının öğrenilmesi |
|
15 |
Grafiksel yöntemlerle modelin uygunluğunun araştırılması |
#4 Kaynak kitabın ilgili 4.bölümünün okunarak gelinmesi |
Okuma ve ilgili paket programların kullanımının öğrenilmesi |
|
16/17 |
FİNAL SINAV |
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Lachin J M. Biostatistical Methods. The Assessment of Relative Risk. John Wiley and Sons, New York 2000.
Fleiss J L, Levin B and Cho Paik M. Statistical Methods for rates and proportion. Wiley-Interscience, New York 2003.
Stokes ME, DAvis CS and Koch GG. Categorical Data Analysis Using The SAS System. 2nd Edition, 2000.
Kleinbaum DG and Klein M. Survival Analysis, A self-learning Text.2nd edition, 2005.
Rothman K J and Greenland S. Modern Epidemiology. Lippınket Williams and Wilkins publishing Company, NewYork 1998.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
25 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
14 |
75 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Tıp ve sağlık bilimlerinde ortaya çıkan problemlere yanıt vermek için bilimsel araştırma tasarlar, |
0 |
|
2 |
Etkili iletişim becerilerini kullanarak danışmanlık verebilir, araştırmalarda ekip çalışması içinde yer alır, bilimsel etik kuralları savunur |
4 |
|
3 |
Araştırma tasarımına uygun veri toplar, analiz eder, yorumlar, |
5 |
|
4 |
Sağlık taraması tasarlayabilir, örnekleme yöntemini belirler ve yönetir, |
0 |
|
5 |
Hastalık kodlamaları için gerekli olan ulusal ve uluslar arası sınıflandırmaları yapabilir, hastane istatistiklerini sıralar, açıklar, analiz eder ve yorumlar, |
0 |
|
6 |
Veri analizine uygun temel istatistiksel yöntemleri seçer, uygular ve yorumlar, |
5 |
|
7 |
Gerekli istatistiksel paket programlarını kullanır, analiz amacı ile gerekli program yazar ve geliştirir, |
4 |
|
8 |
Sağlık bilimlerinde tanı ve tedavide karar verme sürecindeki çeşitli istatistiksel yöntemleri kullanabilir, bu alanda çalışan araştırıcılara danışmanlık yapabilir, |
0 |
|
9 |
Sağlık alanına özel (olasılık ve Bayesian biyoistatistik teknik ve yöntemleri gibi) temel istatistiksel teorileri kavrar, |
0 |
|
10 |
Sağlık alanına özel istatistiksel yöntemleri ve demografi kavramlarını açıklar, |
0 |
|
11 |
Sağlık alanında özgü tıbbi terminolojiyi kavrar ve kullanır, |
0 |
|
12 |
Eleştirel düşünce yeteneğini geliştir, kanıta ulaşmanın yollarını kullanarak kanıta eleştirel değer biçer ve karar verir, |
0 |
|
13 |
Sağlık bilimlerinde sıkça kullanılan sağkalım, çok değişkenli analiz yöntemleri, regresyon teknik ve yöntemlerini uygular. |
4 |
|
14 |
Tıbbi bilişim alanındaki gelişmeleri izler ve sık kullanılan araç ve yöntemleri kullanır, |
0 |
|
15 |
Epidemiyoloji alanındaki kavramları açıklar, klinik ve saha araştırmalarını başından itibaren yönlendirir, hastalık risk faktörlerinin ve hastalık yüklerinin saptanmasında yöntemler geliştir, uygun tanı testlerinin seçilmesinde danışmanlık yapar, |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
14 |
2 |
28 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
4 |
4 |
|
Toplam İş Yükü: | 104 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.16 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|