|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Epidemiyolojide İstatistiksel Yön.I |
|
Dersin Kodu |
: |
BİS521 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
5 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. HÜSEYİN REFİK BURGUT |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Epidemiyoloji de araştırma yöntemlerini bilir araştırmalardan elde edilen özet ölçütleri bilir Bu özet ölçütleri nasıl ve hangi amaçla kullanacağını bilir Araştırmlara alınacak denek sayısını belirlemesi bilir Araştırma verilerinin nasıl analiz ve değerlendirileceğini bilir ve yorumlar
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Hastalık dağılım ve nedenlerini inceleyen epidemiyoloji bilim alanında kullanılan araştırma yöntemlerini, bu yöntemler arasında hangisinin ne zaman kullanacağını; avantaj ve dezavantajlarını bilmek, elde ettiği verileri özetlemede hangi ölçütleri kullanacağına; prevalans, insidans, atfedilen risk, relatif risk, tahmini relatif risk , mutlak risk gibi ölçütler için tahmin yöntemlerini ve önemlilik testlerini uygulamayı öğrenmektir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
epidemiyolojik araştırma tekniklerine giriş,Hastalık yükü ve ölçütleri: prevalans,Hastalık riski ve ölçütleri,Risk ve relatif risk, odds ve odds ratio,Risk ölçütlerinde önemlilik testleri,Karıştırıcılık ve etkileşim: araştırılmaları, düzeltme yöntemleri:doğrudan ve doğrudan olmayan statndardizasyon yöntem. interaksiyonlar için önemlilik testleri,kOHORT ÇALIŞMALARI: HAYAT TABLOSU,Kaplan Meier YAşam eğrilerini karşılaştırma: Mantel Haenszel yöntemi, Log-rank,Çalışmalara alınacak denek sayısı belirleme,sayısal ve dikotom verilerin modellenmesi |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe+İngilizce |
|
Dersin Yeri |
: |
Enformatik Lab , Biyoistatistik ABD |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
epidemiyolojik araştırma tekniklerine giriş |
1. kaynak kitap 5. bölümün okunması |
okuma |
|
2 |
epidemiyolojik araştırma tekniklerine giriş |
2. ve 3 kaynak kitaplardan ilgili bölümün okunması |
okuma |
|
3 |
Hastalık yükü ve ölçütleri: prevalans |
2. ve 3 kaynak kitaplardan ilgili bölümün okunması |
okuma ve ödev |
|
4 |
Hastalık riski ve ölçütleri |
2. ve 3 kaynak kitaplardan ilgili bölümün okunması |
okuma ve ödev |
|
5 |
Risk ve relatif risk, odds ve odds ratio |
2. ve 3 kaynak kitaplardan ilgili bölümün okunması |
okumave ödev |
|
6 |
Risk ölçütlerinde önemlilik testleri |
2. ve 3 kaynak kitaplardan ilgili bölümün okunması |
okuma ve ödev |
|
7 |
İlişkinin testi: eşitlik, tek yönlü, düzeltme ,Fisher kesinlik testi ve testlerde sınrlamalar |
2. ve 3 kaynak kitaplardan ilgili bölümün okunması |
okuma ve ödev |
|
8 |
Karıştırıcılık ve etkileşim: araştırılmaları, düzeltme yöntemleri:doğrudan ve doğrudan olmayan statndardizasyon yöntem. interaksiyonlar için önemlilik testleri |
2. ve 3 kaynak kitaplardan ilgili bölümün okunması |
okuma ve ödev |
|
9 |
Karıştırıcılık ve etkileşim: araştırılmaları, düzeltme yöntemleri:doğrudan ve doğrudan olmayan statndardizasyon yöntem. interaksiyonlar için önemlilik testleri |
2. ve 3 kaynak kitaplardan ilgili bölümün okunması |
okuma ve ödev |
|
10 |
ARA SINAV |
|
|
|
11 |
kOHORT ÇALIŞMALARI: HAYAT TABLOSU,Kaplan Meier YAşam eğrilerini karşılaştırma: Mantel Haenszel yöntemi, Log-rank |
2. ve 3 kaynak kitaplardan ilgili bölümün okunması |
okuma ve ödev |
|
12 |
Kişi-sene kavramı ve kullanışı |
2. ve 3 kaynak kitaplardan ilgili bölümün okunması |
okuma ve ödev |
|
13 |
Vaka kontrol araştırmaları:dikotom ve polytom maruziyet, karıitırıc v e tkileşim, risk ölçütleri, eşleştirme |
2. ve 3 kaynak kitaplardan ilgili bölümün okunması |
okuma ve ödev |
|
14 |
Çalışmalara alınacak denek sayısı belirleme |
2. ve 3 kaynak kitaplardan ilgili bölümün okunması |
okuma ve ödev |
|
15 |
sayısal ve dikotom verilerin modellenmesi |
2. ve 3 kaynak kitaplardan ilgili bölümün okunması |
okuma ve ödev |
|
16/17 |
FİNAL SINAVI |
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Jekel JF, Katz DL, Elmore JG, Wild DMG. Epidemiology, biostatistics and Preventive Medicine. 3rd edition, SAundes Elsevier 23007
Woodward M. Epidemiology. Study design and data analysis, Chapman and Hall/CRC 2005
Rothman KJ and Greenland S. Modern Epidemiology.Kluwer comp. New York 1998
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
40 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
60 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Tıp ve sağlık bilimlerinde ortaya çıkan problemlere yanıt vermek için bilimsel araştırma tasarlar, |
4 |
|
2 |
Etkili iletişim becerilerini kullanarak danışmanlık verebilir, araştırmalarda ekip çalışması içinde yer alır, bilimsel etik kuralları savunur |
3 |
|
3 |
Araştırma tasarımına uygun veri toplar, analiz eder, yorumlar, |
4 |
|
4 |
Sağlık taraması tasarlayabilir, örnekleme yöntemini belirler ve yönetir, |
3 |
|
5 |
Hastalık kodlamaları için gerekli olan ulusal ve uluslar arası sınıflandırmaları yapabilir, hastane istatistiklerini sıralar, açıklar, analiz eder ve yorumlar, |
0 |
|
6 |
Veri analizine uygun temel istatistiksel yöntemleri seçer, uygular ve yorumlar, |
4 |
|
7 |
Gerekli istatistiksel paket programlarını kullanır, analiz amacı ile gerekli program yazar ve geliştirir, |
0 |
|
8 |
Sağlık bilimlerinde tanı ve tedavide karar verme sürecindeki çeşitli istatistiksel yöntemleri kullanabilir, bu alanda çalışan araştırıcılara danışmanlık yapabilir, |
2 |
|
9 |
Sağlık alanına özel (olasılık ve Bayesian biyoistatistik teknik ve yöntemleri gibi) temel istatistiksel teorileri kavrar, |
4 |
|
10 |
Sağlık alanına özel istatistiksel yöntemleri ve demografi kavramlarını açıklar, |
3 |
|
11 |
Sağlık alanında özgü tıbbi terminolojiyi kavrar ve kullanır, |
2 |
|
12 |
Eleştirel düşünce yeteneğini geliştir, kanıta ulaşmanın yollarını kullanarak kanıta eleştirel değer biçer ve karar verir, |
3 |
|
13 |
Sağlık bilimlerinde sıkça kullanılan sağkalım, çok değişkenli analiz yöntemleri, regresyon teknik ve yöntemlerini uygular. |
4 |
|
14 |
Tıbbi bilişim alanındaki gelişmeleri izler ve sık kullanılan araç ve yöntemleri kullanır, |
0 |
|
15 |
Epidemiyoloji alanındaki kavramları açıklar, klinik ve saha araştırmalarını başından itibaren yönlendirir, hastalık risk faktörlerinin ve hastalık yüklerinin saptanmasında yöntemler geliştir, uygun tanı testlerinin seçilmesinde danışmanlık yapar, |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
10 |
10 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
20 |
20 |
|
Toplam İş Yükü: | 124 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.96 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
|
|
|