|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Spor Biyomekaniğinde Anatomi |
|
Dersin Kodu |
: |
BED-503 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz ve Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. BEHİCE DURGUN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Spor biyomekaniğine anatomik yaklaşımın önemini kavrar.
Doğrusal ve açısal hareketi kinematik ve kinetik açıdan çözümler. Doğrusal ve açısal harekette kinematik ve kinetik parametreleri karşılaştırır. Yerçekimi, stabilite, Newton Kanunları ve eylemsizlik konusunu açıklar. Kuvvetin summasyonu, impuls ve açısal momentumun korunmasını çözümler. İç ve dış kuvvetlerin vücut üzerindeki etkilerini açıklar. Her ekleme etki eden kasların grup halindeki işlevlerini özetler ve egzersizlerini bilir. Sportif aktivitelerde kasların işleyişi ve biyomekanik ilkeleri ilişkilendirir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Sportif performansı anlayabilmek ve geliştirebilmek için hareket, direnç, momentum ve sürtünme etkileri gibi biyomekanik ilkeleri insan anatomisi bilgisiyle bağdaştırmaktır |
|
Dersin İçeriği |
: |
Spor biyomekaniğine anatomik yaklaşımın önemi, doğrusal ve açısal hareketi kinematik ve kinetik açıdan çözümleme, yerçekimi, sabilite, Newton kanunları ve eylemsizlik, kuvvetin summasyonu, momentumun korunumu, iç ve dış kuvvetlerin insan vücuduna etkileri, her bir ekleme etki eden kasların grup halindeki işlevleri ve egzersizler |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Anatomi Anabilim Dalı derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Spor biyomekaniğine anatomik yaklaşım ,
|
Önerilen kaynakları okuma |
Anlatım, tartışma, problem çözme, örnek olay/olgu, standart bilgi teknolojileri
|
|
2 |
Sporda doğrusal hareketin kinematik ve kinetik analizi |
Kaynak araştırma, soru geliştirme |
Anlatım, tartışma, problem çözme, örnek olay/olgu, standart bilgi teknolojileri
|
|
3 |
Sporda açısal hareketin kinematik ve kinetik analizi |
Kaynak araştırma, soru geliştirme |
Anlatım, tartışma, problem çözme, örnek olay/olgu, standart bilgi teknolojileri
|
|
4 |
Sporda doğrusal ve açısal hareketin kinematik parametrelerinin ilişkisi |
Kaynak araştırma, soru geliştirme |
Anlatım, tartışma, problem çözme, örnek olay/olgu, standart bilgi teknolojileri
|
|
5 |
Sporda doğrusal ve açısal hareketin kinetik parametrelerinin ilişkisi |
Kaynak araştırma, soru geliştirme |
Anlatım, tartışma, problem çözme, örnek olay/olgu, standart bilgi teknolojileri
|
|
6 |
Sporda yerçekimi ve stabilite |
Kaynak araştırma, soru geliştirme |
Anlatım, tartışma, problem çözme, örnek olay/olgu, standart bilgi teknolojileri
|
|
7 |
Newton Kanunları |
Kaynak araştırma, soru geliştirme |
Anlatım, tartışma, problem çözme, örnek olay/olgu, standart bilgi teknolojileri
|
|
8 |
Sporda İnertia (Eylemsizlik) |
Kaynak araştırma, soru geliştirme |
Anlatım, tartışma, problem çözme, örnek olay/olgu, standart bilgi teknolojileri
|
|
9 |
Sporda kuvvetin summasyonu, impuls ve açısal momentumun korunması |
Kaynak araştırma, soru geliştirme |
Anlatım, tartışma, problem çözme, örnek olay/olgu, standart bilgi teknolojileri
|
|
10 |
ARA SINAV |
Öğrenilen bilgilerin bütünleştirilerek tekrarlanması
|
Yazılı veya sözlü sınav |
|
11 |
Üst ekstremite eklemlerini etkileyen kas grupları ve spor için egzersizler |
Kaynak araştırma, soru geliştirme |
Anlatım, tartışma, problem çözme, örnek olay/olgu, standart bilgi teknolojileri, maketler
|
|
12 |
Gövde eklemlerini etkileyen kas grupları ve spor için egzersizler |
Kaynak araştırma, soru geliştirme |
Anlatım, tartışma, problem çözme, örnek olay/olgu, standart bilgi teknolojileri, maketler
|
|
13 |
Baş- boyun eklemlerini etkileyen kas grupları ve spor için egzersizler
|
Kaynak araştırma, soru geliştirme |
Anlatım, tartışma, problem çözme, örnek olay/olgu, standart bilgi teknolojileri, maketler
|
|
14 |
Alt ekstremite eklemlerini etkileyen kas grupları ve spor için egzersizler
|
Kaynak araştırma, soru geliştirme |
Anlatım, tartışma, problem çözme, örnek olay/olgu, standart bilgi teknolojileri, maketler
|
|
15 |
Sportif aktivitelerde kasların işleyişi ve biyomekanik ilkeler (ÖDEV SUNUMU) |
Araştırma, soru geliştirme, takım çalışması, yaşam boyu öğrenme, eleştirel düşünme |
Anlatım, tartışma, problem çözme, örnek olay/olgu, standart bilgi teknolojileri
|
|
16/17 |
YARIYIL SONU SINAVI |
Öğrenilen bilgilerin bütünleştirilerek tekrarlanması |
Yazılı veya sözlü sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
B. Durgun. Spor Biyomekaniğinin Anatomik Temelleri Ders Notları (Ders slaytlarının basılı materyali)
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
İnternet ve kütüphane veri tabanları
Konu ile ilgili olarak önerilen basılı veya online kaynaklar
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
70 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
30 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Yüksek lisans eğitimi sürecinde edindiği bilgi ve deneyimlerle, uygulama ve problem çözme becerilerini disiplinler arası çalışmalarda kullanır |
0 |
|
2 |
Beden ve spora uygun temel bilimsel bilgi ve tutum geliştirir |
5 |
|
3 |
Beden Eğitimi ve sporla ilgili politikaları yorumlar
|
0 |
|
4 |
Örgütsel etik ilkeleri açıklar |
0 |
|
5 |
Beden eğitimi ve sporda farklı yaş gruplarındaki bireylerin fiziksel aktivite düzeylerini belirler |
3 |
|
6 |
Beden eğitimi ve sporda hareket gelişim dönemlerini ve modellerini yaş gruplarına göre oluşturur. |
3 |
|
7 |
Beden Eğitimi ve spor örgütlerinin örnek olay analizlerini yapar |
0 |
|
8 |
Beden eğitimi ve sporda bireylerin gelişimine yönelik test geliştirme ve ölçme sonuçlarını yorumlar |
0 |
|
9 |
Bir yabancı dil kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve iletişim becerilerini geliştirir |
2 |
|
10 |
Beden eğitimi ve spor alanındaki bilimsel yöntemleri açıklar ve istatistik tekniklerini kullanır |
2 |
|
11 |
Beden eğitimi ve spor örgütlerinin örgüt iklimi ve kültürünü tanımlar |
0 |
|
12 |
Özel eğitim çocuklarının gelişim ve eğitim sorunlarının farkında olur |
0 |
|
13 |
Engelli sporlarında fiziksel uygunluğun ölçülme ve değerlendirmesini yapar |
0 |
|
14 |
Sporda sakatlık rehabilitasyon ve ilkyardım tekniklerini uygular |
0 |
|
15 |
Alandaki ulusal ve uluslar arası gelişmeleri takip edebilme ve mesleki gelişimini sürdürür |
3 |
|
16 |
Spor organizasyonları planlayabilir ve yürütür |
0 |
|
17 |
Olimpizm ve olimpik hareket kültürünü yaşatır |
2 |
|
18 |
Rekreasyon etkinliklerini tanıyabilir ve uygular |
0 |
|
19 |
Spor ortamında psikolojik eğilimleri belirler ve psikolojinin yöntem tekniklerini uygular |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
15 |
15 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
20 |
20 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
20 |
20 |
|
Toplam İş Yükü: | 139 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.56 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|