|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Işık Mikroskopi Teknikleri I |
|
Dersin Kodu |
: |
HİS512 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. HÜLYA ÖZGÜR Prof.Dr. ÖZGÜL TAP |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Işık mikroskop kullanımını bilir. Doku takibinde kullanılan solüsyonları hazırlayabilir. Fiksasyon tekniklerini uygulayabilir. Dehidratasyon ve şeffaflandırma yapabilir. Dokuları uygun şekilde gömebilir. Mikrotomdan kesit alabilir ve lam üzerine yerleştirebilir. Boyama tekniğini uygulayabilir. Mikroskoptan fotoğraflarını çekebilir. Teknik basamaklardaki problemlerde çözüm üretebilir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
HİS502 Dokuların Temel Histolojik Özellikleri
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Işık mikroskobunda organ veya dokuları incelemek amacı ile preparasyon tekniklerini öğrenme ve uygulayabilme. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Mikroskop tipleri, Dokuların elde edilmesi, Fiksasyon, Dehidrasyon, İnfiltrasyon, Gömme işlemi, Dokulardan kesit alma, Boyama, Dekalsifikasyon |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik, laboratuvar |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Histolojik inceleme yöntemleri hakkında genel bilgiler |
Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma |
sunum |
|
2 |
Mikroskop tipleri ve kullanım alanları |
Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma |
sunum ve demonstrasyon |
|
3 |
Dokuların alınması |
Bireysel çalışma |
sunum ve demonstrasyon |
|
4 |
Dokuların tespit edilmesi |
Bireysel çalışma |
sunum ve demonstrasyon |
|
5 |
Suyun giderilmesi, berraklaştırma ve gömme |
Bireysel çalışma |
sunum ve demonstrasyon |
|
6 |
Mikrotom ile kesit alma ve kapama |
Bireysel çalışma |
sunum ve demonstrasyon |
|
7 |
Boyamada temel prensipler. Genel doku boyama yöntemleri. Hematoksilen-eosin boyama |
Bireysel çalışma |
sunum ve demonstrasyon |
|
8 |
Ara sınav |
Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma |
yazılı sınav |
|
9 |
Bağ dokusu boyaları: Mallory Azan |
Bireysel çalışma |
sunum ve uygulama |
|
10 |
Bağ dokusu boyaları: Masson trikrom |
Bireysel çalışma |
sunum ve uygulama |
|
11 |
Kemikte dekalsifikasyon yöntemi |
Bireysel çalışma |
sunum ve demonstrasyon |
|
12 |
Yağ dokusu tespit ve boyama |
Bireysel çalışma |
sunum ve demonstrasyon |
|
13 |
Yayma preparat yöntemi |
Bireysel çalışma |
sunum ve demonstrasyon |
|
14 |
Sinir doku boyama teknikleri
|
Bireysel çalışma |
sunum ve uygulama |
|
15 |
Işık mikroskobi preparasyon tekniğinde hatalar |
Bireysel çalışma |
sunum ve demonstrasyon |
|
16/17 |
Final |
Bireysel çalışma, önerilen kaynakları okuma |
yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Demir R.:Histolojik boyama teknikleri. Palme yayıncılık. Ankara, 2001.
Genel histoloji ders notları
Luna LG.: Manual of histologic staining methods of the armed forces institute of pathology. 3rd ed. Mc Graw Hill book co. 1968.
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Ders sunumları
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
3 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Hücre ve dokuların temel histolojik özelliklerini söyleyebilir. |
0 |
|
2 |
Hücrelerin yapı ve fonksiyon bağlantısını kurabilir. |
0 |
|
3 |
Organ sistemlerinin histolojik özellikleri hakkında bilgi sahibidir. |
0 |
|
4 |
Embriyo gelişimi, gelişim bozuklukları ve mekanizmaları hakkında bilgi sahibidir. |
0 |
|
5 |
Işık ve elektron mikroskobik doku hazırlama ve inceleme yöntemlerini tanımlayabilir. |
5 |
|
6 |
Hücre kültürü, histokimya ve immünohistokimya alanlarının genel prensipleri hakkında bilgi sahibidir. |
0 |
|
7 |
Işık ve elektron mikroskobik incelemeler için gerekli olan solüsyonları ve dokuları hazırlayabilir. |
5 |
|
8 |
Temel histokimyasal boyama yöntemlerini uygulayabilir. |
0 |
|
9 |
Doku ve organ sistemlerini ışık mikroskobik düzeyde ayırt edebilir. |
0 |
|
10 |
Alanıyla ilgili çalışmaları bireysel veya ekip üyesi olarak yürütür. |
4 |
|
11 |
Yürütülen araştırma projeleri kapsamında verilen görevleri yapabilir. |
4 |
|
12 |
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum ve davranış geliştirir. |
0 |
|
13 |
Öğrenme gereksinimlerini ve kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenmesini yönlendirir. |
0 |
|
14 |
Yüksek lisans düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel yaklaşımla değerlendirebilir. |
0 |
|
15 |
Etkili iletişim kurabilir. |
0 |
|
16 |
Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek düşüncelerini ve çözüm önerilerini sözlü ve görsel olarak aktarabilir. |
0 |
|
17 |
Alanı ile ilgili araştırma çalışmalarının yapılması, değerlendirilmesi ve sonuçların paylaşılması sırasında etik ilkelerin önemini bilir. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
5 |
70 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
3 |
8 |
24 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 154 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 6.16 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|